חדשות    

סקר החברות של בנק ישראל: התכווצות משמעותית בפעילות המגזר העסקי

מעודכן ל-07/2020

משבר הקורונה הביא לירידת מאזן הנטו באופן חד ברבעון השני – לרמה הנמוכה ביותר זה עשרים שנה ברבעון הבא צפויה הרעה נוספת במצב המשק

בנק ישראל פרסם את נתוני סקר החברות לרבעון השני של שנת 2020, שנערך מאמצע חודש יוני עד השבוע השלישי של יולי השנה, ונתוניו מצביעים על התכווצות משמעותית של פעילות המגזר העסקי ברבעון השני של 2020, בשל משבר הקורונה. על פי הנתונים, מאזן הנטו במגזר העסקי הוסיף לרדת באופן חד ברבעון השני לרמה שלילית מאוד, מתחת הרמה שנרשמה ברבעון הראשון של 2009 והרמה שנרשמה בשנים 2002-2001 .

הנתונים המוצגים בסקר מראים כי מאזן הנטו של התפוקה בתעשייה ירד בחדות ברבעון השני לרמה שלילית יותר מהרמה שנרשמה ברבעון הראשון. המאזן השלילי משקף הערכה לירידה בכל הפרמטרים של הפעילות, ובפרט במספר העובדים, בשיעור הניצול של המכונות והציוד ובמכירות. החברות מעריכות, על יסוד ההזמנות לרבעון הבא, שהמכירות ימשיכו לרדת ברבעון השלישי, הן לשוק המקומי והן לייצוא.

מאזן הנטו של הפדיון בענף השירותים – כלומר, ההפרש בין שיעור החברות והעסקים שדיווחו על עלייה בפעילות לבין שיעורם של אלה שדיווחו על ירידה – ירד בחדות ברבעון השני לרמה שלילית יותר מהרמה שנרשמה ברבעון הראשון ומובהק, והוא משקף ירידה חדה במכירת השירותים בארץ ובחו"ל וירידה במספר העובדים, עקב הוצאתם של עובדים רבים לחל"ת. בענף צופים כי ברבעון הבא הפעילות תמשיך להתכווץ, והחברות מדווחות שההזמנות מחו"ל ירדו.

מאזן הנטו של המכירות בענף המסחר ירד בחדות ברבעון השני לרמה שלילית יותר מהרמה שנרשמה ברבעון הראשון ומובהק, עקב ההגבלות וההנחיות של התו הסגול והירידה החדה במספר העובדים עקב הוצאתם לחל"ת. בענף צופים שיפור במכירות ברבעון הבא.

בשאר הענפים מספר התשובות קטן מכדי להעניק לממצאים תוקף סטטיסטי ברמת הענף.

כאשר בוחנים את מגבלות הביקוש וההיצע, מוצאים הקלה ברבעון האחרון בענף השירותים, והחמרה במגבלות הביקוש והקלה במגבלות ההיצע בענפי התעשייה והמסחר. בבחינת מגבלה שמציבים קשיי המימון, ניתן לראות הקלה משמעותית ברבעון האחרון, וההקלה הגדולה ביותר במגבלת המימון נרשמה בקרב החברות הקטנות, לאחר ההפעלה של קרן ההלוואות הממשלתית הייעודית לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים עקב משבר הקורונה.

ברבעון השני של 2020 הוסיף לרדת (ל-1.1%) ממוצע הציפיות של החברות לגבי האינפלציה ב-12 החודשים הבאים; כן ירד (ל-53%) שיעור החברות הצופות שהאינפלציה תימצא בתחום היעד, ועלה (ל-43%) שיעור החברות הצופות שהאינפלציה ב-12 החודשים הבאים תימצא מתחת לתחום היעד. הצפי לגבי שער הדולר ברבעון הבא וב-12 החודשים הבאים ירד לרמה של 3.52 ו-3.59 ש"ח לדולר, בהתאמה (בתקופת הסקר עמד שער החליפין הממוצע על 3.45 ש"ח לדולר).

סקר החברות לרבעון השני של 2020 מבוסס על תשובותיהם של 272 עסקים וחברות מענפי המשק השונים. החברות והעסקים דיווחו על כיווני השינוי של המשתנים השונים (עלייה, ירידה או יציבות) וציינו את עוצמת השינוי (רב או מועט).

בבנק ישראל טוענים כי "בדרך כלל נמצא כי הנתונים מסקר החברות מתואמים עם מגמות הנתונים המקרו-כלכליים של המשק, ויתרונם נעוץ בכך שהם זמינים ומספקים מידע במהירות יחסית למקורות הנתונים האחרים".

סקר מגמות בעסקים: ענף הקמעונאות מרוויח, מאזן מדאיג במלונאות

מיטב דש: הגל השני הביא לבלימת התאוששות המשק, אך לא חלה נסיגה משמעותית