חדשות    

קיבלתם דו"ח חניה על בסיס צילום מצלמת רחוב? – כנראה שהוא לא חוקי

בית המשפט קבע כי דו"חות החניה ששולחת עיריית תל אביב לאזרחים אשר מסתמכים על תצלומים שנעשו באמצעות אחת ממאות מצלמות הרחוב הפרושות בשטחה, אינם תקניים שכן הכנסת לא הסמיכה את עיריית תל אביב להשתמש במצלמות אלו לשם אכיפת עבירות חניה.

מדובר באדם שקיבל דו"ח על חניה כפולה שביצע אך החלטת בית המשפט לא עסקה כלל בוויכוח על העובדות אלא בשאלת הזכות להגנה על הפרטיות של האנשים הנמצאים במרחב הציבורי המצולם על ידי מצלמות הרחוב.

בית המשפט בהחלטתו נדרש לאזן בין הצורך לאכוף את עבירות החניה ובין הצורך בפרטיות של העוברים והשבים והחליט כי מאחר והמצלמות האלו פוגעות בפרטיותם של העוברים והשבים יש צורך בהסמכת הכנסת להשתמש בהן לצורך אכיפה.

במקור הסמיכה הכנסת את עיריית תל אביב לעשות שימוש במצלמות הרחוב על מנת לאפשר לעיריית תל אביב לאכוף עבירות של נהיגה של רכבים פרטיים בנתיבי תחבורה ציבורית.

השופט איתי הרמלים הסביר בפסק הדין כי: "הבעיה המרכזית בשימוש במצלמות הרחוב נעוצה בכך שנאספים בהן פרטים רבים שאינם נדרשים כלל לשם אכיפת איסורי החניה. בראש ובראשונה, מצולמים בהן אנשים רבים שלא עברו כל עבירה אלא עברו ברחוב כעוברי אורח. המצלמות מתעדות עם מי הסתובבו אותם עוברי אורח, מה לבשו, לאיזה עסק ברחוב נכנסו (מסעדה כשרה או שאינה כשרה למשל), האם עשו זאת בשבת או ביום חול וכדומה".

לעניינו של העותר עצמו אמר השופט: "צילום הווידאו שצילמה מצלמת העירייה אינו מתעד רק היכן עמד רכבו כפי שהוא מופיע בתמונה שצורפה לדוח עצמו, אלא מתעד אישה יורדת מן הרכב (מן הצד שליד הנהג). אמנם מן המרחק שבו צולמה אותה אישה, ובשל העובדה שהשמש ניצבת מאחוריה, לא ניתן להבחין בתווי פניה, אך ניתן לראות ששערה קצר וכהה, והיא לובשת חולצה אדומה – ומה אם שיערה של אשתו של הנאשם הוא ארוך ובהיר, ואין במלתחתה חולצה אדומה? די בכך כדי לחשוף שהנאשם בילה באותו יום עם אישה שאיננה אשתו – עניין הנוגע ללא ספק לצנעת חייו של הנאשם ואינו עניינה של העירייה. סרטון הווידאו של מצלמת הרחוב מתעד גם את כל מי שיוצא מרכב החונה כחוק באותו קטע רחוב ויכול לחשוף נתונים מסוג זה גם בקשר לאנשים שאינם חשודים בביצוע עבירה כלשהי".

עוד קבע השופט כי "ההגנה על הפרטיות בהקשר זה היא הגנה על החירות – חירותו של אדם לרדת למכולת לבוש בגופיה, אך גם חירותו לאכול היכן שיחפוץ מה שיחפוץ ובאיזה יום שיחפוץ, ולהתרועע עם כל אדם (ללא הבדל דת, לאום, השקפה פוליטית, מין, נטייה מינית וכולי), בין אם הם נשואים זה לזה ובין אם לאו, והכול מבלי שיתועד על-ידי הרשויות. אין גם כל סיבה שהרשות תתעד אדם בסיטואציות מביכות סתם – כגון מי שמחטט באפו, משתטה במשחק עם ילדיו או מרים את מכנסיו שנשמטו כיוון ששכח לחוגרם בחגורה".