מדריכי השקעות    

ערך הזמן של הכסף – שקל היום שווה יותר בעתיד; ומה זה ריבית דריבית?

קרדיט: shutterstock
מעודכן ל-03/2018

 

ערך הזמן של הכסף –  שקל היום שווה יותר בעתיד – כמה? ובמה זה תלוי?  ומה זה ריבית דריבית?  

אחד החוקים החשובים ביותר בעולם ההשקעות הוא שזמן שווה כסף – אתם משקיעים לתקופה מסוימת, אתם צריכים לקבל על כך כסף; אתם משקיעים לתקופה ארוכה יותר אתם צריכים לקבל על כך יותר כסף.

הכסף שאתם מקבלים תלוי כמובן בסכום ההשקעה שלכם, והוא מבטא את הרווח שלכם (שאמור לגדול ככל שזמן ההשקעה עולה). בפועל, אתם מקבלים על ההשקעה רווח שמתורגם לתשואה – הרווח חלקי ההשקעה. נניח לדוגמה שאתם משקיעים 100 אלף שקל בשוק המניות ואחרי שנה התיק שלכם שווה 110 אלף שקל – הרווחתם 10 אלף שקל, התיק הניב תשואה של 8%.

אם תשקיעו לתקופה ארוכה יותר, נניח ל-4 שנים, אז צפוי שהתיק יהיה שווה יותר (הרבה יותר) – אם נניח שהתיק מניב 10% בשנה, אז הסכום אחרי 4 שנים יגיע ל-146.4 אלף שקל. איך זה? מדוע זה לא 140 אלף שקל (10 אלף שקל כל שנה)? ובכן, בהשקעות יש מחולל ריבית / תשואה שמייצר רווח על רווח. השקעה בהגדרה  מייצרת רווחים על רווחים (תשואה על תשואה, ריבית דריבית), והמשמעות היא שהרווחים שלכם שבעצם נשארים בתיק ההשקעות מניבים רווחים בתקופה שלאחר מכן. ולכן, אם השקעתם 100 אלף שקל ואחרי שנה יש לכם כבר 110 אלף שקל, הרי שבשנה השנייה לא יהיו לכם 120 אלף שקלים (תוספת של 10 אלף שקל בדומה לשנה הראשונה), אלא יהיו לכם 121 אלף שקלים – 110 אלף שקלים בתוספת של 10% (11 אלף שקל). הרעיון הוא שלא רק שה-100 אלף המקוריים שלכם הניבו תשואה של 10% בשנה השנייה, אלא שגם הרווח בסוף שנה ראשונה – 10 אלף שקל, הניב תשואה של 10% שמתבטאת בסכום של 1 אל שקל (10% על 10 אלף שקל).

ובהינתן הריבית דריבית, חשוב להבין את ההבדלים הענקיים בין שוק המניות לשוק האג"ח. היסטורית, בגלל הסיכון בשוקי המניות, פוצו המשקיעים בתשואה גבוה יותר – מי שמוכן לקחת סיכון , זוכה לתוחלת תשואה גבוה יותר. וכך כשמסתכלים אחורה, רואים שהבדלים בין שוק המניות שסיפק בממוצע בין 6% ל-9%, לבין שוק האג"ח שסיפק בין 25 ל-4% , מסתכמים לעשרות ומאות אחוזים על פני זמן, ולפערים ענקיים בסכום החיסכון.

כאן, תוכלו להפעיל את  מחשבון תשואת המניות

וכאן, את מחשבון תשואת אג"ח

אבל זהירות – זה לא אומר ששוק המניות עדיפים על שוקי האג"ח, ממש לא, זה מוצר אחר עם רמת סיכון אחרת, ובכלל – הבדיקות האלו נעשו על פני זמן ממשוך, כשבדרך שוקי המניות מתנהגים כמו רכבת הרים, כך שמי שנמצא בגיל מבוגר, דווקא לקוח סיכון גדול מאוד עם הוא חשוף בצורה משמעותית לשוקי המניות. הצעירים יכולים וצריכים להרשות לעצמם חשיפה מעל הממוצע לשוקי המניות. אבל צריך גם לזכור שההיסטוריה אכן במקרים רבים חוזרת, אבל אף אחד לא מבטיח ששוקי המניות לאורך זמן יספקו תשואה עודפת על האג"ח. זה היה ככה בעבר, זה מאוד הגיוני שיימשך, אבל אי אפשר כמובן לחתום על זה.

ולסיכום – הכסף שלכם היום יהיה שווה יותר בעתיד. התשואה תגרום לו לגדול, בכמה? זה כבר תלוי בסגנון ההשקעה ובשווקים הפיננסים. אבל, אם תשקיעו ולא תמשכו, אז תיהנו ממחולל הריבית  – ריבית דריבית (תשואה על תשואה).