מדריכי בנקאות    

יש לכם חשבון בנק משותף והשותף נפטר? זה הטופס שתצטרכו כדי לפעול בחשבון

מעודכן ל-12/2022

יש לכם חשבון בנק משותף עם בן זוג, בת זוג, צאצא או כל שותף אחר? שכולנו נזכה לשנים טובות וארוכות, אבל אתם חייבים להבטיח את עצמכם מראש למקרה שהשותף נפטר חלילה, כי יכול להיות שלא תוכלו לפעול בו, לפחות למשך תקופה מסוימת.

למה זה קורה, מה זה אומר, ומה צריך לעשות כדי שתוכלו להמשיך לפעול בחשבון בלי בעיה – התשובות במדריך שלפניכם.

כאשר אחד הבעלים של חשבון בנק משותף הולך לעולמו, החשבון המשותף מוקפא והשותף שנשאר בחיים אינו מורשה לבצע בו פעולות עד למתן צו ירושה או צו קיום צוואה.

פירוש הדבר הוא שאתם, כבעלי החשבון החיים, אפילו שאתם בני זוג של המנוח, לא תוכלו למשוך כספים או לבצע כל פעולה אחרת עד לבירור הצוואה ושחרור החשבון.

בעיקר כשמדובר בבני זוג, קרוב לוודאי כי זה שנותר בחיים לא יעלה על דעתו שהחשבון המשותף, זה שממנו הוא מושך כספים כל השנים, זה שאליו אפילו נכנסת המשכורת שלו עצמו, ייחסם בפניו.

אבל המציאות לפעמים היא שאנשים בעיצומם של ימי האבל, או זמן קצר לאחר הקימה מן השבעה, כשהם מנסים להתאושש מכאב הלב והאובדן, עלולים למצוא את עצמם מתמודדים גם עם מצב שבו אין להם אפשרות לממן את עצמם, ואלי אף את משפחתם, למשך תקופה שעלולה להימשך שבועות ואף חודשים רבים וכרוכה בהרבה בירוקרטיה.

איך פותרים את הבעיה? לשם כך כל אחד מהשותפים בחשבון צריך, בעת פתיחת החשבון, לחתום על טופס "אריכות ימים". הטופס הזה יאפשר, בבוא העת, לשותף שנותר בחיים להמשיך לבצע פעולות בחשבון המשותף ללא הגבלה.

מומלץ – וידוא חתימה

כיום, הטופס הזה אמור להיות חלק בלתי נפרד מהמסמכים הרבים שחותמים עליהם בעת פתיחת חשבון בכל הבנקים, אבל מומלץ מאוד לוודא שאכן חתמתם עליו כי הבנקים לא תמיד מיידעים את הלקוחות שהטופס חסר. ככל שחשבון הבנק ישן יותר, כך גובר הסיכוי שאולי לא חתמתם על הטופס.

אם תגלו שלא חתמתם – עליכם לפנות אל הבנק כדי לטפל בחתימה על הטופס. יש גם מקרים שבהם הלקוחות בוחרים שלא לחתום על הטופס במעמד פתיחת החשבון, שוכחים מזה, ואז נתקלים בחסימה ברגע הכי פחות מתאים.

בנוסף, ייתכנו מקרים שבהם הבנק הגביל את תוקף החתימה על טופס "אריכות ימים" לתקופה של כמה שנים. במצב כזה, עליכם לדאוג לחדש את החתימות כדי שהטופס ימשיך להיות בתוקף.

שימו לב, טופס אריכות ימים לא גובר על הצוואה. כלומר, גם אם הבנק איפשר משיכת כספים והעברת כספים, אם יתברר אחרי פתיחת הצוואה שהשותף בחשבון משך כספים שלא מגיעים לו, הוא יצטרך להחזיר אותם ליורשים החוקיים של בעלי החשבון שנפטר.

חשבון בנק משותף – היתרונות, החסרונות ואיך אפשר לפצל אותו?