עסקים קטנים    

עסק משפחתי – יתרונות וחסרונות

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-10/2019

לא חייבים להיות משפחת עופר, אריסון או שטראוס ליהנות מעסק משפחתי. עסק משפחתי הוא מהדרכים הנפוצות לניהול עסק בכל העולם ובתקופות רבות בהיסטוריה.

במחקר שבדק 180 חברות ציבוריות בישראל נמצא כי   לעסקים משפחתיים יש רווחיות גבוהה ב-1.3% בשנה. גם מבחינת ביצועי מניות החברות המשפחתיות השיגו עליות טובות יותר וירידות מתונות יותר מחברות שאינן משפחתיות. גם הסיכונים שלוקחות חברות משפחתיות קטנים יותר, עם זאת מספר הדירקטורים בהם גבוה יותר וההשכלה והידע בחשבונאות ופיננסים נמוכים יותר, אם כי הידע בתעשייה הספציפית גדול יותר.

תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי

מהו עסק משפחתי

עסק משפחתי הוא עסק שנשלט על ידי בני משפחה, אפילו אם יש בו שותפים זרים. בעסקים פרטיים בדרך כלל נראה מספר בני משפחה שעובדים ביחד, בעיקר בדור ראשון ושני.

יתרונות

  • בעסק משפחתי לא משקיעים כדי שהמנכ"ל יקבל את הבונוס השנה, אלא השקעות שיישאו פרי בעוד 10-20 שנה, ויש לכך רווחים עסקיים מובהקים כמו וולמארט וזארה
  • עסק משפחתי נחשב יותר בטוח ולוקח פחות סיכונים
  • רמת המעורבות בעסק משפחתי גבוהה יותר
  • כשכמה בני משפחה מנהלים עסק, יש יותר ערוצי התקשרות ולא צריך לחכות לישיבה או לפגישה הבאה
  • אם העסק נשאר בבעלות המשפחה, גם הרווחים נשארים בתוך המשפחה, לאורך דורות

חסרונות

  • הרבה פעמים סכסוכים משפחתיים אינם נוגעים רק לחישוב העסקי ומעורכים בהם רגשות נוספים הקשורים לעתים ליחסים הטעונים בין קרובי משפחה
  • הרבה פעמים קרובי משפחה אינם מומחים בתפקידם, מה שמאט את פעילות העסק
  • לעתים מגייסים בני משפחה על אף התנהגויות בעייתיות לתפקיד או לעסק בכלל
  • הרבה פעמים בעסק משפחתי כולם עושים הכל יחד ואין חלוקת תפקידים ברורה

איך לנהל עסק משפחתי מצליח

ממה שעולה מכל החברות המשפחתיות המצליחות עסקים משפחתיים מצליחים יותר אם מכינים את בני הדור הבא והדור שאחריו לעסק, לתפקיד, לתעשייה ולאתגרים שעמם מתמודדים. עסקים משפחתיים טובים יותר הם עסקים שבהם יש לכל בן משפחה תפקיד מוגדר ואין מי שמתפרס על יותר מדי תחומים.

יש לצרף בני משפחה עם כישורים רלוונטיים או להשקיע בהכשרתם. אם הם לא מתאימים, ותרו עליהם אם יש חילוקי דעות, הפעילו גורם חיצוני כמו מגשר או בורר

בכל עבודה חשוב להפריד בין הבית לעבודה, אך בעסקים משפחתיים יותר. בעבודה אתם שותפים עסקיים, בבית מדברים על ענייני משפחה ולא על עבודה.

בעל עסק, קיבלת טופס 5329? כנראה מס הכנסה חושד בך

כמה עולה בילוי משפחתי בחרמון?

לה פמיליה – הבורסה משיקה מדד חדש – ת"א פמילי – שיורכב מחברות משפחתיות