מדריכי צרכנות    

קונים בתיק תק: איך בוחרים ילקוט לבית הספר וכמה זה עולה?

מעודכן ל-09/2019

שנת הלימודים אמנם נפתחה כבר בתחילת השבוע, אבל אם עוד לא הספקתם להצטייד או שגיליתם שרכשתם לילדכם תיק שאינו מתאים, עדיין יש לכם הזדמנות אז מה צריך לדעת כשקונים ילקוט, על מה אסור להתפשר ואיך בכל זאת אפשר לחסוך?

קניית תיק לבית ספר היא אחת ההוצאות הגבוהות ביותר בתקופת החזרה ללימודים – שמגיעה מיד לאחר החופש הגדול שרושש את ההורים ורגע לפני החגים שכרוכים אך הם בהשקעה כלכלית לא מבוטלת. עלות תיק נעה בין 140-300 שקל ומשפחה שמגדלת שלושה ילדים בגילאי בית ספר עשויה להיפרד מסכום בן ארבע ספרות מדי שנה. יחד עם זאת, מדובר בפריט שאינו בחזקת מותרות ואמור לשמש את הילד מדי יום במשך תקופה ארוכה – כך שצריך לתת את הדעת גם על הפן הבריאותי וגם לבחור ילקוט שהילד יאהב ויתחבר אליו. אז איך בכל זאת עושים את הבחירה המוצלחת שתוציא את כולם מרוצים?

איך למצוא תיק שיתאים לכולם?

כדי למצוא תיק שיתאים גם לדרישותיכם וגם לטעמו של הילד, חשוב לקחת אותו איתכם לבחירת הילקוט, אך לפני הרכישה כדאי להסביר לו את החשיבות בבחירת תיק איכותי ובריאותי שימנע כאבי כתפיים וגב וייתן לו את כל היתרונות של סידור נוח וקל של הציוד.

מה חשוב לבדוק בעת בחירת ילקוט?

באופן כללי רצוי להעדיף תיק אורתופדי, שמספק תמיכה מלאה לגב הילד. תיק אורתופדי הוא בעל גב קשיח, כתפיות רחבות ומרופדות וחגורת בטן הנקשרת על המותניים ומספקת תמיכה נוספת, בנוסף לרשת אחורית לספיגת זיעה ומחזירי אור על גב הילקוט לבטיחות. הנה עוד כמה דברים שחושב לשים אליהם לב:

  • גודל – התאימו את גודל התיק לגודל הילד, זו עוד סיבה טובה לקחת את הילד איתכם לקניית התיק. מדדו את התיק בפועל על גבו. מעבר לבדיקה אם התיק נוח, ודאו כי גובה הקצה העליון של הילקוט לא עולה על גובה הכתפיים של ילדכם וכן שהקצה התחתון נמצא מעל לישבנו.
  • משקל – תיק איכותי צריך להיות עשוי מחומרים חזקים אך קלים במשקל. כדאי לצמצם את ההתלבטות לתיקים הנושאים תו תקן של מכון התקנים הישראלי.
  • גב התיק – תיק טוב צריך להיות בעל גב מרופד וקשיח. הגב הקשיח והמרופד מחלק את עומס המשקל על פני שטח גדול יותר ומונע לחץ נקודתי של חפצים קשים.
  • רצועות הכתף – על רצועות הכתפיים להיות רחבות ומרופדות. הרצועות צריכות להיות ברוחב 3 ס"מ לפחות וניתנות לקיצור והארכה. רצועות כאלו יבטיחו חלוקת עומס וימנעו לחץ מיותר על הכתפיים.
  • תאים – הילקוט צריך להכיל תאים נפרדים כדי לאפשר חלוקת משקל טובה של החפצים המאוחסנים בו. תאים נפרדים מסייעים בחלוקת הספרים לפי גודל ומשקל, ולארגון הציוד והאביזרים ביתר נוחות. כדאי לרכוש תיק הכולל תא חיצוני לבקבוק מים ותאים לאחסון כלי כתיבה, יומן ומפתחות.
  • כיסוי גשם – כדאי שהתיק יהיה אטום לחדירת מים או בעל כיסוי נגד גשם, כדי להגן על תכולתו.

