חדשות    

קחו אוויר: מהיום לא צריך לעטות מסכה בשטח פתוח

מעודכן ל-04/2021

ההנחיה תוקנה לאור התחלואה הנמוכה; הציבור עדיין נדרש לעטות מסכות במקומות סגורים וכן בעת התקהלויות אז איפה עדיין קיימת חובת עטיית מסכה ומהן הסנקציות הכרוכות בהפרת ההנחיות?

שנה לאחר שהמסכות הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף הציבורי, חתם מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי על הצו שיסיר את חובת עטיית המסכות בשטח פתוח החל מהיום (ראשון). שר הבריאות הודיע כי קיבל את עמדת אנשי המקצוע, שלפיה בשל התחלואה הנמוכה אין עוד צורך לעטות מסכות בחוץ. עם זאת, ההנחיה לעטות מסכה עדיין עומדת בעינה כשמדובר בחללים סגורים. על פי הודעת משרד הבריאות, המשמעות של תיקון הצו היא שניתן לשהות בשטחים פתוחים ללא מסכה, בנוסף לשטח המגורים האישי", עוד צוין  כי מומלץ עדיין לעטות מסכה בעת התקהלויות, גם אם הן מתקיימות בשטח פתוח.

במשרד הבריאות הדגישו כי ההנחיה לעטות מסכה בשטחים שאינם פתוחים עדיין שרירה וקיימת: "חשוב להצטייד בכל יציאה מהבית במסכה שתידרש בחללים סגורים ולשמור על ההנחיות – מסכה, ריחוק חברתי והיגיינה, למען הבריאות של כולנו", הזכירו.

התיקון להנחיות שנחתם אתמול בהחלט יסייע לאזרחים להתמודד עם מזג האוויר השרבי הצפוי השבוע. אז איפה עדיין תצטרכו להקפיד על עטיית מסכות ומדוע, מהן הסנקציות הכרוכות בהפרת ההנחיות ומי פטור מהחובה? כל התשובות לפניכם:

מתי נכנס לתוקף התיקון להנחיה המתיר לשהות במרחב הציבורי ללא מסכה?

החל מהיום (ראשון) והלאה, עד להודעה חדשה.

מדוע הוחלט על שינוי התקנה?

על פי הודעתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין, ההחלטה נעשתה בשל רמת התחלואה הנמוכה בישראל, המיוחסת למבצע החיסונים.

האם חובת עטיית המסכה עדיין קיימת כשמדובר במקומות סגורים?

כן. לדברי ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, חייבים להמשיך לשמור את המסכה בתיק ולעטות אותה בעת כניסה לחללים סגורים. "במרחבים סגורים הסיכון גבוה יותר", אמרה ד"ר אלרעי-פרייס, "לכן, המסכות חייבות להיות אתנו". עוד היא הוסיפה כי זה כשבועיים למעלה מ-95% מהיישובים בישראל הם ירוקים. גם אחרי פסח וביטול הקפסולות בכיתות ג' לא נצפתה עלייה בתחלואה.

מה ההיגיון העומד מאחורי עטיית מסכה?

נגיף הקורונה עובר בהדבקה טיפתית – דרך רסיסי טיפות הניתזות בעת דיבור או בשיעול. המסכה חוסמת את מעבר הטיפות ובכך מגנה מפני הדבקה עלינו ועל הקרובים אלינו. כמו כן, המסכה מונעת מאתנו לגעת בפה ובאף ובכך מקטינה את הסיכוי להידבקות עקב נגיעה במשטחים מזוהמים.

איפה עוד אין צורך לעטות מסכה?

באזורים שבהם אתם שוהים לבד במרחב – כמו בבית, ברכב ובמשרד.

מי פטור מהחובה לעטות מסכה גם בשטח סגור?

חובת עטיית מסכה לא חלה על אנשים עם מוגבלות נפשית, שכלית או רפואית שמתקשים באופן משמעותי או שנמנעת מהם עקב מוגבלותם לכסות את האף ואת הפה.

באילו מקרים לא חלה חובת עטיית מסכה?

בעת מתן הרצאה או פעילות אחרת המצריכה דיבור בפנים גלויות ניתן להוריד את המסכה לזמן הפעילות, ובתנאי שהאדם הקרוב ביותר נמצא במרחק של שלושה מטרים לפחות. בבית הספר יוכל המורה להסיר מסכה ובלבד שנשמר מרחק של שני מטרים בינו לבין התלמידים. בעת טיפול רפואי או נפשי לאדם, ניתן לקיים את הטיפול ללא מסכה ובלבד שנשמר מרחק של שני מטרים לפחות בין המטפל למטופל. טיפול בקטין או חסר ישע יכול להתקיים ללא עטיית מסכה וללא שמירת מרחק, ובלבד שמדובר בטיפול שמעצם טבעו נדרש להתקיים בקרבה גדולה יותר בין המטפל למטופל. את המסכה יש להחליף עד מקסימום 12 שעות שימוש, ובכל פעם שהיא מתלכלכת, נקרעת, או נרטבת.

מה דינו של מי שאינו מקיים את ההנחיות בדבר עטיית מסכה?

גובה הקנס על אי חבישת מסכה במקומות שבהן היא עדיין נדרשת עומד על 500 שקלים. במקרה של עבירה חוזרת ניתן להטיל כפל קנס.

מי מוסמך לקנוס על אי-עטיית מסכה?

הטלת קנסות יכולה להתבצע בידי שוטר, פקח עירוני או עובד רשות מקומית שהוסמך לכך. גם פקחי רשות הטבע והגנים הלאומיים מוסמכים לקנוס אזרחים בתחומי הגנים ושמורות הטבע.

החלטות קבינט הקורונה: הקנס על אי חבישת מסכה יעלה ל-500 שקל