חדשות    

צפויה ירידה בתעריף החשמל ב-2020?

לאחר ההתייקרויות הרבות במשק ייתכן שתעריף החשמל יצומצם, מה שישפיע על כל המשק. רשות החשמל, האחראית על יצרני החשמל במשק, צפויה לצאת לשימוע רשמי לקראת קביעת תעריף הייצור של2020  עוד החודש.

 תעריף ייצור החשמל נקבע אחת לשנה והוא משקלל את השינויים והתמחורים שאמורים להיכנס לקופת חברת החשמל גם במהלך 2020.  על פי הערכות, השימוע יכלול את המהלכים שחברת החשמל השלימה בשנה האחרונה ובהם מכירת תחנת הכוח אלון תבור לידי רפק ומבטח שמיר בכ-1.9 מיליארד שקל, יותר ממיליארד שקל מעבר לשווי של התחנה בספרים. אז אמר יו"ר רשות החשמל שהרווח יתגלגל לצרכנים תוך הקטנת התעריף עד 3%.

נוסף על כך נחתם הסכם הפשרה של חברת החשמל מול קרטל ה-GIS שנסגר על סכום של כ-465 מיליון שקל, חצי ממנו כבר הוחזר בתחילת השנה לצרכנים בקצת פחות מאחוז, כאשר החלק השני אמור לחזור לציבור בתחילת 2020.  וגם השנה בוצעה פשרת משבר הגז המצרי, שאמורה לגלגל לקופת החברה כחצי מיליארד דולר בגין אי הזרמת גז מתחילת 2011. מתוך סכום הפשרה הכולל כחמישית ממנו אמור להתגלגל לקופת החברה במהלך 2020, מה שיתרום לירידה אפשרית של עוד כחמישה אחוזים בתעריך. רשות החשמל אמורה עוד להכניס לחישוביה את ירידת מחירי האנרגיה בעולם, עם ההשפעה על מחירי הפחם והסולר שחברת החשמל משתמשת בהם.

מבחינת הוצאות, רשות החשמל אמורה להכניס לשיקוליה את סבסוד המערכות הסולאריות השונות שנכנסו לעבודה או יכנסו במהלך 2020. אם מדובר במערכת ישנות המחיר שהובטח  גבוה מתעריף החשמל השוטף של חברת החשמל, ולכן הרשות עלולה לקזז מהירידה בתעריך את הפעלת השדות הסולארים .יש לציין כי בעדכון תעריף האחרון בינואר 2019 הסבסוד הסולארי תרם לעלייה מקורית (לפני ששר האוצר התערב) של כ-3.12% בתעריף החשמל.

עוד יכנס לשיקול עלות הגז המאמירה של חברת החשמל מאותו חוזה מקורי מול חברת החשמל.  השנה חברת החשמל כבר משלמת מחיר שיא של כ-6.3 דולר ליחידת חום, לעומת 4.8 דולר בעסקאות הגז החדשות במשק. בשנה הבאה מחיר הגז מתמר אמור לרשום עלייה נוספת של כמה אחוז. כך שהירידה, אם תהיה, תתקזז.

תעריף החשמל יופחת ב-2.3%

דוראד ערוכה לספק חשמל לצרכנים בהנחה של עד 7% מהתעריף של חברת החשמל