מדריכי השקעות    

קיירוס – פירמידה או דרך אמיתית להרוויח כסף?

מעודכן ל-08/2021

 

קיירוס – פירמידה או דרך אמיתית להרוויח כסף?

אין ארוחות חינם, אין קסמים, אין מתנות – אם מישהו מבטיח לכם רווחים, מבטיח לכם תשואה מרשימה, לרוב (ואולי תמיד) זה יהיה סוג של הונאה. קיים דפוס פעולה דומה בכל הונאות הפונזי/ הפירמידות שהיו – כאן, תוכלו להרחיב איך מזהים פונזי? והשאלה הגדולה בחודשים האחרונים היא סביב הקיירוס – האם זו פירמידה או פשוט רעיון כלכלי מבריק?  הבסיס של קיירוס  הוא שהמשתתפים מקצים מקום אחסון במחשב שלהם ומקבלים על זה כסף, אבל כדי לקבל את הזכות להיות לקוח/ שותף / משווק, הם משלמים סכום ראשוני שתלוי בסוג התוכנית. הלקוחות שהם סוג של שותפים, משווקים את התוכנית לאחרים – אולי בגלל שהם באמת מאמינים בתוכנית הזו, ואולי פשוט מכיוון שהם מקבלים כסף על כל גיוס של לקוח.

המספרים נראים מדהימים ומאות רבות  של משתתפים ישראלים כבר בפנים (הערכות מדברות כבר על יותר מ-1,000 איש). קיירוס דרך לקוחות שהופכים כאמור למשווקים, מציעה למצטרפים חדשים הצעה שלכאורה אי אפשר לסרב לה –  סכומי כסף קבועים תמורת שימוש בשטח האחסון הפנוי במחשב שלהם, ותמורת סכום ראשוני – כלומר, שלמו קצת עכשיו, תנו לנו שטח על המחשב שלכם, ותתחילו להדפיס כסף.

הלקוחות מספרים על רווחים עצומים, ומנסים לשכנע אחרים להצטרף למהפכה.  זה מזכיר הרבה פירמידות שנשענו בעצם על הלקוחות שלהם שהפכו למשווקים ושותפים  המודל של משווקים שותפים קיים במקומות רבים כאשר הרעיון שהוא שהלקוח המרוצה יפיץ את הבשורה לאחרים. העניין הפשוט הוא שלא ניתן לעשות כסף מאוויר, אז נכון שבמקרה הזה יש מכירה של שטח אחסון במחשב ובתמורה מקבלים כסף, אבל על פי כללי הכלכלה ברגע שהתשואה לא נורמלית (ועל פי הסיפורים התשואה לא נורמלית), יש כאן או כשל שוק או הונאה. כשל שוק לא אפשרי כאן, שכן מדובר בשוק האחסון, על כל שחקניות הענק שבו, ואלפי (אם לא יותר) שחקניות קטנות ובינוניות, ובכלל – מיליונים של אנשים שעוסקים בתחום המחשוב, האחסון, המכירה והשיווק של מחשבים ושרתים, מלמדים שזה שוק משוכלל – אין כאן עיוות שוק, אין כאן אפשרות לעשות כסף – אף אחד לא יכול להיכנס ולעשות רווח על גבם של מיליונים שמתפרנסים בתחום.

קיירוס – לא ייתכן לאורך זמן לייצר רווחים עצומים (אלא אם זו פירמידה)

אז האם זו הונאה? תשפטו בעצמכם. פעילות קיירוס בארץ מתבססת על כמה מוצרים –  "קיירוס־מייל" שזה תיבת דואר שעל פי אנשי החברה מאובטחת ברמה גבוה ביותר;  "קיירוס־דיסק"- כלי אחסון  המאפשר אחסון של מידע בענן ברמת אבטחה גבוהה; ו"קיירוס־סורס" – פיתוח שמאפשר לגלוש בצורה בטוחה ומאובטחת (ואנונימית) ברשת, ומבלי לסבול מפרסומות טורדניות.

אז מה הרעיון? איך עושים כסף? הרעיון הוא שקיירוס בעצם צריכה שטחי אחסון. היא עצמה לצורך פעילותה (בעיקר אבטחת המידע)  צריכה מקומות אחסון ומשתמשת במקומות פנויים שהיא מקבלת מהציבור (הלקוחות שלה). יש לה מיליוני משתמשים ברחבי העולם והיא מקבלת את האחסון שלהם ואת יכולת העיבוד וכך היא בעצם מחזיקה את מערכת אבטחת המידע שלה.  קיירוס בעצם  שומרת את המידע של הלקוחות שלה במקומות אחסון של מיליוני אנשים – במקומות הפנויים שלהם במחשבים הפרטיים. ככה לכאורה היא נהנית מביזור ופיזור של המידע, וככה הלקוחות הפרטיים מספקים לה שירות שווה כסף, לטענתם הרבה כסף.  אבל, שימו לב – הלקוחות האלו, צריכים לשלם כסף, כדי להיכנס למערך הזה.

החברה מציעה ללקוחות חדשים מספר מסלולים, לרבות – מסלול בסיסי שדורש מהמשתתף תשלום ראשוני של 125 דולר ו–15 ג'יגה־בייט פנויים על המחשב. בתמורה להשקעה, הלקוח אמור לקבל תשלום יומי של מעל 80 סנט, מעל 300 דולר בשנה – כלומר, הוא עושה תשואה של קרוב ל-150% – האם זה ייתכן?

וזה רק המסלול הפשוט, יש מסלולים יקרים יותר, שמאפשרים לשחקנים הרוויח לכאורה יותר מאשר המסלול הבסיסי.  זאת ועוד –  הלקוח יקבל עמלת שיווק של 15% מהפקדות של לקוח חדש שהוא יביא לקבוצה. ואם הלקוח החדש יביא לקוחות, גם אז יהיו הכנסות ללקוח (המקורי) בשיעור של כ-10%.  ככה עובד שיווק רב שכבתי, וחשוב להדגיש , השיווק הזה קיים במקומות שנחשבים לגיטימיים (הרבלייף למשל, אם כי יש מחלוקת גדולה בקשר לפעילות של החברה והאם היא סוג של פירמידה), אז מצד אחד זה לא יהיה נכון לפסול זאת על הסף, מצד שני, כאמור בפתיח – אין ארוחות חינם, ואין קסמים ולא ייתכן שקיירוס תייצר ללקוחות/ שותפים שלה רווחים כל כך גדולים לאורך זמן.

איך מזהים הונאת פונזי/ הונאת פירמידה?