חדשות    

ראובן קוגן מנסה לשכנע כי מס רכישה על משפרי דירות חשוב! הוא לא מצליח!

ראובן קוגן סגן ראש אגף התקציבים באוצר, והאיש שלהערכת התקשורת אחראי על המס רכישה על משפרי הדיור, אמר על רקע הדיון במס הרכישה בוועדת הכספים בכנסת – "בבדיקה שנעשתה במשרד האוצר נמצא כי מי שייפגע יותר מהטלת המס הם העשירים. על שוק הנדל"ן לשאת בנטל צמצום הגירעון. בדקנו על מי הכי לא נכון להחיל את המיסוי, נוכח הצורך הפיסקאלי האמור, והגענו למסקנה כי לא נכון להחיל את המיסוי על  רוכשי דירה ראשונה  כי הם בנחיתות משמעותית ביחס למשפרי דיור. בשביל משכנתא צריכים להביא רבע מסכום הדירה, כ-400 אלף שקל, בעוד בידי משפרי דיור יש כבר דירה.  משפרי הדיור רוכשים בממוצע דירות יותר יקרות ב-35% מהדירות הקיימות שלהם.

"המהלך המבוקש הוא מהלך פרוגרסיבי שפוגע יותר בעשירים, כיוון שבעשירונים הגבוהים שיעור החזקת דירות גבוה לאין שיעור מאשר בעשירונים התחתונים". קוגן, הסביר כי – "השינוי ל-2013-2014 על משפרי דיור ולא על רוכשי דירה יחידה,  הוא בנוגע לפטורים. הפטורים ממס רכישה עד דירה בשווי 1.47 מיליון שקל שתקף לרוכשי דירה ראשונה, לא תקף על משפרי דיור. משפרי דיור יהיו חייבים במס רכישה בשיעור 3.5%. מעל 1.47 מיליון שקל ללא שינוי; 3.5% עד 1.71 מיליון שקל; ומעל ל-1.71 מיליון שקל – 5%, כמו רוכשי דירה ראשונה. ב- 2015 המצב יחזור לקדמותו וכל המדרגות יורדות לרמות מלפני 2012. אם לא יחול שינוי התנהגות על ידי הרוכשים, ההכנסות הצפויות למדינה; 1.05 מיליארד שקל בשנה".

נזכיר כי מס רכישה על משפרי דיור הוצע על ידי שר האוצר לפיד כדי להפחית את הגירעון בתקציב. באוצר החליטו  כי משפרי דיור ייאלצו לשלם מס רכישה מהשקל הראשון. עד עכשיו התייחסו אליהם כמו אל רוכשי דירה ראשונה, ומס הרכישה שהוחל עליהם היה בהתאם למדרגות מסוימות שהתעדכנו על פני זמן (מדרגה ראשונה בשיעור אפס, אחר כך 3.5% ואחר כך 5%). מעכשיו , מס הרכישה יחול על השקל הראשון בשיעור של 3.5% והמשמעות היא עלות נוספת של עד כ-50 אלף שקל למשפרי הדירות.  המס הזה, אגב, יוחל גם על כאלו שעוברים לדירה קטנה וזולה יותר. כל אחד שרוכש דירה וזו לא דירתו הראשונה בעצם מחויב במס הזה, גם אם הוא מוכר את הדירה ועובר לדירה זולה יותר מסיבות כלכליות או מסיבות אחרות.

כך או אחרת, ישנה התנגדות עצומה בקרב חברי הכנסת למס משפרי הדיור, וסיכוי לא קטן שהוא ישתנה, אך שיעבור במתכונתו הסופית.