חדשות    

צניחה במספר התחלות הבנייה: פחות מ-10,000 יחידות דיור ברבעון השני של 2020

מעודכן ל-09/2020

מדובר בכמות הנמוכה ביותר מאז שנת 2012 הירידות החדות ביותר בהתחלות הבנייה ברבעון זה נרשמו במחוז ירושלים (64%), בדרום (43%) ובמחוז חיפה (39%); בצפון נרשמה דווקא עלייה של 23% גורמים בענף קוראים להאיץ הליכים ולהסיר חסמים בירוקרטים, כדי להימנע מעליית מחירי הדירות

ברבעון השני של 2020, שברובו הייתה מדינת ישראל נתונה בסגר בשל התפרצות הקורונה, נרשמה הכמות הנמוכה ביותר של התחלות בנייה מאז הרבעון השלישי של 2012. מדובר בצניחה של כ-27% לעומת הרבעון השני של שנת 2019 ו-29% לעומת הרבעון הראשון של 2020. עם זאת, ביחס ניתן לומר שמדובר בנתון מעודד יחסית, אם לוקחים בחשבון את התחזיות המוקדמות שניבאו ירידה של 50%-40%.

כפי שניתן היה לצפות, משבר הקורונה הסב נזק רב לענף הבנייה, וזאת ממגוון סיבות, ובהן חוסר ודאות כלכלית, מחסור בכוח אדם, כאוס שלטוני, מצוקת שיווק קרקעות רמ"י ועוד. הרבעון השני של השנה נפתח תחת מעטה סגר כבד ומצוקה בענף כולו, אך בהמשך הרבעון ניכרה התאוששות והרבעון הסתיים עם נתונים של 9,445 יחידות דיור שבנייתן החלה במרוצת רבעון זה. בלמ"ס מדגישים כי מדובר בנתונים זמניים שסביר שיעודכנו כלפי מעלה בעדכונים הבאים.

המחוזות שבהם נרשמו הירידות החדות ביותר בהתחלות בנייה לעומת הרבעון הקודם הם: ירושלים – שמספר התחלות הבנייה בו צנח ב-64%, מחוז הדרום עם ירידה של 43%, חיפה – ירידה של 39%, תל אביב – 25% ומחוז המרכז עם ירידה של 16% במספר התחלות הבנייה. במחוז הצפון נרשמה דווקא עלייה של 23% במספר התחלות הבנייה בהשוואה לרבעון שקדם לו.

הדרום מככב בזכות "מחיר למשתכן"

בהסתכלות שנתית, תל אביב נשארה העיר המובילה בבנייה. על פי הנתונים, בין תחילת יולי 2019 לסוף יוני 2020 החלה בנייתן של 2,788 דירות בתחומי העיר, אך עדיין מדובר בירידה של 39% לעומת השנה הקודמת. במקום השני ניצבת ירושלים – עם 2,269 התחלות בנייה – לאחר ירידה של 37%, ובמקום השלישי התברגה אשקלון – שבה החלה בנייתן של2,085 דירות בשנה זו, קפיצה של 437% לעומת קודמתה.

את הזינוק במספר התחלות הבנייה באשקלון, וכן בערים אחרות בדרום הארץ, ובהן קרית גת, נתיבות ובאר שבע, ניתן לתלות בריבוי התחלות הבנייה שנרשמו במחוז זה במסגרת "מחיר למשתכן". על פי הנתונים, כשליש מכלל התחלות הבנייה בדרום הן במסגרת תוכנית זו. לצורך ההשוואה, במחוז תל אביב רק 9% מהדירות נבנו במסגרת מחיר למשתכן , במחוז הצפון – 15%, במחוז ירושלים – 11%, במחוז המרכז – 23% ובמחוז חיפה – 8% בלבד.

"ליצמן התפטר ונשארנו ללא תקציב"

פרסום נתוני התחלות הבנייה גרר כצפוי תגובות רבות בענף:

איילת רוסק, מנכל"ית ומבעלי חברת מכלול, הזהירה: "הנתונים צריכים להדליק נורה אדומה. ברבעון השני יש ירידה חדה בהתחלות בנייה בבנייה למגורים בכלל וגם בנתח התחדשות עירונית. החשש הגדול הוא מהמשך המגמה. התוכנית החלופית לתמ"א 38 בעייתית, שכן היא מעבירה את מרכז הכובד לרשויות המקומיות. ככל שראשי הרשויות לא ירצו התחדשות בשטחן אז יוזמות של דיירים ושל קבלנים ייעצרו. גם בתחום הפינוי-בינוי לא רואים התקדמות.

"בחודש מאי פורסם מסמך ממשלתי להסרת חסמים, ובו הוצע בין התר להוריד את אחוזי ההסכמה של דיירים על מנת לאפשר ליותר פרויקטים תקועים לצאת לדרך, אולם עד עתה המסמך לא התקדם לידי חקיקה. בתחום המגורים, השבוע אושרה תוכניתו של ליצמן, אך ליצמן התפטר ונותרנו עם תוכנית ללא תקציב". עוד משתפת רוסק: "הייתי ממליצה ליזמים ודיירים שכבר החלו לקדם תוכניות במסגרת תמ"א 38 להאיץ הליכים, להגיע לפשרות, לקדם מימון ולצאת לדרך, כי נראה שהסיכוי לחזק את הבניינים בדרך אחרת רק הולך ומתרחק".