על גלגלים: האם כדאי לקנות טרולי?

תיק עם גלגלים (טרולי) חוסך את המשקל הנישא על גב הילד ועשוי להוות פתרון טוב כאשר מרחק ההליכה לבית הספר גדול.

מצד שני, שימוש בתיק בעל גלגלים יוצר אסימטריה בגב, מאחר שהילד מושך אותו ביד אחת. כמו כן, תיק כזה אינו מתאים אם יש צורך לעלות במדרגות או אם תנאי הדרך לבית הספר כוללים כברת דרך שאינה סלולה.

יש לזכור שרוב בתי הספר אינם בנויים במפלס אחד, וכאשר הכיתה ממוקמת בקומה שנייה, יש צורך להרים את העגלה במדרגות. משקלו של תיק בעל גלגלים גבוה ממשקלו של תיק הנישא על הגב, כך שאם יש צורך להרים אותו, המשקל שהילד סוחב הוא גבוה מאוד.

ילקוט על גלגלים נוטה להתלכלך ביתר קלות, בעיקר בימים גשומים ובוציים ולא תמיד ניתן לכבס אותו.

בעיה נוספת עלולה להיווצר אם הילד משתמש בהסעה לבית הספר ואז עליו להעלות את התיק במדרגות האוטובוס ולאחסן אותו במעבר (מפריע) או על כיסא לידו (מלכלך ושוב – להרים).

שני הסוגים הנפוצים של ילקוטים על גלגלים הם תיק בעל גלגלים, הכולל ידית נשיאה טלסקופית הנשלפת מתוכו, או עגלה עם ידית נשיאה, שאליה ניתן לחבר את התיק.

בכל מקרה של שימוש בילקוט על גלגלים מומלץ להקפיד על סחיבה בשתי הידיים לסירוגין לשם משיכתו, כדי למנוע עומס יתר על המפרקים ושחיקתם. כמו כן, יש גם לוודא שהידית מתאימה לגובהו של הילד.

הימנעו ממשקל עודף

לפי המלצות ארגון האורתופדים האמריקאי (AAOS), יש להקפיד שהמשקל שילד נושא על גבו לא יעלה על 15-10אחוז ממשקל גופו. הנחיית משרד החינוך בישראל היא שמשקל הילקוט (כולל התכולה) לא יעלה על 10% ממשקל גוף התלמיד. ילד בכיתה א' שוקל בסביבות 20 ק"ג ולכן על משקל התיק ותכולתו להיות 2-2.5 ק"ג.

כדי להפחית ממשקלו הכולל של התיק, חשוב להקפיד לסדר את התיק מדי יום ולהכניס לתוכו רק פריטים הנחוצים לאותו היום.

דרך נוספת להפחית את משקל הילקוט היא בחירת אביזרי לימוד קלים, דוגמת קלמרים מבד, מחברות בעלות כריכה רכה וחבילות קטנות של טושים וצבעים.

כדאי לנצל את מבנה הילקוט ולחלק את הספרים והחפצים על פני כל תאי התיק על מנת לקבל חלוקת משקל טובה. סדרו את הספרים הגדולים יותר בתאים הקרובים לגב.

למה זה כל כך יקר ואיך אפשר לחסוך?

תסמונת הילקוט הראשון

עבור הורים לילדי כיתה א', בחירת התיק היא ציון דרך משמעותי. ואכן, מדובר באירוע בעל משקל מבחינה רגשית, המשקף את הצורך להקל על הילד את המעבר הלא פשוט מהגן לבית הספר, ולהכינו בצורה מיטבית ללימודים.

