חדשות    

ספקות בשוק הנדל"ן כי תכנית כחלון תבטל את האפליה בין מרכז לפריפריה

משרד האוצר הכריז אתמול על הרחבת תוכנית מחיר למשתכן כך שתתאים גם ליישובי הפריפריה , ראשי ערים וקבלנים מברכים אבל לא בטוחים שזה אכן יבטל את האפלייה בין הפריפריה למרכז.

שלמה בוחבוט ראש עיריית מעלות תרשיחא ציין בתגובה לתוכניתו החדשה של כחלון: "התרעתי בחודשים האחרונים על האפליה של ערי הפריפריה בתוכנית מחיר מטרה ולכן אני מברך את השר כחלון על החלטתו לפעול בנושא, כל סכום שיסייע בהוזלת מחירי הדירות בפריפריה הוא מהותי. אולם אני אמשיך לקיים דיאלוג מול השר כחלון בנושא ההטבות לפריפריה על מנת להפוך אותה לאטרקטיבית עוד יותר. כך לדוגמא חשוב מאוד שהאוצר יצור מנגנון פיקוח שידאג לכך שההנחה שניתנת לקבלן על הוצאות הפיתוח אכן תיטיב עם רוכש הדירה ולא עם הקבלן".

ערן רולס יו"ר מרכז הבנייה הישראלי ציין כי "תוכניתו של כחלון היא תוכנית בכיוון הנכון והוא מוביל מהלך שבמסגרתו המדינה אכן תוותר על חלק מהכנסותיה מהדירות שנבנות בישראל . אולם יש לזכור כי מחירי הדירות בפריפריה צריכים להיות נמוכים בין 30% ל – 40% ממחירי הדירות בערי המרכז על מנת לייצר אטרקטיביות לזוגות צעירים ומשפחות לעבור לגליל ולנגב. נראה שהתוכנית של כחלון עדיין לא מספיקה ולדעתי על המדינה לממן את כל הוצאות הפיתוח בערי הפריפריה ובכך להוזיל עוד יותר את מחירי הדירות בפריפריה".

אלי אביסרור מנכ"ל חברת אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני באר שבע והדרום ציין כי "למרות הכוונה הטובה , התוכנית החדשה של כחלון לא תטפל באפליה בין מרכז ופריפריה. על מנת שיישובי הפריפריה יהיו אטרקטיביים לעומת המרכז מחירי הדירות בישובים כמו באר שבע צריכים להיות זולים משמעותית ממחירי הדירות באזור המרכז. כיום במסגרת תוכנית מחיר מטרה דירת 4 חדרים בראש העין תימכר במחיר סביב 1 מיליון שקל בעוד שדירת 4 חדרים בבאר עולה כיום כ- 1.15 מיליון שקל מענק של 40,000 שקל לרוכש ועוד 40,000 מענק בגין הוצאות הפיתוח לא יעזור ולא יהפוך את באר שבע לאטרקטיבית יותר . לכן לדבריו נדרש מענק לרוכשים של כ- 250,000 שקל שיגיע ישירות לרוכש ולא באמצעות היטלי הפיתוח שכל הזמן עולים ומשתנים ולכן למענק על היטל פיתוח אין כל משמעות".

שאולי לוטן מנכ"ל חברת משולם לוינשטיין הבונה כיום פרויקטים למגורים גם באזור הפריפריה ציין כי "הסיבה העיקרית שראינו בשנים האחרונות נהירה של רוכשים מהמרכז לפריפריה היא הפער בין מחירי הדירות מהמרכז. לפרויקט שלנו ברובע יזרעאל בעפולה הגיעו רוכשים מכל הארץ , כאשר רכבת העמק העתידית מהווה תמריץ חשוב, קיימת חשיבות בשמירת הפער במחירים כדי שהפריפריה תמשיך ותהיה אטרקטיבית. אני לא בטוח שהנחה שנעה בין 80,000 ל- 100,000 שקל לדירה שרק חלקה מגיע ישירות לרוכש תאפשר את שמירת הפער ותשמור על האטרקטיביות של יישובי הפריפריה . כמו כן המדינה חייבת להמשיך ולהשקיע בנגישות תחבורתית לפריפריה וביצירת מקורות תעסוקה על מנת שיישובי הפריפריה יהפכו לאיזורי ביקוש עצמאיים ונחשקים".