חדשות    

פינוי בינוי בגבעתיים: הוועדה המחוזית אישרה פרויקט סמוך למצפור השלום

מעודכן ל-12/2019

בעקבות התנגדויות שהוגשו לוועדה בנוגע לתוכנית הפינוי-בינוי שיזמה חברת דוניץ, הוגבל גובה הבניינים הפרויקט יכלול ארבעה בניינים בני 5 ו-8 קומות עם 105 דירות במקום 42 הדירות הישנות

שומרים על הנוף ממצפור השלום: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב אישרה את תוכנית הפינוי-בינוי שיזמה חברת דוניץ ברחוב המרי בגבעתיים, סמוך למצפה המפורסם שממנו נשקף נוף פתוח לתל אביב.

הוועדה דנה בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית, שלטענת המתנגדים איימה על המשך המבט מהמצפה, והחליטה להגביל את גובה הקומות וגובה המטרים המותרים לבנייה. זאת על מנת להבטיח כי הנוף הפתוח מהמצפור יישמר. יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב, דניאלה פוסק, היא בעלים של דירה במתחם ועל כן היא נמנעה מלדון בתוכנית.

במסגרת התוכנית ייהרסו 42 דירות ב-7 בניינים ישנים המשתרעים על שטח של 5 דונם למרגלות גבעת קוזלובסקי – ברחוב המרי 56-54 שממנו נשקף נוף המצפור וברחוב ניצנה 9-1 הממוקם מזרחית לרחוב המרי בבניינים נמוכים יותר טופוגרפית. במקום הבניינים הישנים יוקמו ארבעה בניינים חדשים בני 5 ו-8 קומות, ובסך הכול ייבנו 105 דירות. מדובר במקדם כלכלי של 2.5 דירות חדשות במקום כל דירה ישנה. "האזור המדובר הוא ייחודי ובעל רגישות נופית ויש צורך לחדשו לצד שמירה על הרקמה הקיימת ועל המבטים הנצפים מסביבתו על העיר בפרט ועל מטרופולין תל אביב בכלל", צוין בהחלטת הוועדה המחוזית.

לתוכנית הוגשו התנגדויות מצד שלושה גורמים, שתיים מהן על ידי שכנים, שטענו כי התוכנית שהופקדה ביולי האחרון מאיימת על הנוף הנשקף מהמצפור ומהווה "נכס צאן ברזל" של העיר גבעתיים. התנגדות נוספת הגישה חברת דוניץ עצמה, שטענה כי התוכנית שהופקדה היא צנועה יותר מזו שהומלצה להפקדה על ידי הוועדה המקומית של גבעתיים ומטילה בספק את היתכנות הפרויקט.

הוועדה המחוזית קיבלה חלקית את ההתנגדויות וקבעה כי יש לשמור על מגבלת מספר הקומות במבנים, כך שבחלק הצפוני יישמר בינוי של 5 קומות ובחלק הדרומי יתאפשר בינוי של 8 קומות בהתאם לעקרונות הבינוי באזור. כמו כן הוועדה פסלה בקשה לאשר במקום בינוי בן 14 קומות.

כמו כן, הוועדה החליטה כי יש לשנות את מגבלת הגובה המקסימלי של הבניינים בהתאם לטופוגרפיה של המגרשים. כך נקבע כי גובה הבניינים הצפוניים יהיה עד 82 מטרים וגובה הבניינים הדרומיים עד 101 מטרים. בנוסף נקבע כי יותרו יציאות לגג בגובה של עד 3 מטרים נוספים. "הגובה יהיה אבסולוטי, וחריגה מגובה זה תהווה סטייה ניכרת לתוכנית", נקבע בהחלטה.

"לאחר שבחנה את מגבלת הגובה בתוכנית המופקדת, הוועדה סבורה כי ניתן להתאימה לצורך תכנון נכון וראוי יותר" נקבע בהחלטה. "מגבלת הגובה המקסימלי בחלק הצפוני של המתחם דויקה בהתאם למדידה בראש גבעת קוזלובסקי, קרי: 85 מטרים (81 מטרים כפי שנקבע בתוספת יציאה לגג בגובה 3 מטרים), ומגבלת הגובה המקסימלי בחלק הדרומי דויקה ל-101 מטרים".

עוד צוין בהחלטה כי "הועודה מוצאת את התוכנית ראויה וחשובה לעיר גבעתיים, היות שמדובר במתחם מתישן בצפיפות נמוכה, אשר אינו תואם את מגמות הפיתוח של הערי ובו פוטנציאל להתחדשות עירונית – במקביל לשמירה על ערכי הנוף בסביבת התוכנית ותוך טיפול רגיש ביחס הבנוי לפיתוח ושמירה על המבטים לכיוון מערב, עקרונות הנמצאים בלב התכנון הנופי בתוכנית המתאר המתגבשת לעיר גבעתיים".

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, מסר בעקבות ההחלטה: "אנו מברכים על החלטת הוועדה המחוזית, אשר הגבילה את הגובה וצמצמה את זכויות הבנייה מתוקף התב"ע. הוועדה התחשבה לשמחתנו בכל דרישות העירייה לשימור האזור, כבעל רגישות נופית משמעותית. בהחלטתה, מאפשרת הוועדה התחדשות עירונית באזור, תוך שימור הטבע והנוף הייחודיים הנשקפים מהנקודה הטופוגרפית הגבוהה של השכונה והרחוב ושמירה על המבטים הייחודיים הנשקפים מהמצפור לעבר כל גוש דן".

מנכ"ל חברת אחים דוניץ,  נסים אחיעזרא, מסר: "הייזום לתוכנית נעשה מתוך צורך מיידי של הדיירים לחדש את סביבת המגורים שלהם הסובלת מתנאי נגישות בלתי אפשריים וממצוקת חנייה. הבניינים שנבנו לפני כ-60 שנים במצב פיזי רעוע ומידרדר. מדובר בפרויקט עם מיקום ייחודי ביותר בגוש דן, וחידוש המתחם יאפשר לדיירים לשדרג את מגוריהם בצורה משמעותית".

סוף סוף – אושרה תוכנית פינוי בינוי במתחם ההסתדרות בגבעתיים. התכנית הכי גדולה בישראל עד היום

התחדשות עירונית ראשונה בגבעתיים: במתחם ההסתדרות