עו"ד זיו כספי, שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות', מודאג אף הוא מהירידה בהתחלות הבנייה ברבעון השני. הוא מזכיר כי הירידה אירעה למרות שלכאורה ענף הבנייה הוגדר כענף חיוני, מכיוון שבפועל השוק היה במצב של אי ודאות ומורל נמוך של הרוכשים והיזמים. "לצד ההיבטים הפסיכולוגיים שהביאו לירידה ברכישת דירות ולירידה בכניסה לפרויקטים חדשים, הרי שהיו חסמים בירוקרטיים קשים שלא אפשרו את הבנייה בפועל גם ליזמים שרצו להתקדם", טוען כספי ומוסיף: "היה קושי מול ועדות התכנון, קושי מול הרשויות, קושי לקבל היתרי בנייה, קושי בקבלת מימון בעיקר ליזמים הקטנים והבינוניים. את התוצאה של הקשיים האלו אנו רואים היום בנתוני הלמ"ס. הבעיה היא שהיום אנחנו נמצאים ערב סגר נוסף, והמשמעות היא שהמגמה תימשך וגם ברבעונים הבאים נראה  ירידה בהתחלות הבנייה. משמעות הדבר בטווח הארוך היא מחסור בדירות והמשך עליית מחירים".

רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי, מסר: "מגפת הקורונה הכניסה לשווקים בכלל ולשוק הדיור בפרט מרכיב גדול של אי-ודאות. היה צפוי שהרבעון השני יהיה זה שיספוג את הירידה המשמעותית יותר כתוצאה מן המשבר. עם הגורמים לכך ניתן למנות מחסור ושיבוש בזמינות כוח אדם מקצועי לעבודות הבנייה, בשל סגירת השמיים לחברות זרות וכן בשל הטלת סגרים בתחומי ישראל והרשות הפלסטינית; חשש של חלק מהחברות הקבלניות מהגדלת סיכון בתקופת אי-ודאות במיוחד בפרויקטים גדולים; חוסר ודאות כלכלית בקרב רוכשים ועוד.

"אני מאמין שעם התבהרות משבר הקורונה ישוב השוק לגידול משמעותי במספר התחלות הבנייה, על מנת לספק את הביקושים ולגשר על הפערים שנפתחו בשנים האחרונות, ובמיוחד בתקופה האחרונה. אם מספר התחלות הבנייה לא יגדל, בעוד שנה-שנתיים תהיה עליית מחירים מאסיבית", סיכם צרפתי.

חשש מעליית מחירים חדה

עומרי ראובני, סמנכ"ל שיווק בקבוצת איציק תשובה, מסכים אף הוא כי הירידה בהתחלות הבנייה ברבעון השני נוצרה בשל אי הוודאות ששררה בשוק בשל התפרצות הקורונה, וקורא לממשלה להתעשת, לפני שמחירי הדירות יעלו. ראובני: "בחודשים מרץ, אפריל ומחצית מאי המשק היה בסגר ובמצב של תת-פעילות, למרות שענף הבנייה הוחרג והוגדר כחיוני. אני מעריך שברבעון השלישי המצב השתפר במעט, אך גם כשמסתכלים קדימה, אני לא צופה התאוששות גדולה בהתחלות הבנייה, שכן יש עצירה בשיווק קרקעות על ידי רשות מקרקעי ישראל, ומדובר על ירידה של כ-90% בשיווק קרקעות על ידי המנהל.

"עובדה זו יחד עם ההודעה על התפטרותו של שר השיכון והבינוי מותירה את הענף ללא מלאי דירות לבנייה וללא יד מכוונת, ורצוי שממשלת ישראל תתעשת במהרה ותאפשר לענף לחזור ולבנות בהתאם לצרכים הקיימים בשוק, שכן מחסור בדירות למגורים באזורי הביקוש יגרום בקרוב לעליית מחירי הדירות".

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים של חברת אאורה ישראל, חושש אף הוא מעליית מחירים בעקבות צמצום התחלות הבנייה. "הירידה הכוללת בהתחלות הבנייה ברבעון השני ממשיכה את הירידות של הרבעונים הקודמים והשנים הקודמות והתוצאה היא עליית מחירי הדירות. משבר הקורונה רק החריף את המצב ואנו חוששים מעוד עליית מחירים משמעותית, לאור העובדה שהביקוש עדיין גבוה וההיצע לא גדל", אמר אטרקצ'י, ועוד ציין כי "למרות משבר הקורונה אנחנו רואים עדיין ביקושים גדולים שרק עלו . המשמעות היא שהפער בין ההיצע לביקוש רק יחמיר עם סיום המשבר והמשמעות היא עליית מחירים חדה. הכלי המרכזי כיום להגדלת היצע הדירות  באזורי הביקוש הוא התחדשות עירונית – ועל כן, ככול שיוסרו הבירוקרטיות והמערכת תתייעל יוכלו היזמים והקבלנים לקדם פרויקטים של התחדשות בקצב מהיר".

מדד תשומות הבנייה עלה מתחילת השנה ב-0.3%; המדד באוגוסט עלה ב-0.1%

למרות הקורונה: מחירי הדירות שוב בעלייה