חדשות    

קומבינת המס משנות ה-50 מעכבת היום לאלפי בניינים אפשרות להתחדשות עירונית

בשנות ה-50 מצאו קבלנים דרך להתחמק מתשלום מס שבח על ידי הקמת חברה בע"מ; הקומבינה אמנם בוטלה על ידי רשות המיסים, אולם כיום שבעלי הדירות בבניינים הללו מנסים לבצע עסקאות התחדשות עירונית או כל פעולה אחרת בדירות, הם מגלים שהם צריכים לשלם עשרות אלפי שקלים אגרות לרשם החברות, למרות מחיקת החברות

אלפי בניינים במדינת ישראל, שהוקמו בשנות ה-50, נמצאים היום בבעיה שעוצרת אותן מאפשרות לבצע התחדשות עירונית, ובנוסף לכך הבנקים החלו לעצור מתן משכנתאות לרוכשים לקוני דירות בבניינים הללו.

הקומבינה החלה בשנות החמישים, אז מצאו קבלנים דרך לעקוף תשלומי מס, ובמקום למכור דירות, מכרו לדיירים מניות של חברות שהקימו. אותן חברות שהקימו הן אלו שהחזיקו בבעלות בטאבו בדירות, ואילו הרוכשים נרשמו כחוכרים של הדירות.

הסיבה לקומבינה היא שבאותה התקופה במכירת מניות בחברה בע"מ לא היה צריך לשלם מס שבח, כפי שהיה צריך לעשות במכירת דירה ישירות ללקוח. לימים נקראו החברות הללו "חברות גוש חלקה". יש לציין כי כבר בתחילת שנות השישים ביטלה רשות המיסים את הקומבינה, אולם המדינה לא פתרה את נושא רישום הבעלויות הבעייתי של הבניינים והחברות.

החברות נמחקו – החובות לרשם החברות נשארו: כל חברה הרשומה בישראל מחויבת, מידי שנה, בין היתר, לשלם אגרה ולהגיש דו"ח שנתי. הדין אינו עושה הבחנה בין חברת "גוש חלקה" לחברה מסחרית רגילה. עם הזמן, רוב חברות "גוש חלקה" לא הקפידו למלא אחר דרישות החוק וחברות אשר לא שילמו אגרות למעלה משש שנים, או לא הגישו דוחות שנתיים נמחקו מפנקסי רשם החברות (רשומות בפנקס החברות בסטטוס "מחוקה").

בניגוד לדעה הרווחת, מחיקת החברה אינה מייתרת את החובה לשלם אגרה שנתית וחברות מחוקות ממשיכות לצבור חובות בגין אי תשלום אגרה שנתית מהמועד שהחברה נמחקה עד למועד בו בית המשפט יורה על החייאת החברה.

מצב ביניים זה, של חברה מחוקה, יוצר בעיות רבות למוכרי ורוכשי דירות, ובין היתר מקשה על ביצוע עסקאות התחדשות עירונית כגון תמ"א 38 ופינוי בינוי, שכן רישום הדירות בטאבו הוא בעייתי.

לדברי עו"ד עינבל לוי גבע, ממשרד עוה"ד רז-כהן פרשקר ושות', "רוכש דירה בבנין הרשום כחברת "גוש חלקה" ידרוש בנוסף לרישום החכירה בפנקסי המקרקעין לקבל את מניות החברה של המוכר. בפועל כאשר החברה נמחקה לא ניתן לבצע כל פעולה משפטית בשם החברה ואין כל אפשרות להעביר לו את מניות המוכר".

בנוסף לכך מציינת עו"ד לוי גבע, כי לאחרונה בנקים למשכנתאות מסרבים לתת מימון לקונה, במצב בו המוכר אינו רשום כבעל מניות בחברה.

עו"ד לוי גבע אומרת כי "במהלך השנים רשם החברות לא יידע אודות צבירת חוב האגרות ובעלי הדירות מגלים את גובה החוב רק כשהם בוחרים לנקוט פעולות יזומות לחיסול החברה. בעלי דירות יעדיפו להשאיר את המצב הקיים, על מנת להימנע מתשלום החובות. כך נראה כי במקום לעודד בעלי דירות לנקוט יוזמה ולטפל בבעיה המדינה בוחרת להערים קשיים נוספים על מנת להשאיר את הבעיה כפי שהיא".