חדשות קרנות נאמנות    

קרן הנאמנות שלכם התמזגה? תבדקו את דמי הניהול!

עמלות ההפצה הופחתו החודש, וזו בשורה למחזיקי קרנות הנאמנות. אלא שיש מצבים שמחזיקי קרנות הנאמנות לא מרוויחים. איך זה קורה? ובכן, ישנן מנהלי קרנות נאמנות שהחליטו בחודשים האחרונים למזג קרנות – במצב כזה יש קרן קולטת וקרן נקלטת. הקרן הנקלטת מקבלת את תנאי הקרן הקולטת לרבות דמי הניהול של הקרן הקולטת. כלומר, אם דמי הניהול בקרן הנקלטת היו נמוכים יותר מהקרן הקולטת, הרי שמרגע המיזוג בין הקרנות, דמי הניהול עולים.

ואז, אם יש את ההנחה בגין עמלת ההפצה שבוטלה, הרי שהיא מתייחסת לרף גבוה יותר של דמי ניהול כוללים, כך שמחזיקי אותה קרן נקלטת שהעלו להם את דמי הניהול כתוצאה מהמיזוג בין הקרנות, עדיין משלמים דמי ניהול גבוהים יותר, גם לאחר ההפחתה של עמלות ההפצה.

תודו – זה מעצבן; המהלך הזה אולי לגיטימי, אבל מקומם. וכאן נכנסה לתמונה רשות ניירות ערך שהחליטה לעצור את התופעה, ולמנוע מקרנות הנאמנות ליצור יצר מסלול עוקף להורדת דמי הניהול בעקבות הפחתת עמלות ההפצה. נזכיר, כי ההפחתה הזו היא למשך חצי שנה, ואז ייתכן שדמי הניהול יעלו, אם כי, ייתכן גם שדמי הנהיול האלו יתקבעו, אחרי הכל, הרווח והרווחיות של מנהלי הקרן לא ירדה בעקבות הפחתת דמי הניהול כי ירידה זו כאמור היא בהתאם להפחתת עמלות ההפצה מהבנקים (הקרנות משלמות פחות לבנקים). מהלך ההפחתה בעמלות ההפצה נועד להפחית את דמי הניהול לצרכן הסופי. פרופסור שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך הדגיש עם ההצעה להפחתת העמלות כי כדי שהירידה תתגלגל לצרכן הסופי, יש לחייב לפחות לזמן מה את הקרנות להפחית בהתאמה את דמי הניהול.

האם כוחות השוק ידאגו שגם אחרי חצי שנה דמי הניהול לא יעלו? נקווה שכך זה יהיה. מבטיחים לבדוק  בעוד חצי שנה.

בינתיים, הקרנות מצאו דרך להעלות בכל זאת את דמי הניהול בקרנות הנקלטות במסגרת מיזוגים, רגע לפני הפחתת עמלות ההפצה, אך רשות ניירות ערך כאמור מנעה זאת מהן. כך לדוגמה, בעקבות מיזוג בתי ההשקעות דש ומיטב,  מוזגו קרנות דומות של שני בתי ההשקעות האלו, בין היתר,  קרן מיטב נבחרת תל בונד שגבתה דמי ניהול של 1.19% מוזגה לקרן דש ) קונצרני מייעצת שגבתה דמי ניהול של 1.53%. המשקיעים בקרן עם דמי הניהול הנמוכים יותר,  התעוררו ביום בהיר עם דמי ניהול גבוהים יותר. גם בפסגות פעלו כך – קרן פסגות שחר שגבתה דמי ניהול של 0.43% מוזגה לתוך קרן פסגות אלפא שגובה דמי ניהול 0.87%.  ברשות דרשו מהנאמנים של מחזיקי יחידות הקרנות  להפחית את דמי הניהול, תוך הדגשה לבתי השקעות שביצעו או בכוונתם לבצע מיזוגים החל מתחילת השנה, לרבות –   מיטב־דש, הראל, פסגות ואיילון,  כי כל חברת קרנות נאמנות חייבת שממוצע דמי הניהול שגבתה בכל הקרנות שלה לא ישתנה כלפי מעלה מתחילת השנה ועד תום ההתחייבות להפחתת דמי הניהול (חצי שנה).

על רקע הוראה זו, דיווח מנהל קרנות הנאמנות של דש-מיטב  כי תהיה  הפחתה בדמי הניהול של הקרן הקולטת מיום המיזוג, כך שדמי הניהול בה ישקפו את ממוצע דמי הניהול בין הקרנות המתמזגות נכון לסוף 2012. גם יתר קרנות הנאמנות שמוזגו על רקע מיזוג מנהלי קרנות נאמנות  יפעלו באופן דומה.

למעשה, צריך להפעיל את ההוראה הזו בלי קשר לרפורמה בעמלות ההפצה , צריך לוודא שבמיזוג קרנות אין צד אחד נפגע באופן משמעותי, צריך  לאפשר מיזוג קרנות כך שדמי הניהול יהיו ממוצע דמי הניהול של הקרנות – הקולטת והנקלטת.