אחזקת דירה    

קונים מקרר – אלו הדברים שצריך לקחת בחשבון כששוקלים איזה לבחור

צילום:PIXABAY
מעודכן ל-10/2018

המקרר הוא אחד המכשירים החשמליים החשובים ביותר בבית. לאן אנחנו הולכים כשבא לנו להתנחם בחיקה של גלידה מתוקה? מקרר ביתי הוא  גדול בדרך כלל, רואים אותו היטב אז הוא גם צריך להיראובחלקו האחורי של המקרר על מנת לאפשר איוורור למנוע שלו.

דבר נוסף שחשוב למדוד הוא רוחב הדלת שדרכו צריך לעבור המקרר. במקרים של מקרר גדול במיוחד ייתכן שתיאלצו לפרק את הדלת או אף להרימו עם מנוף לדירה. אם יש גם דלת למטבח- על אחת כמה וכמה.

כיוון פתיחת הדלת של המקרר גם הוא חשוב מאד. אם הדלת נפתח בצד הקיר זה עלול להפריע בפתיחתה. ברוב המקררים ניתן להחליף את כיוון הדלת אבל רצוי לברר את העניין עוד בחנות לפני הקנייה.

סוגי המקררים

מקרר עם מקפיא תחתון – זה המקרר הרגיל. תא ההקפאה, שהוא קטן יותר מתא הקירור, נמצא מעל לתא הקירור. החיסרון הגדול הוא שעל מנת לחפש משהו בתא הקירור, שבו משתמשים רוב הזמן, יש צורך להתכופף.

מקרר עם מקפיא עליון – בדרך כלל הוא יקר יותר מהמקרר הרגיל. היתרון שלו הוא הגישה הנוחה למדפים בתא הקירור. החיסרון הוא שתא ההקפאה חייב להיות בתצורה של מגירה, אחרת על מנת להגיע לאחורי התא נצטרך לשכב על הריצפה. הבעייה היא שבתצורת מגירה הדברים מונחים אחד על השני וכקצת קשה להגיע לדברים שנמצאים למטה.

הרעש

במקררים יש מנוע שעובד שנכנס ויוצא מפעולה כל הזמן,  ולכן חשוב לבחור במקרר שלא מרעיש. יש אנשים שהרעש הזה יכול להטריף אותם. המקררים המודרנים הם שקטים יחסית אבל אם אתם אמורים להימצא הרבה זמן באזור המקרר השתדלו לקנות אחד כזה שעוצמת הרעש שלו לא עולה על 30 דציבלים (הנתון נמצא במפרט הטכני של המקרר).

במקררים היקרים והמשוכללים יותר אפשר לכוון את המקרר למצב שבו בשעות מסויימות המקרר יפעל בעוצמה נמוכה יותר ובשקט.

קיבולת המקרר

חשוב להעריך נכון את הקיבולת הדרושה לנו כשקונים מקרר. נכון שמקרר עם קיבולת גבוהה הוא הרבה יותר נוח והגישה לדברים נוחה יותר, אבל הוא גם צורך יותר אנרגיה כי הוא צריך לקרר יותר שטח. מצד שני, כשפותחים את הדלת של המקרר ומחזיקים אותה פתוחה כדי לחפש מקום לדחוס את החלב, מתבזבזת הרבה אנרגיה..גדול מדי יגרום לבזבוז אנרגיה, ואילו נפח קטן מהדרוש יהיה מוגבל ביכולת האחסון או ייאלץ אתכם להשקיע זמן רב בסידור, בהוצאה ובהכנסה של מוצרים. בנוסף, במקרה כזה הדלת נשארת פתוחה לפרקי זמן ארוכים וגורמת לבזבוז אנרגיה.

למשפחה בת ארבע נפשות מקרר סטנדרטי של 500-600 ליטר אמור להספיק. חשוב מאד לבדוק את הקיבולת נטו של המקרר לפני הקניה. לא תמיד יש מתאם בין הגודל החיצוני של המקרר לקיבולת הפנימית שלו.

תאים ייעודיים ופיזור קור

במקררים רבים יש מגירות ותאים ייעודיים כגון מדף לבייצים, מגירת גבינות ודגים המונעת מעבר ריח לאוכל אחר במקרר, ומגירות ייעודיות לירקות. מגירות זה נחמד אבל כדאי לבדוק שהן לא גוזלות מקום רב מדי מהמדפים הרגילים.

