עובדי בנק הפועלים פותחים בשביתה: העומסים החמורים משפיעים על מקרי אלימות בסניפים
חדשות    

עובדי בנק הפועלים פותחים בשביתה: העומסים החמורים משפיעים על מקרי אלימות בסניפים

מעודכן ל-07/2022

עובדי בנק הפועלים פותחים בצעדי מחאה נוכח מקרי האלימות והעומסים שאיתם הם מתמודדים.

ארגון עובדי בנק הפועלים הודיע כי כל 180 סניפי הבנק יושבתו מחר (רביעי, 27 ביולי) עד השעה 11:00. לא תתקיים קבלת קהל ולא יינתן מענה טלפוני בכל סניפי הבנק, מרכזי הייעוץ והמוקד הטלפוני.

צעדי המחאה באים בהמשך לפניות חוזרות ונשנות מצד ארגון העובדים להנהלת הבנק לטיפול בתופעה המדאיגה, ובעקבות העובדה שההנהלה החליטה להימנע מלנקוט פעולה בנושא זה. הפנייה הראשונה להנהלת הבנק, בה התריע ארגון העובדים על העומסים ועל האלימות, הייתה כבר לפני כחצי שנה.

בתקופה האחרונה, חלה החרפה ניכרת בעומסי העבודה איתם מתמודדים הבנקאים בעקבות הקיצוצים שמבצעת הנהלת הבנק במצבת כוח האדם במערך הסינוף, זאת בזמן שכמות הלקוחות והמשימות הולכת וגדלה. עומסי העבודה בסניפים גורמים בלית ברירה, לפגיעה באיכות השירות הניתן לציבור וכתוצאה מכך מובילים גם לאירועי אלימות מצד לקוחות אשר אינם שבעי רצון מאופן הטיפול או מפרק הזמן בו הם נדרשים להמתין בסניף בכדי לקבל שירות.

חרף המצב החמור, בכוונת הנהלת הבנק ליישם דווקא בעת הזו תוכנית קיצוצים נוספת ודרמטית שתביא לגידול נוסף בעומסים וכתוצאה מכך עלולה גם להוביל להסלמה נוספת במקרי האלימות.

רוני גרפונקל, יו"ר ארגון עובדי בנק הפועלים: "הקיצוצים שמבצעת הנהלת הבנק בכוח האדם גורמים לעומסים חמורים ומשפיעים באופן ישיר גם על מקרי אלימות (מילולית ופיזית). מידי יום עובדי הסניפים ונותני השירות מתמודדים עם יחס מזלזל ומשפיל ועם אלימות. מקרים אלה חייבים להיפסק ועל הנהלת הבנק לשים את ביטחון העובדים בראש סדר העדיפויות שלה. התרענו ללא הרף בפני הנהלת הבנק, כי הקיצוצים שהיא מבצעת בכוח האדם גורמים לעומסים חמורים ומשפיעים באופן ישיר גם על מקרי אלימות נגד הבנקאים, שעושים את המיטב בתנאים המאתגרים. לצערנו, תרחיש זה מתממש ומידי יום עובדי הסניפים ונותני השירות מתמודדים עם יחס מזלזל ומשפיל ומקרי אלימות. מקרים אלה חייבים להיפסק ועל הנהלת הבנק לשים את ביטחון העובדים בראש סדר העדיפויות שלה".

בהתאם למידע שהגיע לארגון העובדים, במהלך חצי השנה הראשונה של שנת 2022 (ינואר-יוני) אירעו כ־470 מקרי אלימות (מילולית ופיזית) נגד עובדי הבנק בכל רחבי הארץ, כאשר, רק בחודש יוני החולף נרשמו 95 מקרי אלימות נגד עובדי הבנק.

מבין מאות המקרים להלן מספר דוגמאות לאירועי אלימות יומיומיים רק מהשבועות האחרונים:

  1. סניף בדרום הארץ, יוני 22: לקוח נתבקש להציג פרטים מזהים על מנת שניתן יהיה לתת לו שירות. הלקוח בתגובה לבנקאית "אשרוף את הבנק ואתאבד". ביציאה מהבנק תפס לבנה וזרק למרכז הכביש. שוטר שהגיע למקום גילה שהלקוח נושא עליו סכין.

 

  1. סניף במרכז הארץ, יולי 22: לקוח שהגיע לסניף לאחר שעת הסגירה, שבר את המנעול של הדלת, פרץ פנימה לסניף, השתולל בתוך הסניף ודרש לקבל שירות.

 

  1. סניף במרכז הארץ, יוני 22: לקוח נכנס לוויכוח סוער מול לקוחה מבוגרת בנוגע לקדימות בתור ואיים על הלקוחה: "תיזהרי שלא אוציא נשק". משטרה הוזעקה לסניף.

 

  1. סניף במרכז הארץ, יולי 22: לקוח ביקש שירות למרות שלא היו עליו אמצעי זיהוי תקינים. איים על מנהל הסניף ועל העובדים במקום כי ירצח אותם. שוטרים פינו אותו מהמקום תוך שהוא מטיח עלבונות, מאיים ברצח ומשתולל.

 

  1. סניף בצפון הארץ, יולי 22: לקוח צועק על עובדת: "את לא תצאי מפה בחיים". בהמשך הוא נצמד אליה בגופו תוך שהוא מאיים: "את לא תראי את המחר".

 

  1. סניף במרכז הארץ, יוני 22: הלקוח קיבל סירוב למשיכת יתר. לאחר סגירת הסניף, אמר לבנקאי שהוא יחכה לו בחוץ ויתפוס אותו. הלקוח יצא מהסניף בעט בדלת בחוזקה עד שהדלת יצאה ממקומה.

 

  1. סניף במרכז הארץ, יוני 22: לקוח צועק ומקלל את אחת מעובדות הסניף תוך שהוא מכנה אותה: "תימנייה מסריחה, פח אשפה, זבל".

 

  1. סניף בדרום הארץ, יולי 22: לקוח ממתין למנהלת המחלקה בפתח הסניף. כשהיא מגיעה הוא אומר לה שהוא מחכה לה כל הלילה וכי יש לו קשרים עם גורמים עבריינים מהאזור. העובד העביר מסר כי אם לא יאשרו את בקשתו הוא יממש את האיומים שלו, ומאיים על עובדת אחרת שלא תיכנס לסניף "את היום בחופשה".

 

  1. סניף בצפון הארץ, יוני 22: לקוח נכנס לסניף וניגש למנהלת מחלקת בנקאות אישית. במשך כשעה וחצי הוא קילל וגידף את המנהלת ואת העובדים במקום, "אני אעיף עלייך פה את הכיסאות ואהפוך פה את כל הסניף". הלקוח דיבר בצורה אלימה שהשיתה פחד ואימה על העובדים בסניף.

 

  1. סניף במרכז הארץ, יוני 22: לקוח השתולל בסניף, תוך שהוא מאיים על הבנקאית "אני אשבור לך את הראש".