חדשות    

פלטפורמת הקריפטו צלסיוס הקפיאה כספי המשקיעים: "מבינים שמדובר בחדשות קשות"

קרדיט: pixabay

החולשה בשווקים הפיננסיים לא פוסחת על שוק הקריפטו, והמטבעות הווירטואליים איבדו כ-20% מערכם בתוך חמישה ימים. כבר תקופה ששוק המטבעות הווירטואליים חווה טלטלה ואי יציבות לאחר עליות חדות שנרשמו בו לאורך 2020 ו-2021. לאחרונה, במקביל לנפילות בבורסות העולם על רקע האינפלציה הגואה, התחזקה המגמה השלילית גם בקריפטו והנפילות החריפו.

כעת חוטף השוק הזה מכה קשה נוספת, לאחר שפלטפורמת הלוואות הקריפטו הישראלית-אמריקאית צלזיוס הודיעה על הקפאת כספי המשקיעים. המשמעות היא שמי שמחזיק כספים בחברה אינו יכול למשוך אותם.

כבר תקופה שצלסיוס סובלת מחולשה, כאשר בחצי השנה האחרונה נמשכו ממנה רוב הכספים שהוחזקו בה. בשיא ניהלה החברה נכסים בשווי של כ-28 מיליארד דולר.

המטבע של החברה, CEL, הגיב בקריסה של 50%, ומשך אחריו מטבעות קריפטו נוספים. הביטקוין, מטבע הדגל של התחום, נמצא כעת מתחת לשווי של 25 אלף דולר, לאחר שבשיאו, בנובמבר 2021, עמד שווי המטבע על קרוב ל-70 אלף דולר.

צלזיוס מסרה בתגובה: ״לאור תנאי השוק הקיצוניים, נאלצנו להודיע על עצירה מוחלטת של כלל המשיכות ועסקאות ה-SWAP  בחשבונות הלקוחות. מטרת המהלך היא לאפשר לחברה לייצב את פעילותה ונזילותה כך שתוכל לכבד את כלל התחייבויותיה ללקוחות בהמשך פעילותה. בידי צלזיוס נותרו נכסים רבי ערך ואנו פועלים במרץ להגן עליהם כך שנוכל לעמוד בהתחייבויותינו ללקוחות. ההגנה על נכסי לקוחותינו הינה בראש מעיינינו ואנו מאמינים שהפעולה שבוצעה בהתאם לסעיף שנקבע בחוזה, הינה צעד הכרחי לטובת כלל הקהילה. אנו מבינים שמדובר בחדשות קשות, אך לנגד עינינו עומדת המטרה העליונה והיא ייצוב הנזילות והמשך המשיכות והעברות בין החשבונות במהירות האפשרית. אנו שוקלים אפשרויות שונות נוספות כחלק מפעולות ההגנה וללא ספק מדובר בהליך שייקח זמן. אנו מבקשים להודות לקהילת צלזיוס על התמיכה ביום זה ונמשיך לחלוק את המידע הזמין עם הלקוחות וחברי הקהילה".

נכון להיום, תחום הקריפטו בישראל ובעולם אינו ממש מפוקח, המטבעות הקריפטוגרפיים אינם מגובים על ידי בנק מרכזי של מדינה כלשהי, ובהתאמה אף מדינה אינה מכירה באופן רשמי בביטקוין. עם זאת, הנושא כמובן לא נעלם מעיני הרגולטורים, והם ממשיכים לנסות לגבש כללים לפיקוח עליו.

ביטקוין – איך נוצר המטבע הדיגיטלי? מה השווי שלו (והאם זה מוצדק)? והאם אפשר להשקיע בו?

בלוקצ'יין – מהפכה במטבעות הדיגיטליים; מה זה? איך זה צפוי להשפיע עלינו? ומה מחיר הביטקוין?