מדריכי בנקאות    מיסים    

פותחים חשבון בנק בחו"ל – מתי כדאי ומה חשוב לדעת

מעודכן ל-02/2023

במשך שנים, על רקע הריבית האפסית ששררה בישראל ובעולם, הפיקדונות בבנקים לא היו אטרקטיביים כי התשואה שהם הניבו היתה אפסית בהתאם. במהלך 2022 התהפך הגלגל, כאשר התפרצות אינפלציונית הביאה למהלך מתמשך של העלאות ריבית, והתשואות בפיקדונות חזרו להיות אטרקטיביות. ובכל זאת, יש אופציות נוספות להשגת תשואה, למשל בהשקעות אלטרנטיביות, ואופציה נוספת היא פתיחה של חשבון בנק בחו"ל וניצול של הריביות שם.

במהלך 2023 זכתה האופציה הזאת לעניין מיוחד על רקע התוכניות של הממשלה לבצע רפורמה במערכת המשפט, מה שהביא ישראלים רבים שמתנגדים למהלך וחוששים ממנו, לבדוק את האפשרות להוציא את כספם מישראל אל חשבון מעבר לים.

חשבון בנק בחו"ל מתאים לא רק למשקיעים אלא גם למי שיש להם עסקים בחו"ל. יתרון נוסף הוא עלויות תפעול נמוכות יותר מאשר בנקים בישראל, שבהם הריכוזיות גבוהה ולכן גם העמלות גבוהות יותר.

עם זאת, יש לציין שהעלות הופכת למשתלמת רק כשכבר יש המון פעילויות בחשבון בחו"ל המתאימות למי שיש נכס  בחו"ל, עסק או כאמור השקעות רבות. במקרה שמדובר במעט פעילויות – הישארו עם החשבון בארץ. אפשר לרשום גם חברות הפועלות בחו"ל וחברות בינלאומיות.

כיום המערכות הבנקאיות בעולם עובדות זו עם זו כדי למנוע העלמות מסים וכן הלבנת הון/ לכן חשוב ככל שניתן להיות כמה שקופים ולמסור את הפרטים המלאים, כולל מקור ההכנסות ותחומי העיסוק.

כמו כן, בכל מדינה יש מיסוי משלה שחייבים להיות בקיאים בו לפני שפותחים חשבון בחו"ל. המיסוי יכול לפגוע בריביות שתשיגו לעומת הארץ. לאחרונה התבשרנו למשל על העלאת מסים על תושבי חוץ באנגליה. בדקו לא רק מסי הכנסה, גם מסי ירושה ועיזבון ועוד.

חשוב לדעת כי בחלק מהמדינות לא ניתן לרשום מוטבים כמו בישראל ואם בעל החשבון נפטר חס וחלילה או מאבד כשירות לפעול, עשויים להיווצר קשיים במשיכת הכספים והעברתם ליורשים של בעל החשבון. כמו כן, ישראלים חייבים בדיווח על חשבונות הבנק שלהם בחו"ל. המיסוי נקבע לפי מרכז החיים, כולל הפעילות העסקית.

איך פותחים חשבון בנק בחו"ל

בהרבה מהמדינות אפשר לפתוח חשבון בנק שמספיק לפעולות פשוטות, כמו עובר ושב, דרך אתרי האינטרנט של הבנקים. במקרה שבו החשבון מורכב יותר, כדאי לקבוע פגישה פיזית עם נציג בבנק שבו רוצים לפתוח חשבון.

אפשר גם לפתוח חשבון בנק בחו"ל דרך סניף בינלאומי של בנק מסחרי בישראל – כמעט לכל הבנקים הגדולים בישראל יש סניפים שהם מנהלים בחו"ל ואפשר לפתוח באמצעותם את החשבון.

לצורך פתיחת החשבון יש להצטייד בדרכון בתוקף ולמלא טפסים. הרבה פעמים בעל החשבון נשאל לגבי זהותו וכן לגבי העבר הפיננסי שלו, כמו גם על מטרת השימוש בחשבון הבנק.

חובת דיווח חשבון בנק בחו"ל

היום כאמור במסגרת המלחמה במקלטי המס יש אמנות המחייבות מדינות לדווח על תושבי מדינות אחרות המחזיקים חשבון בנק אצלן. נגמרו הימים של חשבונות בשווייץ, גם היא מחויבת לאחת האמנות האלה ומשתפת פעולה עם רשות המסים הישראלית.

בניגוד לעבר, מותר להחזיק בחשבונות בחו"ל אבל חייבים לדווח עליהם, גם בעלי הכנסות נמוכות שאינם חייבים במס. אי דיווח על הכנסות מהווה עבירה פלילית שעלולה לגרור הליך פלילי ואף ענישה. במצב שבו ההכנסות הללו נרשמו לפני כמה שנים, רשות המסים יכולה לפתוח נגד החייב בהליכים – עד עשר שנים אחורה.

וכדאי להיזהר, כי בשנים האחרונות רשות המסים מגבירה את האכיפה נגד חשבונות בנק בחו"ל.

הוראת קבע – האם כדאי? בחשבון בנק או באשראי?

חשבון בנק – כמה עולה לנהל חשבון? ומי הבנק הזול במערכת?

פתיחת חשבון בנק באינטרנט