התיק שלי הוא אני

הילקוט נחשב לאחד מקובעי הסגנון והטעם האישי של הילד, הדרך שבה הוא נתפס בעיני חבריו ובעיני עצמו. האם לא שווה להשקיע עוד קצת כדי שהילד יהיה כי מקובל בכיתה?

 

כאשר ההורים מגיעים אל החנות כשהם מלווים בכל המטען הרגשי הזה ונתקלים במבחר אינסופי של פריטים שכולם מבטיחים את הטוב ביותר עבוד הילד, השיקולים הכלכליים ברכישה קצת מיטשטשים ושיקולים אי רציונליים תופסים את המקום.

לכן, כדאי להתכונן היטב למעמד רכישת התיק במטרה לספק לילד תיק איכותי, תומך, המתאים לו אישית – תוך התחשבות בשיקולים רציונליים בעיקר.

הבחירה החכמה: כך תקנו תיק מתאים בלי לאבד את הראש ובלי לפשוט רגל

  • זכרו, זול הוא לעיתים יקר. בשוק קיימים תיקים אופנתיים וזולים, אולם תיק איכותי גם אם קצת יקר יותר, ישמש אתכם לשנים רבות יותר. עדיף להעדיף איכות על אופנתיות.
  • שמרו את פתק האחריות המוצמד לתיק, הוא עשוי לחסוך לכם כסף.
  • אלא תלכו אחר מבצעים באופן "עיוור": לא תמיד מבצעי "קנה תיק וקבל את תכולתו" משתלמים. האותיות הקטנות חשובות כאן מאוד.
  • לא חייבים לקנות ילקוט כל שנה: קבעו תדירות רכישת ילקוט המתאימה לכם ושתפו את הילדים בהחלטה, כך תחסכו מראש נדנודים מיותרים.
  • הכול זמני: הימנעו עד כמה שניתן מרכישת תיק עם תמונה של דמות מצוירת או "סלב". דמות שנראית אטרקטיבית במיוחד השנה, תהיה בלתי רלוונטית בעליל בשנה הבאה.
  • לא חייבים לקנות את התיק הכי עדכני. קניית תיק חדש ממלאי של שנה שעברה תוזיל את העלות, מבלי שיש צורך בוויתור כלשהו מצד הילד.
  • החליפו תיק עם חבר: החלפת תיק במצב טוב עם קרוב משפחה או חבר הוא מצב של Win Win: לילדים זה תיק "חדש", לכם זה חסכון כספי משמעותי.
  • תרמו תיקים ישנים לנזקקים. זה אמנם לא יחסוך לכם, אבל למה לכם לזרוק משהו שיכול לעזור לאחרים? בחיפוש באינטרנט תוכלו למצוא עמותות וגופים רבים המסייעים בהעברת ילקוטים למשפחות נזקקות.

אז כמה יעלה לכם תיק?

מגוון ילקוטי מודן – 279-199 שקל

YOLO – 2 דוגמאות (אחת לבנים ואחת לבנות) – 258 שקל

VANS – תיק מפוליאסטר עם תא ראשי אחד ותא חיצוני – 169 שקל

קרביץ – Street art – תיק חצי אורתופדי עם יציאת אוזניות ו־USB מובנים בצד – 269 שקל

KANKEN – תיקים במגוון צבעים – 449 שקל

Doughnut – מחיר: 279 שקל (להשיג בחנויות weshoes)

EASTPAK – מבחר תיקי גב לבני נוער ולסטודנטים – 279 שקל

אאוטדור – קולקציית תיקי אאוטדור מבית קל גב בעיצוב אורבני – 139־389 שקל

METRO CITY – מגוון תיקים של המותגים FILA ,SUPREME ,NIKE – 500 שקל

קל גב – תיק XBAG Trolly של קל גב עם בולם זעזועים, ידית גרירה מאלומיניום, תא אוכל מחומר מבודד, בקבוק, כיסוי גשם ועוד – 269 שקל ברשת אופיס דיפו

על מה משלמים לבית ספר

 א' אשראי, ב' זה בנק – איך מלמדים ילדים על כסף?