חדשות    

עד 2040: מחוז תל אביב יוצף במגדלים בני 40 קומות

עיריית תל אביב

כך לפי ועדת התכנון במחוז. הבנייה לגובה תרוכז בעיקר במסלולי הרכבת הקלה ותכלול בין היתר את הרצליה, רמת גן,  ובת ים

ועדת התכנון במחוז תל אביב מתווה את התפתחות הבנייה לגובה של כלל ערי המחוז עד 2040, ולפיה שכונות מגדלים בני 40 קומות ומעלה יכסו את השמים של רוב ערי המרכז, כולל הרצליה, בת ים, קריית אונו וקו החוף..

לפי המפה הבנייה לגובה תרוכז בעיקר לאורך תוואי מסלולי הסעת ההמונים המתוכננים לשרת את תושבי המחוז, הכוללים את שלושת הקווים הראשונים של הרכבת הקלה, שכבר בשלבים שונים של תכנון וביצוע – האדום, הירוק והסגול, ולטווח הארוך גם לאורך רשת המטרו המתוכננת.

אלו  חלק מהאזורים שלפי התוכנית אמורים להיבנות לגובה של 40 קומות ומעלה: אזור התעסוקה במערב הרצליה, מתחם חוף התכלת שמדרום לו ושכונת יד התשעה שבמזרח העיר, המיועדת לעבור תהליך הריסה ובנייה. עוד ברשימה מתחם הנביאים בדרום בת ים וציר יוספטל במרכזה. גם הצירים ז'בוטינסקי ואבא הלל ברמת גן יהיו רצופי גורדי שחקים. מגדלים בגובה נמוך יותר, של 21 עד 40 קומות, צפויים להיבנות בקרקעות כפר אז"ר, באזור שדה התעופה של הרצליה המיועד לפינוי, ובחלקים גדולים של גבעתיים ורמת גן.

התוכנית החדשה היא חלק מ"התוכנית האסטרטגית לדיור", שאישר קבינט הדיור לפני כשנתיים. אז נקבע כי צריך לבנות תוספת של כ-1.5 מיליון דירות עד שנת 2040, וכדי לעמוד ביעד צריך לתכנן תוספת של 2.5 מיליון דירות בכל הארץ,תוך המחשבה שלא כל הבנייה תתממש בסופו של דבר.

על מחוז תל אביב  הוטל תכנון של 460 אלף דירות נוספות, כדי לספק מענה להכפלת מספר התושבים באזור שצפוי להגיע לכ־3 מיליון. כיוון שיש מעט שטחים הפנויים במחוז, נקבע כי מרבית הבנייה תיעשה באמצעות פרויקטים של התחדשות עירונית.

 

ועדת התכנון מבהירה כי 70% מהבנייה המתוכננת מתבססת על התחדשות עירונית, השיעור הגבוה ביותר מבין המחוזות בארץ. "רוב היישובים ותיקים ורובם בנויים מלפני 1980, כלומר כמעט כל הבניינים במרכזי הערים הולכים להתחלף, או בפינוי־בינוי או בתמ"א 38", היא מפרטת.

כשמדברים על מגדלים, כולם חושבים שהכל יהיה מגדלים. נכון שיהיו הרבה, אבל אי אפשר רק מגדלים. תכנון טוב מייצר תמהילים, עם בסיס חברתי וקהילתי, כי לא כל אדם יכול לגור גדל, רק אנשים מחתך סוציו־אקונומי מסוים. כשהמטרה היא שבעיר יחיו אנשים ממגוון קהילות ומגזרים, עושים תמהילים. זה חלק מהשיח האיכותי שאנחנו מנסים לבסס". הארגון מחדש של השטח יאפשר לרכז דירות במגדל ולפנות שטח שקודם היה תפוס על ידי אותם הבניינים, לטובת שטחים ציבוריים, לצד עלייה בשימושים ציבוריים בתוך המגדלים עצמם ובבניינים החדשים.

"האסטרטגיה שלנו כוללת דגשים על היבטים איכותניים, הדבר הזה קריטי אם מסתכלים על דמותו של המחוז ב־2040. הבשורה הגדולה היא הוספת קווי המטרו, ואנחנו רואים קשר מובהק בין פיתוח בעוצמות גבוהות לבין רשת תחבורה ציבורית יעילה. לכל מקבלי ההחלטות ברור שאי אפשר, ולא ניתן יהיה, להסתמך על שימוש ברכב פרטי. תחבורה ציבורית היא צו השעה ולא עומדת בפני עצמה, כי מי שמשתמש בה הם הולכי רגל או רוכבי אופניים. היא מתקשרת לצורך לייצר אקלים נוח לאנשים בעיר ולכך שהמרחב הציבורי, הכיכרות והגנים יהיו באיכות אקלימית יותר גבוהה, להבדיל מהיום.

מינהל התכנון: יעד של 30 אלף יחידות דיור בהתחדשות עירונית

המטרות של כחלון: תכנון של 120,000  יח"ד, שיווק של 70,000 יח"ד ו-45,000 עסקאות