משפט    

קרוב נפגע, האם גם אני זכאי לפיצויים?

בית משפט; צילום דוברות
מעודכן ל-04/2019

בני, אחי, חברי נפגע בתאונה – האם אני זכאי לפיצויים אפילו אם לא נכחתי בתאונה?

על פי חוק, אדם חייב לפצות את הנפגע הישיר על נזק גוף שהוא גרם לו עקב מעשה רשלני, בקריטריון הבא: האם היה על אדם סביר לצפות שעקב מעשה או מחדל רשלני שלו הוא יגרום נזק מסויים לאדם אחר ישירות.  אם התשובה חיובית קמה לנפגע הישיר זכות לפיצוים. אבל האם חובה כזו חלה אוטומטית כלפי נפגע עקיף? למשל נזק שגרם לילד, האם צריך לפצות את ההורים על נזק נפשי?

מיהם הנפגעים העקיפים

הנפגעים העקיפים הם מי שלא נפגעו ישירות מהתאונה, ולעתים קרובות לא נכחו בה. אלו יכולים להיות קרובי משפחה, חברים, ואפילו עדי ראייה. כיוון שכל אחד יכול לטעון שנפגע פגיעה עקיפה מאירוע נקבעו כללים לזכאות הנפגע העקיף. במאמר זה, אתייחס למצב בדין הישראלי.

בית המשפט הכיר בזכאות ההורים לפיצויים, אולם קבע מגבלות לזכאות בשני תחומים: זהות הזכאים והיקף וסוג הנזק המכוסה.

זהות הזכאים

רק קרובי משפחה מדרג ראשון, הורים, אחים, צאצאים, הם שנכנסים למסגרת הזכאות. כולמר הרשלן מסוגל היה לצפות שייגרם להם נזק נפשי. כל האחרים, חברים, עוברי אורח, אנשים מודאגים וכדומה, אינם נכללים בזכאות. עם השנים התרחבה הרשימה ובתי המשפט הכירו גם בידועים בציבור ובני זוג.

הגבלת סוג התחלואה

כדי שנפגע עקיף יהיה זכאי צריך להוכיח שהוא סובל מבעיה נפשית מסוג "פסיכוזיס" או "נוירוזיס". עצב, כאב, דכאון, וכל תגובה נפשית "טבעית" אחרת לפגיעה בקרוב או אפילו למותו, לא הוכרו כמזכים בפיצוי. עם השנים,הוכרו חריגים גם למגבלה זו ומקרים של תחלואה נפשית כגון, פוסט טראומה, סכיזופרניה,OCD

 אחוזי נכות

מגבלה נוספת שהוטלה היא אחוז הנכות הרפואית. רק חולי נפש עם 20% נכות ומעלה נכללו בתנאי הזכאות. גם כאן הוכרו במרוצת השנים חריגים, והוכרה זכאותם של בעלי נכויות נפשיות נמוכות יותר, בעלי נכויות נפשיות זמניות, ובעלי נכויות נפשיות תנודתיות ולא יציבות.

סוגי נפגעים עקיפים

כמו כן קיים ההבדל בין שני סוגי נפגעים עקיפים. בתי המשפט מגלים מתירנות גדולה יותר בהכרה בזכאותם של נפגעים עקיפים שנכחו אישית בתאונה שבה נפגעו קרוביהם, לעומת הכרה בזכאותם של אלה שהתוודעו לפגיעה בקרוביהם לאחר התאונה. ישנה גישה שלפיה אדם שראה במראה עיניו את התאונה בה נפגע קרובו, והוא נכח בזירת התאונה, הוא בכלל לא "נפגע עקיף" אלא "נפגע ישיר" ולכן לא חלות עליו כל המגבלות שנקבעו על זכאותו של הנפגע העקיף. שאלה משפטית זו לא הוכרעה סופית וכל מקרה כזה נדון לגופו .

זכויות בנייה במקום פיצויים לבעלי הקרקע בתוואי הרכבת הקלה