התחדשות עירונית    משפט    

פסיקה: זכויות מתוקף תמ"א 38 קודמות לתוכניות עירייה

בית המשפט המחוזי דחה עתירת עיריית גבעתיים בבקשה להטיל היטל השבחה בפרויקט תמ"א 38, כי לטענת העירייה כבר חלה עליו תוכנית עירייה

לאחרונה הודיעה עיריית גבעתיים שתצמצם את התמא 38 בשטחה ואך ניסתה לגבות היטל השבחה בפרויקט תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש. בית המשפט מנע זאת. משמעות ההחלטה היא חיסכון של מאות אלפי שקלים היטל השבחה ליזמים שייכנסו לפרויקטים דומים בעיר. לפי הפסיקה בפרויקטים של תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה חל הפטור מהיטל השבחה על כל הזכויות שמקנה תמ"א 38, ויש לגבות היטל השבחה רק על שטחים שמקורם בתוכנית אחרת, לאחר שמוצו כל הזכויות שהעניקה התמ"א.

ההחלטה נובעת מעתירה של עיריית גבעתיים  נגד החלטה של ועדת ערר מחוזית, בנוגע לפרויקט של חברת אקו סיטי. פסק הדין ניתן בנוגע לבקשה להיתר שהגישה חברת אקו סיטי להריסת בניין בן שלוש קומות ברחוב קריית יוסף, והקמת בניין בן שש קומות הכולל 28 דירות. שטח הבניין הקיים 730 מ"ר, וזה של הבניין החדש 2,412 מ"ר.
על בניין זה חלו שתי תוכניות שמכוחן אפשר לבנות בניין חדש: האחת שכבר אישרה העירייה ועליה חל היטל השבחה; השנייה היא תמ"א 38 שפטורה מהיטל השבחה. לטענת עיריית גבעתיים, בפרויקט של הריסה ובנייה מחדש מחשבים קודם כל את הזכויות שמקנות התוכניות העירוניות, שאותן יש למסות  ורק לאחר מיצוי כל הזכויות האלה, ורק אם אפשר לבנות מעבר לכך עוד, ישוקללו הזכויות שמקנה תמ"א 38 הפטורה מהיטל.
על פי עמדת אקו סיטי, היקף הזכויות שניתנו מתוקף תמ"א 38 הן 1,420 מ"ר, ועל זאת חל פטור מהיטל השבחה. רק על 992 המ"ר הנוספים חל היטל השבחה. מנגד, טענה העירייה היא 1,184 מ"ר מוענקים מתוקף תוכניות שלא נוצלו, ולכן חל עליהן היטל השבחה, ורק 1,228 מ"ר הן זכויות שמקנה תמ"א 38, ולכן הן פטורות מהיטל השבחה. כלומר ההפרש בין עמדת העירייה לעמדת אקו סיטי הוא 192 מ"ר (1,420 פחות 1,228), שטח שגודלו כמעט כשל שתי דירות, והיטל ההשבחה שלו מגיע למאות אלפי שקלים.

ועדת הערר כבר קיבלה את את עמדת החברה, ופסקה כי הזכויות נחשבות תחילה כזכויות תמ"א, והזכויות מכוח התוכנית הן רק בנוסף לזכויות מכוח התמ"א. על החלטה זו הגישה עיריית גבעתיים את העתירה, וזו נדחתה. שופט המחוזי נימק את החלטותו: "לא יכול להיות חולק כי קבלת הפרשנות המוצעת על ידי העותרת  תפגע ביזמים ובמוטיבציה לחיזוק מבנים כאמור עת יידרשו לשלם את מלוא היטל ההשבחה, אפילו לא ניצלו את מלוא הזכויות. אין כל סיבה לשלול מהיזם את תמריצי התמ"א".

נציין כי המדינה העניקה פטור מהיטלי השבחה למיזמי תמ"א 38, וזו אחת הסיבות המרכזיות להתנגדותן של עיריות רבות, ובהן עיריית גבעתיים וכן שכנתה רמת גן, לפרויקטים אלו. המדינה נתנה את הפטור כדי לשפר את הרווחיות של הפרויקטים ולעודד יזמים, אך הרשויות הן שנאלצות להתמודד עם תוספת תושבים בשטחן, ללא מקור תקציבי לפיתוח תשתיות ומוסדות ציבור.