עסקים קטנים    

עסקים בחו"ל – איך לעשות אותם נכון

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-12/2019

זה לא חדש שעסקים היום נעשים סביב לעולם, לקוחות, שותפים ועוד, אלא שלמרות ההתקדמות האדירה בתקשורת, פערי תרבות, ובעיקר תרבות עסקים, עדיין נשמרים.

פערים יכולים להתבטא בדברים פשוטים כמו תקשורת בכתב לעומת תקשורת בעל פה, קוד לבוש ועד דברים מסובכים יותר כמו דרך לסרב, מתי להביא מתנות ועוד הרבה ניואנסים שיכולים להפיל או לקדם עסקה.

רוסיה – דמות אחת מקבלת את ההחלטות

ברוסיה עדיין מקובלת הריכוזיות בגופים העסקיים כאשר בראשם עומדת דמות משמעותית אחת אשר מקבלת את ההחלטות. לכן כדאי לפנות לאיש קשר שיוביל אתכם לדמות אחת שמרכזת את כל ההחלטות. נהוג גם להביא מתנה קטנה. בארוחות סגירת עסקה לא פעם נעשית על כוס וודקה וסירוב נחשב ללא מנומס ואף סירוב לעסקה.

פיליפינים – הימנעו מקשר עין

בפיליפינים,אנגלית היא השפה המקובלת לסגירת עסקאות. שעות הבוקר או שעות הצהריים המאוחרות הן השעות הטובות ביותר לקיים פגישות.
אל תסרבו למפגשים חברתיים ובילויים, זה חלק מהעסקה, הביאו בני זוג, אם אפשר
כאן  מומלץ להגיע כ- 15-20 דקות באיחור. הגעה מוקדמת תתפרש שאתם מתלהבים יותר מדי. חכו שיושיבו אתכם
והימנעו מנושאים הקשורים בפוליטיקה, שחיתויות ודת. כמו כן הימנעו מקשר עין, הנחשב חוצפה.

יפן – מתנות שאפשר לאכול

גם ביפן אוהבים מתנות אבל בעיקר מתנות שאפשר לאכול ולשתות. במפגשים עסקיים נהוג להגיע עם המתנה ולתת אותה מיד לאחר החלפת כרטיסי ביקור. וכרטיסי הביקור חשובים מאוד.  ההגשה נעשית בשתי הידיים ולא ביד אחת, כאשר בו בזמן יש לקוד קידה קלה ולהסתכל למקבל הכרטיס בעיניים, רצוי עם חיוך. מי שמקבל את הכרטיס נדרש גם הוא בקידה קלה והוא יכול לקבל בשתי הידיים או ביד אחת. את הכרטיס מניחים במהלך הפגישה  לפניכם על השולחן, או שמכניסים אותו באופן מכובד לתיק. באופן כללי נימוסים מאוד חשובים ביפן וצריך ללמוד אותם. היו מוכנים גם לפגישות ולבילויים רבים לפני עשיית העסקה.

ספרד – עוצרים הכל לסיאסטה

גם בספרד הכימיה הבין אישית משחק תפקיד חשוב. ובניגוד למדינות אחרות אפשר לאחר, רק אל תפריעו להם בסיאסטה – מנוחת הצהריים. פגישות יכולות להיעצר לגמרי לטובת מנוחת הסיאסטה.

הודו- עסקים עם המשפחה
בהודו שום החלטה עסקית לא נסגרת ללא תיאום עם המשפחה, הקבוצה והמבנה החברתי – קאסטה. ההודים מביעים הרבה כבוד לאורחים שלהם במגוון צורות, היו מוכנים לקבלות פנים מפוארות עם שלטים ועם פרחים. ההודים לוקחים את הזמן, לכן חייבים לקבוע פגישות עם הדרגים הבכירים, כי רק שם נקבעות ההחלטות.

סין  – הגיעו בדיוק בזמן

בניגוד להודים ולארצות הים התיכון, שעה נקובה היא לא המלצה אלא הכרח, איחור קל נחשב כזלזול. הסינים גם אוהבים מאוד שבקיאים בתרבות שלבם בכל מובן, גיאוגרפיה, לשון והיסטוריה.

כמו כן בסין, מתן תשובות שליליות נחשבות כלא מנומסות ולכן השתמשו במילים לא חד משמעויות כמו "אולי" או "אני אשקול/אחשוב על זה".  מומלץ להשתמש במשפטים קצרים, פשוטים וברורים, עם הפסקות תכופות כדי לאפשר למארחים הסינים להבין אתכם.

איפה הכי קל לעשות עסקים

על פי המדד של הבנק העולמי  נכון ל-2019 המדינות שבהן הכי קל לעשות עסקים הן ניו זילנד, ואחריה סינגפור, הונג קונג, דנמרק ודרום קוריאה.

פרי נדל"ן: Peri Networking -פרוייקט משרדים בפארק העסקים בחולון