מדריכי בנקאות    מדריכי כרטיסי אשראי    

הוראת קבע – האם כדאי? בחשבון בנק או באשראי?

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-08/2021

לא מעט הם החשבונות השוטפים שאנחנו משלמים, בהם חשמל, מים, טלפונים, אינטרנט וארנונה. עצמאים משלמים בנוסף מסים שונים וביטוח לאומי, וגם ביטוחים אחרים.

איך זוכרים לשלם את כל הכספים האלה בזמן, כדי לא להיגרר לקנסות וריבית על פיגור? משתמשים בהוראת קבע. הוראת קבע חוסכת לנו את כאב הראש הכרוך בתשלום החשבונות. כך לא שוכחים לשלם. עם זאת, בדרך כלל נותנים להוראת הקבע לעשות את שלה ופחות נמצאים עם האצבע על הדופק כדי לבדוק את מצב החשבון.

מה היתרונות והחסרונות של הוראת הקבע? האם כדאי להפעיל הוראת קבע דרך חשבון הבנק או בכרטיס האשראי?

קודם כול קצת נתונים: כמעט למחצית מהישראלים יש הוראת קבע או בחברות האשראי או בבנקים, לרוב בבנקים. הסיבה פשוטה – רבים מתקשים להכניס לסדר היום שלהם את כלל החשבונות שצריך לשלם, וכך נמנעים משכחה וגם מעיקולים ומניתוק השירות, כמו ניתוק חשמל.

יתרונות

  • היתרון המהותי ביותר הוא חיסכון בזמן ובטרחה, לא צריך להקליד, לא צריך ללכת לבנק, הכול פועל אוטומטית
  • יתרון אחר הוא הסדר, לא צריך להיסחב עם צ'קים, לזכור איפה כרטיס האשראי או לשנן מספרים
  • עוד יתרון הוא המועד הנוח הנקבע לתשלום על ידי המשלם, שיכול להיות מתואם עם יום המשכורת למשל
  • גם אם אתם לא בבית או בנסיעה, התשלום מתבצע ואינו מצריך מכם דבר
  • רשויות מסוימות נותנות הטבות למי שמשלם בהוראת קבע

חסרונות

  • החיסרון הגדול ביותר הוא שפחות שמים לב לסכומים שמועברים, ואם יש טעויות או נניח נזילת מים שגרמה לחיוב חריג כלפי מעלה, זה יכול להצטבר לסכום ענק ולא מוצדק
  • ביטול הוראת הקבע דורש פנייה לבנק או לחברת האשראי, אך לא לספק. אך זה יכול ליצור בעיות, אם הספק חושב שאתם עדיין צריכים לשלם
  • בגופים מסוימים כמו עירייה, גם אם גבו סכום לא מוצדק, יש לפנות לתביעה משפטית או להגיש ערר לוועדה או לתביעה – הליך שלוקח זמן
  • עבור גופים מסוימים אין מגבלה על הסכום שהם יכולים לגבות מהחייב

הוראת קבע בחשבון בנק או בחברת אשראי?

כבר החלטנו לשלם בהוראת קבע. איזה חשבון כדאי לחייב – את העובר ושב בבנק או את כרטיס האשראי? ישנם כמה הבדלים בין חברת אשראי לבנק:

עמלות: בעוד עמלת חברת האשראי היא רק דמי הכרטיס הקבועים, בבנק העמלה היא 1.5%-2.5%, כך שאם ממילא יש לכם כרטיס אשראי לא תשלמו יותר על הוראת הקבע.

מועד: בבנק הגבייה נעשית מיד ביום הגבייה, בעוד בכרטיס האשראי מתבצע הזיכוי בחודש שאחרי מועד הצגת החיובים (בדרך כלל, זיכוי בגין חיובים שהוצגו בין 1 ל- 14 בחודש יתבצע ב-2 שבחודש העוקב, וזיכוי בגין חיובים שהוצגו בין ה- 15 ל- 31 בחודש יתבצע ב-8 בחודש העוקב).

דרך הגבייה: הוראת קבע בבנק מצריכה טופס מודפס או דיגיטלי וההליך יותר מסובך. הוראת קבע בכרטיס אשראי אפשר לעשות כעסקה רגילה, פנים מול פנים, בטלפון או באינטרנט.

ביטול: בעבר ביטול הוראת קבע באשראי היה דורש את אישור הספק, להבדיל מהבנק שלא נדרש לאישור כזה. כיום גם חברות האשראי לא נדרשות לאישור הספק, ובשני המקרים אפשר לבטל עסקה.

מגוון עסקאות: בעוד כמעט אין גוף שלא מקבל היום עסקאות באשראי, חברות הסלולר והאינטרנט לא ממהרות להחתים על הוראות קבע בבנק, בעיקר בגלל המורכבות של ההליך.

קבלת אישור מראש לביצוע התשלום: אפשרות זו קיימת רק בכרטיס אשראי – ניתן לקבל מחברת האשראי אישור מראש על ביצוע העסקה והבטחה לקבלת הכסף. האישור יכול להתקבל הן טלפונית והן בתקשורת מחשב. לעובדה זו יש משמעות בעיקר כאשר מדובר על רכישה חד-פעמית של מוצרים (ופחות כאשר מדובר ברכישת שירות מתמשך).

לסיכום, אם מסתכלים על מחיר ועל פשטות הפעולה, ברוב הגדול של המקרים עדיפה הוראת קבע באשראי.

דעו את זכויותיכם: הנחה בעמלות הבנקים לנכים

חשבון בבנק הדואר – בלי עמלות, בלי מינוס ,בלי אשראי, בלי רווח על הריבית ועם מעט מאוד דיגיטל

אתרי חשבוניות דיגיטליות – אילו יש, בדקו מה הכי שווה לכם