חדשות    

עיר עם הפסקה: שכונות בתל אביב ייסגרו לתנועת כלי רכב

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-04/2021

במסגרת פיילוט ראשון מסוגו ייסגרו תחילה לתנועה השכונות כרם התימנים, נווה שאנן ופלורנטין המהלך הוא חלק מחזון עירוני נרחב שהואץ בתקופת הקורונה; מחזיקת תיק התחבורה בעירייה, מיטל להבי: "המטרה היא לשדרג את שכונות הדרום"

בימים אלה קורם עור וגידים החזון של עיריית תל אביב להפחתת תנועה וזיהום אוויר במרחב העירוני, ולשיפור תנאיהם של הולכי הרגל ורוכבי האופניים. לשם כך, העירייה מקדמת מהלך של סגירת שכונות שלמות לתנועת רכבים או לפחות לצמצום ניכר שלה. השכונות שייסגרו לתנועה הן כרם התימנים, נווה שאנן ופלורנטין, המתאפיינות בחלקן בתנועת כלי רכב כבדה במיוחד.

סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה, אמרה כי התוכנית מתקדמת בקצב מהיר ושכונת כרם התימנים תיסגר כבר בחודשים הקרובים.

חזון העירייה הוא חלק ממגמה כלל־עולמית שמתחוללת בשנים האחרונות והואצה בתקופת הקורונה. בשנה האחרונה התחדדה החשיבות של המרחב הציבורי, ובמקביל העיריות ניצלו את המצב שבו התושבים ממילא סגורים בבתים במשך שבועות ארוכים והמסחר אינו פעיל, כדי לבצע שינויים בתכנון המרחב הציבורי. כך למשל, בשנת 2020 לבדה הוסדרו בתל אביב 18 רחובות מוטי הליכה (מעין מדרחוב), לאחר שבמשך שנים הוסדרו קטעים מצומצמים בלבד, כמו שוק בצלאל.

מדובר בחזון שמימושו מורכב, שכן סגירה של שכונה מחייבת תכנון רחב ושיתוף פעולה מצד התושבים. בעירייה בוחנים כרגע כמה אלטרנטיבות, כגון מודל ה”סופר בלוק”, המיושם בברצלונה, שבמסגרתו סוגרים לתנועת רכבים בלוק של מספר רחובות והתנועה מותרת רק בכבישים החיצוניים לשכונה. במסגרת מודל זה התושבים המקומיים יכולים להיכנס עם הרכבים, אך זאת תחת הגבלת כמות ובמהירות נמוכה במיוחד. מודלים אחרים שנבחנים הם צמצום התנועה בתוך השכונה באמצעות סגירת קטעי דרך, ומודל שבו התנועה בשכונה מתאפשרת רק בחלק משעות היום.

לטענת סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה, מיטל להבי, "התהליכים שנעשים נועדו לשדרג את שכונות הדרום. חלק מהרחובות בכרם התימנים כבר סגורים כיום בגלל עסקים ועל מנת שיהיה שקט לחלק מהבתים. כמובן שנשאיר נתיבים לכניסת רכבים, הן לחניה פרטית ככל שיש לבן אדם והן לחצייה. אבל בגדול המטרה היא לדלל את כניסת המכוניות שלא מחויבות להיכנס".

זהבי מוסיפה עוד כי "עומדים להיות שינויים תחבורתיים בסביבת התחנה המרכזית, שחלקם נובעים מהסגירה של שדרות הר ציון לטובת עבודות הרכבת הקלה. השינויים התחבורתיים יוסטו ואוטובוסים יגיעו מכיוון מזרח לתחנה המרכזית. המטרה היא לדלל את תנועת האוטובוסים ברחובות הקטנים ולהכניס את התנועה המדוללת דרך כבישים ראשיים יותר ממזרח, למשל איילון".

ומהו הצפי ליישום התוכנית?

לדברי להבי, בעתיד הקרוב מאוד: "המגמה של העירייה היא לקדם במהירות את העניין. ההערכה היא שתוך חודשיים-שלושה בכרם התימנים, ובשכונות האחרות ייקח מעט יותר זמן,  אבל לא יותר מדי".

תל אביב: פטור מהקמת חניונים לבניינים הסמוכים למטרו

חניה בתל אביב כבר לא אפשרית, מה עושים בעולם