פועלים – מדד אוגוסט 2012 יעלה ב-0.8%
חדשות    

פועלים – מדד אוגוסט 2012 יעלה ב-0.8%

בבנק הפועלים מעריכים כי מדד אוגוסט 2012 יעלה ב-0.8%. כלכלני בנק הפועלים העלו את הערכתם (העריכו בעבר עלייה של 0.7%) על רקע שורה של התייקרויות במוצרים שונים. להערכתם המדד באוגוסט  יושפע מעליות עונתיות במחירי הפירות, הירקות,  הנופש וההבראה בארץ ובחו"ל.  בנוסף תשפיע העלייה החדה במחיר הבנזין בשיעור של 5.9% עקב המשך העלייה במחיר הנפט העולמי. כן יתרמו, העלייה במחירי הסיגריות בסוף חודש יולי בשיעור של כ-15%, עלייה במחירי הלחם בשיעור של 6.5% באמצע החודש והמשך עלייה בסעיף הדיור המודד את השינויים בשכר הדירה.

מנגד, מסבירים כלכלני פועלים – "ישפיעו הירידות העונתיות הצפויות במחירי ההלבשה וההנעלה עם התעצמותן של מכירות  סוף עונת הקיץ, והמשך ההוזלות בתעריפי התקשורת, עקב הרפורמה בתחום הסלולר".

וביחס לחודש ספטמבר מעדכנים בפועלים – "מדד ספטמבר צפוי לעלות ב-0.5%. הוא יושפע בעיקר מהעלאת המע"מ בשיעור של 1% ל-17% והעלייה החדה במחיר הבנזין עקב ההתייקרות הרצופה במחיר הנפט העולמי. כן ישפיעו, התייקרות במחיר הלחם ומשקאות אלכוהוליים שכבר נרשמה בחודש שעבר והעליות הצפויות בחלב, הביצים והבשר שעליהם טרם הודיעו. עליות אלו יקוזזו בחלקן ע"י ירידות בסעיף החינוך בעקבות הרפורמה במערכת החינוך לפיה לא יגבה תשלום על גנים לילדים עד גיל 3.

"בנוסף חלה הוזלה עונתית בפירות והירקות לאחר העלייה החדה בחודש אוגוסט והוזלה גם בסעיף ההלבשה וההנעלה עם התעצמות מכירות סוף עונת הקיץ. לאחרונה פורסם כי צפויה התייקרות של שירותים בקופות החולים עקב עלייה במדד יוקר הבריאות, לא ברור מתי היא תיכנס לתוקפה.

"האינפלציה החזויה לשנים עשר החודשים הבאים היא 2.9% ולשנת 2012 2.7%. בתחזית נלקחו בחשבון,  העלאת המע"מ הצפויה בחודש ספטמבר,  העליות במחירי הדלקים בארץ עקב העלייה במחירם העולמי וכן ההתייקרויות הצפויות במוצרי מזון בסיסיים עקב העלייה במחירי הסחורות החקלאיות בעולם".