במקררים רבים יש מערכות המאפשרות פיזור קור אחיד במקרר על ידי הזרמת אוויר אקטיבית למקומות שונים במקרר. זה מבטיח טמפרטורה אחידה במקרר.

צריכת אנרגיה

רוב המקררים המודרנים חסכוניים יחסית אבל בכל מקרה, כדאי לבדוק מהו הדירוג האנרגטי של המקרר. זכרו שזהו מכשיר חשמלי שפועל 24/7. על המקרר בחנות תמצאו מדבקה המציינת מהו הדירוג האנרגטי של המקרר עם שנתות מ-A ל-G כש-A זה החסכוני ביותר ו-G זה זלילת חשמל. לא חייבים להתעקש דווקא על A אבל כדאי להשתדל להתקרב לשם כמה שאפשר.

נוחות השימוש

כשאתם בוחרים את המקרר כדאי מאד לבדוק עד כמה הוא מודולארי וניתן להתאמה לצרכים שלכם. אם אפשר לקפל מדפים בנוחות ואם יש מספיק מקומות לשינוי הגובה שלהם.

מקרר עם דופן ומדפים חלקים יהיה נוח בהרבה לניקוי ממקרר עם מדפים מפוספסים ודופן עם בליטות וזיזים.

בידקו עד כמה החומר ממנו עשויים המדפים חזק ועמיד. מדפי רשת אולי מאפשרים מעבר אוויר דרכם אל אם נשפח משהו במקרר – קשה מאד לנקות אותם.

בידקו גם את המדפים בדלת המקרר. חישבו כמה אתם משתמשים בבקבוקים גדולים ואם יש מספיק מקום עבורם על המדף. אם אים מספיק מקום, בידקו אם יש חלקים שניתן להזיז על מנ לייצר בישבילם מקום.

מחירים

קיים מגוון עצום של מקררים ורמות המחיר בהתאם. מלבד המותג שמייקר לעיתים את המקרר, ישנן תוספות כמו קיוסק (אפשרות למזוג מים קרים מברז בדלת המקרר) ובר מים, בקרת טמפרטורה משוכללת, פיקוד דיגיטאלי וכו'  שיכולות לייקר את המחיר של המקרר.

המחיר של המקררים הנפוצים שיש בהם מקפיא עליון, והם בעלי קיבולת של 500-600 ליטר, נע בין 3,500 ל-7,000 שקל. המקררים הקטנים יותר עולים בין 1,500 ל-3,000 שקל.

המקררים בעלי המקפיא התחתון יקרים יותר. מקרר עם קיבולת של 500-600 ליטר עולה בין 4,000 ל-11,000 שקל. מקררים עם קיבולת של 700-750 ליטר יעלו 7,000 עד 14,000 שקל. ישנם מקררים שבהם יש מקפיא תחתון וקיימות שתי דלתות, דלדת ליד דלת, לתא הקירור. אלו מקררים יקרים יותר ומחירם עשוי להאמיר עד לכ-13,000 שקל.  

דלת ליד דלת: מקררים עם קיבולת של 600-500 ליטר עולים 13,000-6,000 שקל ומקררים גדולים יותר בעלי קיבולת של  עם קיבולת של 700-800 ליטר עולים 17,000-7,000 שקל.

דוגמא

מומחה איתו התייעצנו המליץ לנו על המקררים של LG. LG מייצרת מקררים גדולים יחסית עם נפח אחסון מרווח. היבואן של מקררי LG נותן עשר שנות אחריות על המנוע. מקרר בנפח של 600 ליטר מתוצרת LG עולה כ-6000 שקל. מקרר דלדת ליד דלת עם קיוס עולה כ-9,000 שקל.

מקררי שארפ מומלצים גם הם. יבואנית המקררים של שארפ ההיא ראלקו שנחשבת לחברה הנותנת שירות טוב וגם היא מעניקה 10 שנות אחריות על המנוע. המקררים ש שארפ נחשבים גם שקטים מאד. ברוב הדגמים של שארפ מותקנת תאורת לד. מקרר של שארפ בנפח של 600 ליטר יעלה כ-4,000 שקל ומקרר דלת ליד דלת של שארפ יעלהבנפח של 700 ליטר יעלה כ-7,000 שקל.