זכויות עובדים    קריירה    

עובד מדינה – מה הזכויות, מה השכר

מעודכן ל-03/2019

עדיין משתלם יותר להיות עובד מדינה, אבל הדרך להתקבל למשרה ציבורית, לא פשוטה

עובדי המדינה הם מועסקים במתן שירות לאזרחים על ידי המשרדים הממשלתיים וגופים שתחתיהם.  בשנת 2016 לפי הממונה על השכר, מספר המשרות בשירות המדינה עמד על קרוב לכ-290,000. אך  עובדי מדינה לא כוללים עובדים בגופים שונים שאינם מועסקים ישירות על ידי המדינה ובהם חברות ממשלתיות..

שכר עובד מדינה

בשנת 2016  על פי הדוח שלל הממונה על השכר (ראו קישור בסוף הכתבה), השכר הממוצע לעובד בשירות המדינה היה 15,772 שקל, והשכר הממוצע במשק באותה שנה היה 9,743 שקל. נוסף לכך, לכל עובדי המדינה יש תנאי מינימום משופרים יחסית לתנאי העבודה המינימליים להם זכאי עובד רגיל על פי הדין הכללי.

נזכיר כי מדובר בשכר ממוצע ולא בשכר חציוני, והרבה פעמים שכר התחלתי נמוך למדי.

שכר מתעדכן

שכר עובד מדינה מתעדכן בהתאם להשכלה (השתלמות) וותק  וכן הסכמים קיבוציים. מעבר לכך, מדי כמה שנים חותמות המדינה וההסתדרות הכללית על הסכם מסגרת שקובע עדכון לשכר ולתנאים נוספים למספר שנים. על פי רוב, ההסכמים הללו מקנים תוספות שכר בכל שנה ושנה.

תנאים נוספים

סל הזכויות של עובדי מדינה גדול, וכולל בין היתר קרן השתלמות, דמי הבראה בתעריף גבוה מהמגזר הפרטי, ימי השתלמות, יותר ימי מחלה, ביגוד, החזרי הוצאות שונים, שי לחגים, מענק לאחר 25 שנות עבודה, הלוואות בתנאים מועדפים בבנק יהב ,

למשל

תקו​פת העסקה במדינה זכאות הערות
טרם השלמת שתי שנות ותק לא זכאי להלוואות נשוא מכרז לא תחול מגבלה באשר לוותק לגמלאים
לאחר השלמת שתי שנות ותק זכאי להלוואות בסכום מצטבר של עד 50,000 ₪. לא תחול מגבלה באשר לוותק לגמלאים
לאחר השלמת ארבע שנות וותק לא תחול מגבלה באשר לוותק העובד. לא תחול מגבלה באשר לוותק לגמלאים

.

כמו כן קביעות של עובד מדינה מקשה על פיטוריו ונעשית רק לאחר בירור מעמיק בוועדה ורק בתנאים מסוימים

מועדון טוב

עובדי המדינה וגמלאיה זכאים בהשתתפות המדינה להיות חברים במועדון "טוב" תרבות ופנאי לעובדי המדינה. מועדון "טוב" הוקם על-ידי החברה למפעלי כלכלה ותרבות לעובדי המדינה בע"מ על מנת להעניק שירותי תרבות ופנאי, במתכונת דמוית "מועדון עמיתים", לעמיתי החברה שהינם עובדי המדינה, פעילים וגמלאים.

פנסיה

עד שנת 1999, עובדי מדינה קבועים היו  במצב טוב וצברו זכויות לפנסיה מבלי שנדרשו לשלם מדי חודש חלק משכרם עבורה, פנסיה זו נקראת פנסיה תקציבית. אבל מאותה שנה עובדי המדינה שלא זכו לפנסיה תקציבית עברו לפנסיה צוברת, משמע חלק משכרם מופרש לפנסיה, ללא ההבדל מהמגזר הפרטי. הזכויותשל עובדי מדינה בפנסיה כוללות סעיפים רבים, שעליהם תוכלו לקרוא במדריך הגמלאי בשירות המדינה, לרבות אפשרות לפרישה מוקדמת.

מינוי באמצעות מכרזים

מינויים למשרות של עובדי מדינה מבוצעים — על פי רוב — באמצעות מכרזים השומרים על שוויון הזדמנויות ותקינות, כדי להימנע ממינויים פוליטיים ונפוטיזם. במכרזים רבים יש העדפות למיעוטים, בעלי מגבלות וכד'.

המדריך לגמלאי בשירות המדינה

שכר עובדי המדינה עלה פי שניים מהשכר הממוצע במשק