שוק ההון    

צרות באל-על – הפסד של 18 מיליון דולר ברבעון

טוב זה לא סוד שאל על בצרות -קראו כאן  אל על בצרות; ההנהלה מתכחשת; הציבור עלול לשלם את המחיר, אבל הדוחות ברבעון השני ממחישים עד כמה המשבר גדול. החברה דיווחה על ירידה ברווחיות ומעבר להפסד. בשני רבעונים חיסלה החברה כ-20%-25% מההון העצמי שלה. 

הכנסות אל על ברבעון השני הסתכמו בכ-547 מיליון דולר לעומת כ-541 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2017.

את הרבעון סיימה אל על בהפסד של כ-18.2 מיליון דולר לעומת רווח של כ-16.4 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2017.

ההכנסות שגדלו בגדלו בכ- 1.1%, גידול של כ- 5.8 מיליון דולר ביחס לרבעון המקביל ב-2017. מאל על נמסר כי הכנסות מנוסעים גדלו בכ-1.8%, גידול של כ-8.7 מיליון דולר והוא נבע בעיקר מהגידול בכמות הנוסע – ק"מ (RPK) שהטיסה החברה ומהשפעה חיובית של שערי החליפין במטבעות בהם מבוצעות חלק מעסקות המכר של החברה, ביחס לדולר, אשר קוזזו בחלקם על ידי ירידה בתשואה לנוסע-ק"מ. יצוין, כי חג הפסח חל השנה מוקדם יותר, כך שחלק מתנועת הנוסעים בגין החג חלה ברבעון הראשון בעוד שברבעון המקביל ב-2017 כל תנועת הנוסעים בגין החג חלה ברבעון השני. הכנסות ממטען קטנו בכ-1.1% (כ-0.4 מיליון דולר) והכנסות אחרות קטנו בכ- 2.4 מיליון דולר.

ההוצאות התפעוליות גדלו ברבעון בכ-47.3 מיליון דולר, גידול של כ-10.9% ביחס לרבעון המקביל ב-2017. הגידול בהוצאות ההפעלה נובע בעיקר מגידול בהוצאות הדלק הסילוני (דס"ל) בסך של כ-31.4 מיליון דולר גידול בהוצאות חכירת מטוסים, בסך של כ-9.5 מיליון דולר, בעיקר בשל חכירת 3 מטוסים מדגם דרימליינר 787-9 שלא היו במצבת המטוסים ברבעון המקביל ב-2017, וכן מגידול בהוצאות בגין אגרות, שירותים ודמי מעבר אויריים בסך של כ-5 מיליון דולר, שנבע בעיקר כתוצאה מהתייקרויות בתעריפי האגרות אותן משלמת החברה לרשות שדות התעופה בגין פעילותה בנתב"ג, ובשל התחזקות היורו מול הדולר. ההוצאות הדס"ל של החברה גדלו ברבעון השני של 2018 בכ- 31.4 מיליון דולר.

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על אמר לאחר פרסום הדו"חות כי :

"במהלך הרבעון השני לשנת 2018 רשמה אל על גידול בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד. זאת, לצד ההתמודדות עם האתגרים והשינויים בענף התעופה, המשך מגמת הגידול בתחרות מצד חברות התעופה הזרות, ובמיוחד חברות ה-Low Cost.

החברה התמודדה ברבעון השני עם העלייה החדה שנרשמה במחירי הדלק, נתון שהיווה את הסיבה המרכזית להפסד שדווח  ברבעון השני של השנה.

אנו ממשיכים בתהליך ההצטיידות במטוסי ה'דרימליינר'. עד כה קיבלנו 6 מטוסים, שהאחרון מבניהם 'רחובות' הגיע אתמול, אנו מתעתדים לקבל מטוס נוסף עד סוף שנת 2018. תכנית קליטת המטוסים מתבצעת כמתוכנן, בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו, והחברה ממשיכה בצעדים הנדרשים על פי התכנית. הביקוש למושבים במטוסי הדרימליינר הנו גבוה ושביעות הרצון ממנו עונה על ציפיות החברה.

ברבעון השני החלה מכירת כרטיסים ליעדי אירופה, טיסות החל מאוקטובר, על פי מודל המכירה החדש עליו הכרזנו. המודל מאפשר לנוסע לבחור את חבילת הטיסה שמתאימה לצרכיו, לכלל יעדי אירופה, ולשלם על החבילה בהתאם לבחירתו. מודל זה צפוי לשפר את יכולתה של אל על להתחרות בצורה יעילה יותר מול כלל השחקנים בשוק האירופאי, ובמיוחד מול חברות ה-Low Cost.

לאחר השלמת שלב ה'פיילוט', התחלנו להציע שירות Wifi בטיסות לאירופה על 15 ממטוסי החברה, ובכוונתנו להרחיב שירות זה למטוסים ואזורים נוספים.

מועדון הנוסע המתמיד בארץ ובעולם ובמיוחד כרטיס האשראי FLYCARD מהווים מנוע צמיחה משמעותי ונמצאים בתהליך גידול מרשים. מספר מחזיקי כרטיס האשראי עומד היום על כ-280 אלף לקוחות ומספר חברי המועדון הגיע לכ-2 מיליון חברים. בחודש האחרון, הודענו על שינוי תנאי הצבירה והמימוש של הנקודות הנצברות לחברי המועדון ולמחזיקי כרטיס האשראי, שייכנס לתוקף באפריל 2019. השינוי מפשט את שיטת הצבירה, אשר מעתה תהיה על בסיס הוצאה כספית ומרחיב את האפשרויות למימוש הנקודות.

אנו ממשיכים בהאצת תהליכי האופטימיזציה של כלל המטוסים רחבי הגוף של החברה. על מנת  לשפר את השירות ללקוח ולהתייעל, במסגרת זו הקדמנו את היציאה מהשירות של צי מטוסי 767 עד תחילת שנת 2019, כך שההוצאה תבוצע בעונת החורף ולפני הוצאתם משירות של  מטוסי הג'מבו 747-400."

דגנית פלטי, סמנכ"ל הכספים, ציינה:

"גם ברבעון זה רשמה החברה גידול בהכנסות, וזאת על רקע אתגרי התחרות המתגברת, המתבטאת בהיקף התנועה ובמספר השחקנים הפעילים בנתב"ג. לצד זאת, נרשמה עלייה בהוצאות בעיקר בשל התייקרות הדלק הסילוני ובשל הוצאות החכירה של מטוסי הדריימלינר החדשים.

בחודש יוני 2018 נטלה החברה הלוואה בסך 145 מיליון דולר מבנקים זרים וממשקיעים יפנים למימון רכישת מטוס 787-9 שהתקבל  בחודש זה.

כמו כן, ב 10 באוגוסט 2018 קיבלה החברה מטוס 787-9 נוסף בבעלות, ומימנה אותו בהלוואה בסך 125 מיליון דולר שהתקבלה מבנק זר בערבות UKEF. עד כה קבלה החברה 6 מטוסים מדגם זה: 3 בבעלות ו-3 בחכירה.

יתרות המזומנים שבקופת החברה בסך כ 280 מיליון דולר ותזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת ישמשו את המשך מימוש תכניות ההצטיידות שלה".

אל על בצרות; ההנהלה מתכחשת; הציבור עלול לשלם את המחיר