חדשות    

צפויה האטה בנדל"ן בארצות הברית

החששות הם כי לצד המתח בשוק הבילאומי המצב ישפיע לשלילה על הצמיחה

ב-2018 נגמרה התאוששות הנדל"ן בארצות הברית, וב-2019 צפויים להאטה. זוהי תגובה לשוקי הון תנודתיים ולמתח ביחסי הסחר בזירה הבינלאומית.

הירידה במכירות הבתים קשורה גם למחסור במלאי וגם לגידול במחיר הבתים, ולכן קונים רבים פונים לשווקים פחות נחשקים. מחירי הדיור נמצאים כעת בשיא כל הזמנים, ובחודשים האחרונים החלו רמות המלאי לעלות חזרה מהרמה הנמוכה ביותר זה שלושים שנה.  העלייה בריבית המשכנתאות מהווה עוד מכה, מפני שהגיעה בסוף 2018 ל-5%, לאחר שהריבית הגיעה לרמה הגבוהה ביותר זה שבע שנים.

בענף אומרים כי צניחת שיא ברכישות שמבצעים קונים זרים פגעה בשווקים בפלורידה, בסיאטל, בקליפורניה  ובניו-יורק. הקונים נרתעים מעליית המחירים ומהמתח הגובר בזירה העולמית.

בעיה אחרת היא חוק המס שאושר בסוף דצמבר 2017 ומשפיע קשות על השווקים. החוק מגביל ל-10,000 דולר את הניכוי בגין מסים מדינתיים ומקומיים. אלא שבעלי הבתים יתעוררו רק כשהם ימלאו את דוחות המס שלהם השנה, וזגם זה יביא טלטלה שלילית נוספת לשווקים היקרים שכבר רושמים האטה משמעותית.

ב-2018 חלה האטה בשוק הדיור למרות התחזקות הכלכלה, פער זה בין שוק הדיור וביצועי הכלכלה נמשך כל השנה, למרות התחזיות שצמיחה כלכלית בריאה תחלץ את שוק הדיור מההאטה שאליה נקלע.

אבל הכלכלנים דואגים מהתופעה ההפוכה: יימכרו פחות בתים ולכן תיחלש הצמיחה הכלכלית, מכיוון שגם מגזרים של הכלכלה האחרים מתחילים להיחלש. גם יחסי הסחר עם סין, העלאות הריבית והירידות החדות בשוקי ההון בדצמבר מערערים את חוסנה של הצמיחה הכלכלית.

אבל יש גם פרשנות אופטימית יותר שאם תואט הצמיחה במחירי הבתים, ימשיך המלאי לתפוח וריבית המשכנתאות תתייצב, וזה יעניק לשוק הדיור דחיפה קצרצרה שנייה, מכיוון שהקונים ימהרו לשוב לשוק לפני ששיעורי הריבית ירשמו עליות נוספות.

בנוגע לריבית מעריכים כלכלנים שריבית המשכנתאות תגיע ב-2019 לרמה של כ-5.5%. הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) העלה לאחרונה פעם נוספת את הריבית קצרת הטווח במשק, אבל רמז כי יאט את קצב העלאות הריבית ב-2019. זה תרם לדחיפת התשואה על האג"ח לעשר שנים של משרד האוצר של ארה"ב לרמה של 2.782% – ירידה לעומת כ-2.830%, לפני הודעת הפד. זוהי הרמה הנמוכה ביותר מחודש מאי 2018. מאז רשמה הריבית התאוששות קלה בלבד.

אם ימשיכו שיעורי הריבית לעלות, כנראה יצונן הביקוש לדיור, אלא אם תירשם האצה משמעותית בצמיחת השכר. בנקי המשכנתאות מדווחים על הציפיות הנמוכות ביותר בנוגע לביקוש לרכישת משכנתאות בחמש שנים. זהו סימן שתעשיית המשכנתאות ניצבת לפני תקופה קשה.

האם תעלה הריבית? ההחלטה של הנגיד צפויה להיות שלילית

בעקבות השבתת הממשל הפסידה ארצות הברית 6 מיליארד דולר