חדשות    

על רקע העלייה בתחלואה: התנודתיות בשווקים נמשכת

ירידות בבורסה
מעודכן ל-07/2020

כלכלנים סבורים כי חוסר היציבות יוסיף לאפיין את השווקים הפיננסיים, כל זמן שאין תרופה או חיסון לנגיף משרד האוצר יוצא עם תוכנית סיוע נוספת לעצמאיים ולעסקים הקטנים

עולם הכלכלה מתרגל לחיים בצל הקורונה: העלייה בתחלואה בארצות הברית, אמריקה הלטינית, וישראל הובילה לירידות בשווקים בשבוע שעבר. בהיעדר חיסון ותרופה לנגיף, חוסר היציבות בשווקים הנובעת מהתפתחויות הקורונה צפוי להימשך עוד זמן רב, והלך הרוח בשווקים ינוע בין תקופות חיוביות של שקט יחסי ושיפור בנתוני ההדבקות, לבין תקופות מתוחות יותר של עלייה בתחלואה – שתעורר דיון על האפשרות של חזרה לסגר ולמגבלות על הפעילות.

בשבוע שעבר נראו ירידות בשוקי המניות. התעוררות ההדבקות בנגיף הקורונה והחשש לחזרה של חלק מהמגבלות שהוטלו בעבר על הפעילות היו הגורם הדומיננטי עבור השווקים. ביום רביעי האחרון נרשם מספר שיא יומי של אבחון מקרי קורונה חדשים בארצות הברית, ומגמת עלייה מהירה דווחה בעיקר במדינות בדרום, כגון פלורידה וטקסס,ובקליפורניה.

במבט קדימה, אחד הנעלמים הגדולים הוא כיצד תתפתח המחלה בעולם והאם יהיה צורך לחזור לסגר משמעותי של חלק מהפעילות.

בתגובה לחדשות הלא מעודדות בנושא הקורונה, מדדי הדאו ג'ונס וה-P500&S ירדו בשבוע האחרון ב-3.3% ו-2.9% בהתאמה, ומדד הנאסד"ק רשם ירידה פחותה של 1.9%. מדדי המניות באירופה ירדו גם הם, בשיעורים בין 2% ל-3%. לעומת זאת, מרבית שוקי המניות באסיה, כולל סין, רשמו יציבות או עליות בשיעורים נמוכים.

מחירי הנפט בעולם ירדו בשיעורים בין 3.5% ל-3.9%. מרווחי כל סוגי האג"ח הקונצרניות בארה"ב עלו, ובמקביל, התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים ירדה ל-0.46%, ומחיר הזהב עלה ב-1.8%.

שבוע המסחר הנוכחי התאפיין בעליות במדדי המניות העיקריים בארה"ב ובאירופה. עדכון תחזיות הצמיחה על ידי קרן המטבע העולמית משקף את הקונצנזוס בקרב כלכלנים, לגבי ירידה בסביבת צמיחת התמ"ג העולמי בשנה וחצי הקרובות. תחזית שיעור הצמיחה של התמ"ג העולמי לשנה הנוכחית הופחתה ממינוס 3% באפריל ל-מינוס 4.9% ביוני. באשר ל- 2021, שיעור הצמיחה החזוי הופחת ל-5.4% מהרמה הקודמת של 5.8%.

ישראל – תמונת מצב כלכלית

שיעור האבטלה במדינה עומד כיום על 21%. נתוני שירות התעסוקה מצביעים על כ-862 אלף דורשי עבודה, מהם כ-605 אלף נמצאים רשמית בחל"ת.

כידוע, קיים חוסר ודאות רב לגבי איזה חלק מהעובדים בחל"ת יועסקו בחזרה על ידי המעסיקים שלהם. בהתחשב במצב, ראש הממשלה ושר האוצר החליטו להפעיל תוכנית סיוע חדשה, שתתמוך במגזר העצמאים והעסקים הקטנים בהתמודדותם מול נזקי הקורונה.

כלכלני לאומי: הקורונה פגעה באירופה בתחילה באופן חמור יותר מאשר בארה"ב; אבל כעת המצב השתנה

שוק הדיור: ההשפעה העיקרית של משבר הקורונה תגיע ברבעון השני

לאומי שוקי הון: עלייה בקצב ההדבקה עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלה