מדריכי דירה ומשכנתא    

קניתם דירה בארץ ואתם גרים בחו"ל? לא תקבלו הנחה על מס רכישה

מעודכן ל-01/2019

כך קבע בית המשפט בנוגע לעולה חדש מצרפת שקנה דירה בתל אביב ב-7.4 מיליון שקל, משום שלא עמד בדרישה שדירתו תשמש קבע למגורים

עולה חדש מצרפת ביקש לקבל הנחה על מס רכישה המגיעה לו על פי מעמדו כעולה. אלא שבית המשפט המחוזי דחה את בקשתו משום שהאיש המשיך להתגור בצרפת.

האיש רכש בינואר 2018 דירה ב.7.4 מיליון שקל בתל אביב וקיבל באפריל באותה שנה קיבל מעמד של עולה חדש, אלא שבפועל לא עלה כלל לישראל ודירתו נשארת ריקה ברוב ימות השנה ומשמשת אותו רק בביקוריו בישראל, שהסתכמו ב-185 ימים בסך הכול בשלוש שנים.

על פי החוק, ההנחה המגיעה לעולים היא עד לסכום של 1.7 מיליון שקל משולם מס רכישה על 0.5% ומעל – 5% (במקום 5%-7%. לטענת  העולה, שכבר מחזיק בדירה אחרת בארץ, מעולם לא נדרש להוכיח תושבות קבע בארץ עבור ההקלה במס. גם עורך דינו אמר שלא ידועים לו מקרים כאלו. אלא שרשות המסים מצדה אמרה שהאיש אפילו לא הצליח להצהיר מתי בכוונתו לגור בארץ ובאילו פרקי  זמן. וכי בפסקי די שבחנו  "מגורים לפי – אופי השימוש, אינטנסיביות השימוש, אורכה של תקופת השימוש ותדירות השימוש" הזמן שבו שהה התושב אינו מתאים לקריירטיונים.

התושב הגיש ערעור אך זה נדחה  על ידי ועדת הערר בטענה שהוא לא עמד בדרישה שדירתו תשמש קבע למגורים, ולכן הצדק עם  רשות המסים. עוד קבעה שישלם 70 אלף שקל הוצאות משפט.

מצד אחד ייתכן שמצב זה ישים סוף לדירות הרפאים להשקה העומדות ריקות ומייקרות את המחירים. מצד שני יש הטוענים כי פסק זה דין זה ירתיע עולים לקנות דירה בישל בתחילת דרכם והוא מצמצם את תקופת ההטבה הקבועה בחוק, שהיא מעל ארבע שנים ממועד הוצאת שומה בגין הרכישה, לארבע שנים בלבד מרכישת הדירה.