מדריכי צרכנות    

עושים בית ספר: האם כל כלב צריך אילוף וכמה זה עולה?

pixabay
מעודכן ל-07/2019

הכלב שלכם חמוד אבל לא ממושמע, הורס את הספה ועושה פיפי על השטיח? נראה שהגיע הזמן לאילוף מקצועי למה זה חשוב, מתי צריך להתחיל, איך לבחור מאלף ומהם המחירים בשוק?

החלטתם לצרף למשפחה חבר חדש על ארבע – ובחרתם גור מתוק ושובב? בין ליטוף למשחק, יש כמה דברים חשובים שהוא צריך ללמוד: לעשות את צרכיו בחוץ (ולא על השטיח) לא לחטוף לכם אוכל מהיד או מהצלחת, לא למשוך אתכם בטיול וגם להפסיק לנשוך מכל הבא לפה.

כאשר מדובר בגור כלבים שאתם מכניסים לבית אין הכוונה לאילוף אלא לחינוך – אתם מופקדים על חינוכו ועל לימוד ההרגלים והכללים שבהם אתם מצפים ממנו לעמוד, כל עוד הוא נמצא ברשותכם. בשבועות הראשונים לשהייה של הכלב אצלכם בבית אתם מקנים לו את הכללים שלכם ומלמדים אותו את כללי ההתנהגות שקבעתם. יש לוודא שהכלב מפנים וקולט את הנדרש ממנו תוך כדי עשייה, כך שהשבועות הראשונים הם הבסיס להפנמה של הכללים למשך השנים הבאות.

אך יש מקרים רבים שבהם אין די בחינוך עצמי, ואז יש לפנות אל מאלף כלבים מקצועי. אילוף כלבים עשוי להיות יקר, אך זו הוצאה משתלמת בהחלט,  מכיוון שהכלב שלכם לומד עקרונות בסיסיים והכרחיים. כמו כן אתם כמגדלי הכלב מקבלים כלים לגידול נכון יותר של הכלב.

איך תדעו שהכלב זקוק לאילוף מקצועי?

כאשר אתם מקבלים לידיכם כלב בוגר, הוא מגיע עם הרגלים מוטמעים. קשה יותר להתחיל ללמד אותו את הכללים מחדש. במיוחד אם הוא היה מורגל לאורח חיים מתירני או פרוע יותר ממה שאתם מתכננים עבורו. במקרה כזה יהיה מקום לפנות ולברר על אילוף כלבים.

כמו כן, יש כלבים שמפתחים התנהגויות חריגות. כלבים מסוימים מפתחים למשל חרדת נטישה וזו הסיבה להתנהגות הבלתי רצויה. מאלף מקצועי יוכל לעבוד עם הכלב על כללי התנהגות נאותים.

אם אתם מגלים שהגור שאימצתם לא מפנים את הכללים, ואתם מעוניינים להיות בטוחים שהוא מגיב יפה לכל פקודה ולא מפר את ההוראות שלכם. כדאי גם אז לפנות למאלף כלבים. המאלף יעזור לכם להשיג את המטרה הרצויה שלכם וכך יהיה לכם נעים יותר לגדל את הכלב.

ככלל, אילוף נדרש כשאין אינטראקציה טובה בין הבעלים לכלב או שאחד מהם לפחות מתוסכל. הכלב זקוק לאילוף אם הוא נושך, נוהם או מגרגר; חופר בגינה, לא מחונך לעשיית צרכים מחוץ לבית או שאינו מסתדר עם כלבים אחרים, או הורס ריהוט וחפצים.

מאיזה גיל אפשר להתחיל?

אפשר לאלף או לחנך את הגור מגיל 4 חודשים ואילך. לכלב מבוגר יש כמובן התניות יותר חזקות והרגלים שצריך לשנות, אבל בכל גיל ובכל שלב אפשר לעבוד עם זה ולשנות התנהגויות.

שימו לב, ככל שהכלב בוגר יותר כך יקשה לאלפו: אם גמילה מצרכים תארך בגיל 3 חודשים רק 4 שיעורים, הרי שבגיל חצי שנה יידרשו שישה שיעורים, ובגיל שנתיים – כעשרה.

איך בוחרים מאלף?

בשנים האחרונות גדל שוק המאלפים לאין שיעור והם צומחים כפטריות אחרי הגשם. מאלפים מקצועיים מזהירים וממליצים לבחור בתבונה. זכרו, "לא כל הנוצץ זהב" – ניתן למצוא מאלפים ותיקים בעלי ניסיון רב, ולצדם גם מאלפים ש"יסדרו לכם מחיר" ויבטיחו לכם פלאים תוך זמן קצר, אך הידע והניסיון שלהם דלים מאוד והתוצאות יהיו בהתאם.

במקרים כאלה, זול עולה ביוקר.

