חדשות    

עלייה ביבוא כלי הרכב בעקבות העיכובים ביצור וירידת שער הדולר

יותר רכבים פרטיים, מקררים וטבק, פחות טלוויזיות ומכונות כביסה: נתונים שמפרסמת רשות המסים חושפים את השינויים ביבוא מוצרי בני-קיימא בינואר האחרון לעומת זה של 2020, טרם משבר הקורונה. בסך הכל, הסתכם יבוא זה בינואר בכ-6.3 מיליארד דולר – עליה של 5.3% לעומת ינואר 2020.

לפי הרשות, החל מיולי האחרון ניכרת עליה ביבוא של כלי רכב פרטיים, ובינואר שזה עתה הגיע לסיומו יובאו כ-18 אלף כאלה, לעומת 15.5 אלף בינואר אשתקד, עלייה של 16.7%. יבוא הרכב מסחרי הסתכם בכ-1,100 כלי רכב לעומת 728 לפני שנה, עליה של 47.1%.

ברשות מסבירים כי העלייה ביבוא כלי רכב הפרטיים בינואר, גם לאחר יבוא גבוה במיוחד בדצמבר (ערב השינוי במיסוי כלי רכב היברידיים  ועדכון נוסחת מיסוי ירוק) נובעת בין היתר מירידה בשערי המטבע וממחסור כלל עולמי בייצור חלקים לרכב, בעקבות המשבר, שמלכתחילה הביאו לעיכובים באספקת כלי הרכב ב-2020. קרי ללא המחסור הנתונים הנתונים היו גבוהים יותר בחודשים הקודמים ולא מיוחסים לינואר האחרון.

ביבוא מוצרי החשמל "לבנים" ואלקטרוניקה בידורית נרשמה מגמה מעורבת: במקררים ומדיחי כלים חלה עליה של 49.2% ו-78.5% בהתאמה, בעוד שבמכונות כביסה ומייבשי כביסה חלה ירידה של 35.9% ו- 37.0% בהתאמה. ביבוא טלוויזיות נרשמה ירידה בשיעור של 1.4%.

באשר ליבוא הסיגריות, בסעיף זה נצפתה עלייה, בהתאם למגמה קודם לכן, בשיעור של 19.4%. לפי רשות המסים חלק מכך מיוחס לסגירת השמים שהביאה לכך שישראלים לא רכשו סיגריות בחו"ל או בדיוטי פרי. בהכנסות המדינה ממס קניה על יבוא סיגריות נרשמה עליה בשיעור דומה של 19.1%.

עליה גבוהה יותר נרשמה בערך יבוא "טבק אחר", קטגוריה הכוללת טבק לעישון/נרגילות/מקטרת וכן  סיגרים ויחידות טבק לחימום. העלייה הגיעה לשיעור חד של 76.8% לעומת ינואר 2020, אולם זאת לא גולמה במלואה בהכנסות ממס קניה בקטגוריה, שעלה ב-37.9%. לפי ההערכות, העלייה ביבוא בקטגוריות הסיגריות והטבק מיוחס גם לסחר הבלתי חוקי שנפגע בצל המשבר.

עוד מציינים ברשות כי מנתוני דצמבר האחרון עולה כי נמשכת ירידה של 7.1% בכמויות שיווק הבנזין, הנובעת מצמצום פעילות המשק מאז מרץ בעקבות משבר הקורונה. בכמויות שיווק הסולר נצפית ירידה דומה של 7.5%, וזאת דווקא לאחר עליה בנובמבר.

רשות המסים שלחה לכ-330,000 שכירים הארכות תוקף לאישורי לתיאום מס לשנת 2021

רשות המיסים פרסמה את נתוני יבוא מוצרי צריכה השנה והנתונים מעניינים