חדשות    

ע"פ נתוני השמאי – ברבעון ה-3 חלה עליה של 4% במחירי הדירות בישראל

פולי טטרו, טופ קפיטל: "מחירי הדיור ימשיכו לעלות בשל אזלת ידה של הממשלה"

סקירת השמאי הממשלתי שהתפרסמה היום מראה כי במחירי הדירות בישראל חלה עלייה של 4% ברבעון השלישי של 2014 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בדו"ח מעריך השמאי הממשלתי כי הציפייה למע"מ 0 הובילה במקביל להורדת מחירי הדירות ב-6 ערים בארץ. בין היתר, נרשמה ירידת מחירים של כ-2% בעיר תל אביב.

בתגובה לנתוני השמאי, פרסמו הבוקר גורמים בשוק הדיור את התייחסותם לדברים: לדברי עו"ד חיים מסילתי, שמאי מקרקעין "בזמן ששרי הממשלה מתווכחים, מחירי הדירות ממשיכים לעלות. מרבעון לרבעון הדירות עד מיליון שקל נעלמות מהשוק גם ביישובי הפריפרייה הנמצאים במעגלים הרחוקים מתל אביב. ההתמתנות בעליית המחירים באזורים מסויימים היא נקודתית וזמנית. הנתונים של השמאי הם כבר לא תמרור אזהרה לממשלה זה כרטיס אדום. מדובר בפצצה מתקתקת ומסוכנת ברמה הכלכלית וברמה הלאומית".

לדברי פולי טטרו, שותף בחברת טופ קפיטל, המתמחה בפתרונות מימון ליזמים ופרויקטי נדל"ן, "אני רואה בעצירה הזו התמתנות זמנית בעליית מחירי הדירות. אנו מעריכים כי לא מדובר במגמה. לצערנו מחירי הדיור ימשיכו לעלות בשל אזלת ידה של הממשלה להוביל כלכלה אחראית ונכונה. חשוב לציין כי במסגרת המחקר של השמאי הממשלתי קיימת שונות גבוהה בעליות המחירים בין האזורים השונים בארץ. אנו עדים לכך שבמרבית האזורים בהם קיימים ביקושים גבוהים לדיור אך היצע נמוך – המחירים ממשיכים וימשיכו לעלות".

לדברי שמחה גרידינגר, יו"ר ובעלים של חברת נתיב פיתוח "אנו רואים המשך של מגמת העלייה במחירי דירות. מדובר פה על עליית מחירים ברבעון הקשה ביותר שזכור לי בשנים האחרונות. רבעון בו התרחשה מלחמה, היה הקיפאון בשוק בגלל ההמתנה למע"מ 0 והיו בו חגים. אם ברבעון כזה חלה עליה במחירים – אני בטוח שכבר ברבעון הבא תהיה עליית מחירים נוספת. לפי נתוני הלמ"ס בחודש אוקטובר נרשמה עלייה במכירות, ואין לי ספק שלאחר שחוסר הוודאות עם חוק מע"מ 0 תיגמר – לכאן או לכאן – המחירים יאמירו אף יותר".

אוהד סבן סמנכ"ל בחברת דונה הבונה את פרויקט דונה בעין כרם בירושלים התייחס לעליית המחירים בירושלים ואמר, כל עוד ההיצע עולה על הביקוש ואין בניה חדשה המחירים יעלו, בוודאי כאשר ישנה התייקרות של גורמי הייצור, כמו כן צריך לזכור כי ירושלים מייצרת ביקושים כמעט קשיחים מיהודי העולם".

ד"ר אלדד פרי מקבוצת אלדד פרי התייחס לדו"ח ואמר שבניגוד לפרשנות של השמאי הממשלתי אנחנו לא רואים עצירת מגמה של עליית מחירים בשוק. ההתמתנות מעליית המחירים נובעת מיציאה של פרויקטים רבים לשיווק במחירי פריסייל לאחר שברבעון השלישי גם היזמים ירדו מהגדר והפשירו פרויקטים שהוקפאו בשל ההמתנה למע"מ" היצע הדירות עדיין קטן הממשלה לא יצאה עם אף תכנית אופרטיבית ואם בסופו של דבר יהיו גם בחירות עליית המחירים ברבעונים הבאים תהיה חדה".