חדשות קרנות נאמנות    

קרנות הנאמנות המסורתיות פדו בשבוע החולף כ-0.7 מיליארד שקל – צניחה של 85% בקצב הפדיונות

מיקי סבטליץ ממיטב דש בסיכום שבועי של נכסי תעשיית קרנות הנאמנות: זהו השבוע ה-3 ברציפות בו נרשמים פדיונות בקרנות המסורתיות, שבמהלכם נמשכו לא פחות מ-6.6 מיליארד ₪

מיטב דש מפרסמים סיכום שבועי של נכסי תעשיית קרנות הנאמנות, בו נכתב כי קרנות הנאמנות המסורתיות פדו בשבוע החולף כ-0.7 מיליארד שקל – ירידה בשיעור  של ממש של כ-85% בקצב הפדיונות. זהו השבוע ה-3 ברציפות בו נרשמים פדיונות בקרנות המסורתיות, שבמהלכם נמשכו לא פחות מ-6.6 מיליארד ₪ (ומתחילת החודש- 6.4 מיליארד ₪).

על פי נתוני מיטב, בראש הפודות השבוע נמצאות קרנות אג"ח כללי (310 מיליון ₪) וקרנות אג"ח חברות (250 מיליון ₪). מנגד, הקרנות הכספיות זכו לגיוס שבועי של כ-160 מיליון ₪. בנוסף נרשמו גיוסים קלים בסך 40 מיליון ₪ מצד הקרנות המחקות.

מיטב דש כותבים בסיכומם השבועי כי המסחר בשבוע החולף התאפיין בירידות שערים. מדדי המניות בארץ רשמו השבוע ירידות שערים בהובלת מניות הגז והאנרגיה, ומדדי אג"ח ממשלתי וקונצרני המשיכו להתממש גם השבוע. תעשיית הקרנות רשמה שבוע נוסף של פדיונות גבוהים, אך באופן יחסי לשבוע הקודם לו, בו נרשמו הפדיונות הכבדים ביותר ב-3 השנים האחרונות, ניתן להבחין בירידה בעצבנות ובפאניקה של המשקיעים. בסיכום שבועי נרשמו פדיונות של כ-0.7 מיליארד ₪ בקרנות המסורתיות, או קצב פדיון יומי של כ-140 מיליון ₪ – ירידה של כ-85% בקצב הפדיונות. מתחילת החודש הפדיונות בתעשיית קרנות הנאמנות כולה מסתכמים בכ-5 מיליארד ₪: פדיון של כ-6.4 מיליארד ₪ בקרנות המסורתיות ומולו גיוס של כ-1.4 מיליארד ₪ בקרנות הכספיות. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב דש.

בנוסף כותבים מיטב, כי קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית, קרנות 10/90 וכו', פדו השבוע כ-0.3 מיליארד ₪- ירידה של כמעט 90% בקצב הפדיונות לעומת השבוע הקודם. מתחילת החודש, הפדיונות בקרנות אג"ח כללי מסתכמים בכ-3.2 מיליארד ₪, כחצי מכלל הפדיונות בקרנות המסורתיות.

מיטב מציינים עוד כי אגרות החוב הקונצרניות נסחרו השבוע במגמה שלילית- מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו ירידות שערים של עד כ-0.7%, ובהמשך לכך, מדד קונצרני כללי רשם תשואה שלילית של כ-0.6%. למרות המשך המימושים באפיק, קצב הפדיונות בקרנות אג"ח קונצרני רשם ירידה של 65% לעומת השבוע הקודם לכ-250 מיליון ₪. מתחילת החודש, הפדיונות בקרנות אג"ח קונצרני מסתכמים בכ-1.7 מיליארד ₪.

באשר למימושים באפיק המנייתי: מדדים ת"א 25 ו-ת"א 100 רשמו בסיכום שבועי ירידות שערים של עד 1.4% בהובלת מדד מניות גז ונפט שצנח השבוע ב-8.6%. הקרנות המנייתיות1 סיכמו את השבוע ביציבות, אך זו מייצגת פדיונות של כ-80 מ' ₪ בקרנות המנייתיות המקומיות וגיוסים של כ-80 מ' ₪ בקרנות המנייתיות המתמחות בחו"ל שנהנו משבוע של עליות בשוקי המניות בחו"ל. מתחילת החודש, קרנות מניות בחו"ל רשמו גיוסים של כ-300 מיליון ₪, ומנגד, קרנות מניות בישראל וגמישות איבדו החודש כ-390 מיליון ₪.

בסקירתם כותבים מיטב כי אגרות החוב הממשלתיות ממשיכות להתממש: מדד ממשלתי כללי רשם השבוע תשואה שלילית של 0.1% בהובלת השחרים הארוכים שירדו ב-0.3% (אחרי התאוששות מאמצע השבוע) למרות המשך הירידות, קצב הפדיונות בקרנות אג"ח מדינה רשם השבוע צניחה של כ-80% לעומת השבוע הקודם והסתכם בפדיון של כ-180 מיליון ₪. מתחילת החודש, הפדיון בקרנות אג"ח מדינה עומד על כ-1.45 מיליארד ₪.

בנוסף נרשמה מגמה מעורבת באפיק השקלי: המשקיעים הזרימו השבוע כ-160 מיליון ₪ לקרנות הכספיות המסתכמים לגיוסים של כ-1.4 מיליארד ₪ מתחילת החודש . הקרנות השקליות ממשיכות לדמם, זאת לאחר שרשמו השבוע פדיונות של כ-90 מיליון ₪- רבע מהפדיונות בשבוע הקודם וכ-1.1 מיליארד ₪ מתחילת החודש. לאור התחזקות מחודשת של השקל בשבועיים-שלושה האחרונים, קצב הגיוסים לקרנות אג"ח חו"ל חזר להיות נמוך יחסית, לאחר גיוס שבועי של כ-140 מיליון ₪ וכ-1.3 מיליארד ₪ מתחילת החודש.

מיטב מציינים כי תעשיית הקרנות מנהלת נכון ל-25.12.14 כ-263 מיליארד שקל, הקרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות הכספיות) מנהלות כ-208.9 מיליארד שקל והקרנות הכספיות שמנהלות כ-54.1 מיליארד ₪.