מיסים    

עסקה מותנית בביצועים עתידיים – איך מחשבים את המס?

קרדיט: pixabay

רשות המסים מקלה על המוכרים בעסקאות מותנות – עסקאות בהן התמורה תלויה באבני דרך עתידיים.

על פי רשות המיסים מדובר בהקלה על ביצוע עסקאות (בעיקר בתחום ההיי-טק) בהן התמורה אינה וודאית במועד העסקה והיא תיקבע בהתאם לביצועי החברה הנרכשת בשנים הבאות.

החוזר של רשות המיסים מפורסם אחרי שלפני כשנה פורסמה טיוטת חוזר בנושא והחוזר הסופי אשר מפורסם כעת מוסיף ונותן וודאות למקרים בהם התמורות המותנות בגין המניות משולמות במט"ח כך שלנישום קיימת האפשרות לבחור כי שער החליפין שיקבע לצורך קביעת התמורה יהיה השער במועד קבלת הכספים ולא במועד מכירת המניות.
בשנים האחרונות מתאפיין המשק הישראלי בריבוי עסקאות למכירת מניות של חברות טכנולוגיה. בחלק מעסקאות אלו נקבעת התמורה כך שחלקה משולם מידית עם ביצוע העסקה וחלקה מותנית בביצועי החברה בעתיד ונגזרת מביצועים אלו.
על פי הוראות המיסוי נדרש לדווח על עסקת רווח הון למכירת מניות החברה תוך 30 ימים ממועד ביצוע העסקה ולשלם את מס רווח ההון (25% או 30% מסכום רווח ההון).
לאור הקושי לאמוד את סכומי התמורות בגין העסקה שיתקבלו בשנים הבאות, נקבע בחוזר כי יתאפשר למוכר המניות לשלם את סכומי המס במועדי קבלת התקבולים לידיו בעתיד, זאת לאחר ששיעור המס ייקבע על פי מועד העסקה.
הוראה זו תקל על ביצוע עסקאות במשק ותקטין את אי הוודאות הנובעת מהיקף תשלומי המסים הנדרשים לתשלום כאשר תמורת העסקה אינה וודאית.