אם מאלף מבטיח שיעור בחצי מהמחיר המקובל, ייתכן מאוד שהוא עושה זאת בשל חוסר ניסיונו. התוצאות עלולות להיות פגיעה כלכלית, מכיוון שתיאלץ לשלם על עוד ועוד שיעורים, כיוון שהאילוף לא התקדם כמצופה; או גרוע מכך – פגיעה בכלב שלך, המשמש כשפן ניסיונות למאלף המתחיל, שעלול לגרום לו נזק ולהפוך אותו לחרדתי או לתוקפן, בשל שיטות אילוף לא מתאימות".

הדרך הטובה ביותר לבחור מאלף היא כמובן בעזרת המלצה מבעלי כלבים שאולפו או מווטרינרים מוסמכים.

כמו כן, פנייה לחברת אילוף ותיקה ומוכרת היא מהלך נכון, כיוון שהחברות שחוששות לשמן הטוב מעדיפות להעסיק מאלפים בעלי ניסיון. בנוסף לכך, מאחר שיש להן מבחר מאלפים, הן גם יכולות להתאים את המאלף לסוג הכלב, לגילו, לאופיו וכן לאופי בעליו.

שיעור פרטי, קבוצתי או פנסיון?

ישנן שלוש דרכי אילוף: שיעורים פרטיים בבית הלקוח, שיעורים בקבוצה ואילוף בתנאי פנסיון.

  • בעיות נפוצות של גורים, כמו הרס וצרכים בבית, מצריכות שיעורים פרטיים – כל מפגש כזה אורך כשעה וכולל גם את בני הבית. התהליך דורש 3 עד 10 מפגשים.
  • אילוף בקבוצה מתקיים ברחבי הארץ, ובו מלמדים את הכלבים, בצמוד לבעליהם, את כללי המשמעת. מספר המפגשים בין 10-5. זוהי הדרך הטובה ביותר ללימוד המשמעת, כיוון שהכלב בא במגע עם כלבים אחרים, דבר המדמה את ה"חוץ" שבו נמצא הכלב בטיולים, כאשר נמצאים סביבו גירויים כמו חתולים וכלבים אחרים, ובא לו דווקא לשחק עימם ולא להקשיב לך. ודאו כי הקבוצות קטנות, וכי המדריך יודע מהי הרמה בה נמצא הכלב שלך.

טיפים ממאלף מקצועי:

* אל תתפתו לשלוח את הכלב ל"חינוך גורים" בפנסיון. אולי הוא ילמד שם לא לעשות את צרכיו בתוך מבנה סגור, אך כשישוב הביתה יש סבירות גבוהה שיעשה אותם שוב, כיוון שלא למד את ההבדל בין המקומות.

* אל תאלפו את הגור במקום שבו קניתם אותו רק בגלל "דיל" שמוזיל את המחיר. יש לבדוק את איכות המאלפים וניסיונם – מקומות כגון אלו הם חממה לסטאז'רים שעושים "ניסוי כלים" על הכלב שלכם. חשוב גם לבדוק את התנאים במקום. לא תרצו להשאיר את כלבכם האהוב, בעיקר אם הוא עודנו גור רך בשנים, במבנה אפלולי על רצפה קרה עם עוד עשרות כלבים למשך שלושה שבועות.

* לעיתים תצטרכו להוסיף שיעור או שניים בבית כדי לתרגל עם הכלב וכדי שזה ילמד להקשיב גם לכם ולא רק למאלף.

מה עדיף – אילוף "בקבלנות" או לפי שיעור?

רבים מהמאמנים מוכרים אילוף "בקבלנות", כלומר, שלם מיד וקח כמה שיעורים שתרצה. לא כדאי להתפתות להצעה כזו – מאלף בקבלנות לא בהכרח ייתן את השיעור במלוא המוטיבציה, שכן הוא יודע שאם לא תספיקו לעבור על נושא מסוים, תמיד תוכלו לעשות זאת בשיעור הבא או בזה שאחריו. אילוף לא אפקטיבי הוא תהליך מייגע, מתסכל ובעיקר נטול תוצאות.

העדיפו מאלף הגובה תשלום על פי שיעור, כך תוכלו להחליט, כבר בשיעור הראשון, אם תרצו להמשיך או לא, מבלי להתחשב בעובדה שכבר שילמתם.

כמה זה עולה?

טווח המחירים בשוק כיום:

אילוף כלבים, פגישה אחת – 300-120 שקל

אילוף גורים לצרכים, סדרה של 5-4 מפגשים – 750-400 שקל

אילוף גורים – קורס בסיסי, 10-8 מפגשים – 2,000-1,000 שקל

אילוף גורים – קורס מקיף, 10-8 מפגשים – 3,500-1,500 שקל

אילוף כלבים בפנסיון – משמעת בסיסית, פנסיון באורך של 4 עד 6 שבועות – 3,500-1,400 שקל

אילוף כלבים בפנסיון – קורס אילוף, פנסיון באורך של 4 עד 6 שבועות – 5,000-2,500 שקל

אילוף כלבים בקבוצה, 3 מפגשי הכנה – 2,000-1,200 שקל

הכנת כלב לתינוק חדש, 3 מפגשים – 750-350 שקל

טסים לחופשה: מי יטפל בכלב שנשאר בארץ וכמה זה יעלה לכם?

האפליקציות שעוזרות לטפל בכלב