חדשות    

עו"ד פיטר עובדת הרה וישלם יותר מ-100 אלף שקל

אף שהממונה על חוק עבודת נשים קבעה כי הפיטורים לא היו על רקע ההיריון לא התירה לפטר את העובדת, ובכל זאת עורך הדין פיטר אותה וישלם יותר מ-100 אלף שקף

אפילו אם אתם עורכי דין, אתם לא מעל החוק.  בית המשפט קבע  פיצויים של יותר מ-100 אלף שקל לפקידת הוצל"פ במשרד עורכי דין, כיוון שפוטרה בהיריון אף שלא התקבל היתר מהממונה על חוק עבודת נשים והם נערכו ללא שימוע. הממונה על החוק קבעה כי ההיריון לא היווה שיקול בפיטורי העובדת, אך היה על המעסיק להמשיך להעסיק את האישה משום שהפיטורים לא אושרו.

לפי טענת התובעת, היא פוטרה ימים ספורים אחרי שסיפרה על ההיריון, ללא שימוע או הודעה מוקדמת ומבלי שעורך הדין קיבל היתר מהממונה על חוק עבודת נשים.

המעסיק אומנם ניסה לבקש היתר בדיעבד כיוון שההיריון כלל לא היווה שיקול,  והתובעת פוטרה עם עובדים נוספים בשל צמצומים, אולם הממונה לא התירה את הפיטורים בכל זאת. עורך הדין סירב להחזיר את התובעת למשרתה – ונתבע על ידה לפיצויים על הפרת חוק עבודת נשים, היעדר שימוע, דמי הודעה מוקדמת, הפרשי פיצויי פיטורים, אפליה מנוגדת לחוק שוויון הזדמנויות ועוד.

עוד טען עורך הדין כי התובעת לא זכאית לפיצויים משום שעבדה אצלו כסטודנטית בפחות מחצי משרה, והממונה אישרה שהפיטורים לא היו על רקע ההיריון שלטענתו כלל לא ידע עליו. עוד טען שלתובעת כן נערך שימוע, והוא הציג מסמך. לגבי ההודעה המוקדמת, הוא טען כי התובעת ביקשה שלא לעבוד בתקופה זו ושולם לה מה שהגיע על פי דין.

השופט קבע כי עורך הדין הפר את חוק עבודת נשים, משום שסיבת הפיטורים לא משנה: למעסיק אסור לפטר ללא היתר עובדת הרה שמועסקת אצלו יותר מחצי שנה, ולא משנה מה היה השיקול שעמד מאחורי ההחלטה לסיים את ההעסקה. בעניין הגרסאות הוא תמך בגרסת התובעת וציין כי הייתה כנה, אמיתית ווהוא העדיף אותה על פני זו של עורך הדין.

לגבי השימוע כתב השופט כי מעדות המנהלת הישירה של התובעת עלה כי לא נשלחה לה הזמנה, וכי הפיטורים היו "מעשה מנוי וגמור שלא ניתן היה לשנותו". על הפרוטוקול אמר  שכנראה נערך בדיעבד, וממילא הוא אינו ערוך כדין ולא נחתם על ידי התובעת.

בית המשפט קבע כי עורך הדין צריך לשלם לתובעת פיצויים על אובדן הכנסה עד תום התקופה המוגנת (60 הימים שלאחר חופשת הלידה) בקיזוז הכנסותיה בתקופה זו, וכן לפצות אותה על עצם הפרת החוק.

יתר על כן, חויב בפיצויים על אי-עריכת שימוע, חלף הודעה מוקדמת, פדיון חופשה, הפרשי פנסיה והפרשי פיצויי פיטורים. עם זאת, לא התקבלה תביעתה לפיצוי נוסף עבור הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, משום שההיריון לא היה הסיבה לפיטורים כך שלא מדובר באפליה.

לתובעת נפסקו כ-103 אלף שקל פיצויים בנוסף להוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד של 14 אלף שקל.

בעל עסק? דע את חובותיך ואת זכויותיהם של העובדים שלך

פיטורין בהריון וללא שימוע – המפוטרת תקבל 76 אלף שקל