מדריכי השקעות    

קניתם כבר NFT? כל מה שרציתם לדעת על הטרנד ההיסטרי ואיך להרוויח ממנו כסף

זה הפך כמעט לשיגעון. מדי יום מתפרסמת כותרת חדשה על נכס כזה או אחר שנמכר כ-NFT תמורת סכומים שרק עולים ועולים. על פי הערכות, שוק ה-NFT חצה את ה-40 מיליארד דולר ב-2021 והטרנד ההיסטרי רק צובר תאוצה.

אבל מה זה בעצם NFT, איך זה עובד, איך אפשר לרכוב על הטרנד ובעיקר איך אפשר להרוויח מזה כסף? אם עדיין לא קפצתם על העגלה בעצמכם או אם אתם בכלל לא מבינים על מה המהומה, אנחנו כאן כדי להסביר.

ראשית, ראשי התיבות. NFT הוא קיצור של Non Fungible Token ובעברית – אסימון חסר תחליף, ובעצם סוג של מטבע ייחודי וחד פעמי. מדובר על נכס וירטואלי שמבוסס לרוב על טכנולוגיית הבלוקצ'יין את'ריום, שהוא מטבע קריפטוגרפי כמו הביטקוין המפורסם (להרחבה ראו כאן).

שיר, תמונה וגם ציוץ – כל דבר יכול להפוך ל-NFT

אפשר להפוך כל דבר ל-NFT – החל ביצירת אמנות, דרך זכויות יוצרים על שיר ועד בניין מגורים. בתחילת 2021, למשל, חולל מייסד טוויטר ג'ק דורסי סערה כאשר מכר את הציוץ הראשון שלו ברשת כ-NFT תמורת 2.5 מיליון דולר. בתחילת 2022 מכר הבמאי האמריקאי הידוע שהפך לתושב ישראל, קוונטין טרנטינו, סצנה אחת מתוך התסריט המקורי של סרטו "ספרות זולה" כ-NFT תמורת 1.1 מיליון דולר. מדי יום נוספות עוד ועוד דוגמאות לנכסים משונים יותר או פחות שנמכרים כ-NFT בסכומים מטורפים של מיליונים ואפילו עשרות מיליונים של דולרים.

אבל מה זה אומר בעצם? שאף אחד אחר לא יכול יותר לעשות שימוש בתמונה הנהדרת שתלויה על קיר המוזיאון כי היא נרכשה כ-NFT על ידי רוכש ספציפי ששילם ממיטב כספו? שאף אחד לא יכול יותר להאזין לשיר של הזמר האהוב עליו כי גם הוא נרכש כ-NFT?

זהו שלא. כולם יכולים להמשיך לבקר במוזיאון ולצפות בתמונה וכולם גם יכולים להמשיך להאזין לשיר, אבל מבחינת הרוכש רכישת הנכס כ-NFT מקנה לו בעלות דיגיטלית על הנכס ומבהירה שהוא הבעלים שלו.

אז מה הרעיון? הרעיון הוא שמכאן והלאה אפשר לסחור בנכס הדיגיטלי, כלומר הוא הופך לסוג של סחורה, כך שהבעלים מקווה ומאמין שיוכל למכור אותו בסכום גבוה מזה שבו שהוא הפך ל-NFT, ולהרוויח כסף.

כתבתי ספר, רוצה למכור, איך הופכים אותו ל-NFT?

אוקיי, מגניב. אז איך הופכים נכס ל-NFT, איך קונים ואיך סוחרים בו?

על מנת להפוך נכס ל-NFT תצטרכו קודם כל להוכיח שהוא אכן שלכם, שיש לכם בעלות אמיתית עליו. אל תנסו למכור למשל תמונה של אמן ידוע או שיר של זמר מפורסם שהוא לא אתם, אחרת אתם עלולים להסתבך מבחינה משפטית.

אחרי שבחרתם את הנכס שתרצו להפוך ל-NFT, עליכם לבחור את טכנולוגיית הבלוקצ'יין שעל גביה תיצרו את ה-NFT שלכם. הפופולרית ביותר היא את'ריום.

בשלב הבא תצטרכו ארנק דיגיטלי שבו אפשר לרכוש ולקבל מטבעות דיגיטליים. יש ברשת כל מיני אתרים שמציעים פתיחה של ארנק דיגיטלי. Coinbase הוא האתר הכי מוכר והוא מומלץ למתחילים בתחום. בנוסף ישנם Electrum , Mycelium ועוד. לכל אחד מהאתרים יש יתרונות וחסרונות, ומומלץ ללמוד את התחום, להגדיר את הדרישות ולבדוק היטב מה כל אתר מציע.

לאחר פתיחת הארנק צריך לקנות בו מטבעות קריפטוגרפיים.

לאחר מכן צריך להתחבר לאחת מזירות המסחר שמאפשרות מסחר ב-NFT באמצעות הארנק. זירת המסחר הגדולה ביותר ל-NFT כיום היא OpenSea, שמאפשרת מסחר במגוון רחב של NFT's, מפריטי אמנות ועד שמות של דומיינים ברשת, תמורת מגוון לא קטן של אפשרויות תשלום.  שתי זירות מסחר נוספות הן Nifty Gateway ו-Rarible. גם כאן, לכל זירה יתרונות וחסרונות, כל זירה מציעה NFT's משלה, וכדאי מאוד להקדיש זמן ללמידה ולהיכרות יסודית לפני שקופצים למים.

בתוך זירת המסחר תצטרכו "להעלות" את ה-NFT שלכם. מדובר בתהליך של כמה שלבים שבסופו יהפוך הנכס הדיגיטלי שלכם – תמונה, קובץ קול ועוד – ל-NFT שניתן לסחור בו.

השלב האחרון הוא לבחור מבין אפשרויות המסחר ב-NFT, שעומדות לרשותכם בזירת המסחר. אפשר למשל לקבוע מחיר קבוע, שיאפשר לאדם הראשון שיסכים לשלם אותו, לקנות את ה-NFT.

דרך אחרת היא לקבוע מכירה פומבית מוגבלת בזמן, כך שכל המעוניינים יוכלו להגיש הצעות מחיר עד מועד מסוים.

דרך נוספת היא לפתוח מכירה פומבית בלתי מוגבלת בזמן, שבה למעשה אתם שולטים בניהול התהליך עד מכירת ה-NFT לכל המרבה במחיר בזמן שמתאים לכם.

ביטקוין – איך נוצר המטבע הדיגיטלי? מה השווי שלו (והאם זה מוצדק)? והאם אפשר להשקיע בו?

בלוקצ'יין – מהפכה במטבעות הדיגיטליים; מה זה איך זה צפוי להשפיע עלינו? ומה מחיר הביטקוין?