חדשות    

רווח של 154% באלגוטריידינג בשנה האחרונה; האם זה יכול להימשך ? לא!

אלגו טריידינג

התשובה היא לא! אין קסמים כאלו לאורך זמן ואת זה צריך לזכור ולשנן היטב, והנה אולי התשובה בצורה מוחשית – רשות ניירות ערך חושדת שנעשתה הונאת פונזי בחברת יוטרייד. 

איך מתחילים להשקיע/ לסחור בשיטת האלגוטריידינג? באיזה תחום האלגוטריידינג הכי מומלץ?  מה התשואות שהניב התחום הזה בשנה האחרונה?

אבל רגע לפני, חשוב מאוד להדגיש – לאלגוטריידינג יתרונות משמעותיים לרבות מסחר מהיר (ממוחשב) ולא אמוציונלי (רובוטים), אבל מי שמנהל את כספו דרך חברות אלגוטריידינג כפוף בעצם לניהול של אותו גוף, ותלוי בניהול, ביצוע ואכות האנשים המנהלים באותה פירמה. ומסתבר על פי התביעות הרבות של לקוחות – תביעות על הפסדים גדולים, תביעות על קבלת הכסף באיחור, שיש תקלות ובעיות טכניות וניהוליות בחלק מהחברות האלו – ולכן, למרות שאלגוטריידינג היא שיטה לגיטימית צריך לבדוק טוב טוב איפה ואיך עושים את זה.  

מכונות האלגוטריידינג בבורסה המקומית עדיין בחיתולים. המערכות האלו שבעצם סוחרות באופן אוטומטי על פי אלגוריתם מסוים הולכות ותופסות נתח גדל בשוקי הפורקס בעולם וגם בשוקי המניות בעולם, אבל בבורסה המקומית עדיין המסחר האוטומטי לא מקיף את כל סוגי וגדלי המניות.

תנאי חשוב מאוד לכך שהאלגו יוכל לפעול הוא נזילות והיקפי מסחר גדולים – במניות הגדולות כאן (ת"א 100) זה מתקיים – אמנם לא בכל המניות ולא בכל יום, אבל בגדול מאוד במניות האלו אכן יש אפשרות למכונות האוטומטיות לפעול, ובפועל יש ברובן מסחר אוטומטי. אבל, בשאר השוק – 400 חברות נוספות (פחות או יותר), מאות ואלפי אגרות חוב – אין מסחר אוטומטי.

המקום הכי פופולארי למכונות האלגו לפעול הוא שוק המט"ח והחוזים העתידיים על מטבעות, סחורות ומדדים. בשוק הזה, מעבר להיותו נזיל מאוד, החיכוך הוא אפסי – כלומר, אין כמעט עמלות שוטפות על רכישה ומכירה של מט"ח ולכן ניתן לעשות הרבה מאוד פעולות. אסטרטגיה מרכזית של המכונות האוטומטיות היא לפעול בהתאם לנוסחה שמבוססת על ניתוח טכני ובה יש צורך לעשות מספר רב של פעולות כשכל פעולה מבטאת רווח קטן.

הכי קל להפעיל שיטה כזו במסחר במט"ח. "השוק הפיננסי הגדול ביותר בעולם, עם היקפי מסחר אדירים פי כמה מהיקף המסחר בכל הבורסות בארצות הברית גם יחד הוא שוק המט"ח", אומר רואי קוזין, האנליסט של יוטרייד, בית השקעות שמנהל ללקוחותיו תיקי השקעות בשיטת האלגוטריידינג. קוזין מדגיש שלצד המטבע שבו עיקר המסחר – הדולר, המט"ח מורכב מסוגי מטבעות שונים וברבים מהם יש מסחר מאוד משמעותי. "למעשה, המסחר במט”ח/ פורקס", מוסיף קוזין, "פועל על עיקרון פשוט של רכישת מטבע אחד, על פי שער חליפין שנקבע. כשהמחיר של המטבע שקנינו עולה, הרווחנו, ולהיפך. עקרונות המסחר פשוטים יחסית להבנה לתפעול כאשר עלינו לקבוע את כמות הכסף שנרצה להשקיע.

"מכאן ואילך – יש להתמקד בשלושה שלבים: טריגר כניסה לעסקה, ניהול הפוזיציה וטריגר יציאה מהעסקה. התוצאות שהשגנו ללקוחותינו מעידות על הידע הרב שצברנו ויכולתה של התוכנה שפיתחנו".

למדריך אלגו טריידינג – מה זה? ואיך עושים מזה כסף?

ביוטרייד מציגים תיקי השקעות שונים (בסיסי, פרימיום, פלטינום) שהניבו תשואות מרשימות בשנה האחרונה, תשואות שמנצחות את השוק (את מדדי הייחוס בשוק/ הבנצ'מרק) – על פי פרסומי החברה, תיק ההשקעות הבסיסי הניב תשואה של 12.6%; תיק ההשקעות פרימיום הניב תשואה של 5.7% ותיק ההשקעות פלטינום הניב תשואה של 154%.

כן, המכונה מנצחת את האדם ויש לזה כמה סיבות טובות – המחשב פועל באופן סימלוטני – הוא רואה הכל באופן מיידי ויכול לבצע במקביל כמה הוראות. הסוחר/ המשקיע  לא מסוגל לעכל את כמות האינפורמציה כפי שמעכל המחשב ובטח שלא יכול לפעול סימלוטנית. יתרון נוסף של המסחר האוטומטי הוא נטרול הרגשות – במקרים רבים הסוחר/ המשקיע לא מסוגל למכור בהפסד (ומחכה שהפוזיציה תהפוך לרווחית), ובמקרים אחרים המשקיע/ סוחר "מתאהב " בפוזיציה. המחשב מנטרל את הרגשות – הוא פועל לפי נוסחה מסוימת והמבחן הגדול הוא האם הנוסחה עובדת, כאשר באופן שוטף הנוסחה משתכללת.

"האלגוריתם יוזם הוראות קנייה ומכירה בהתבסס על פרמטרים של תזמון, מחיר, סחירות וכדומה, המועברות לביצוע ללא הפעלת שיקול דעת נוסף או התערבות אדם", אומר קוזין ומוסיף , "מסחר אלגוריתמי נמצא בשימוש יומיומי על ידי גופים מוסדיים שונים בארץ ובעולם,  קרנות גידור עולמיות,  קרנות נאמנות ובתי השקעות מתמחים נוספים, ובהדרגה – גם אצל סוחרים מקצועיים עצמאיים. המסחר דרך המחשב באופן אוטומטי מתבטא בכמה גישות – גישה של הרבה פעולות (תדירות רבה של פעולות) עם רווח קטן, ומנגד מספר מועט יותר של פעולות עם רווח גדול".

אבל צריך לזכור, לצד היתרונות הרבים, עדיין יש לנו – בני האדם, יתרון – אנחנו יודעים להבין ולנתח מצבים שמערכות האלגו לא יכולות ויודעים לנתח. אירועים מסוימים מעין חד פעמיים שמתרחשים בעולם, כמו החלטות חריגות של נגידים בבנקים מרכזיים, החלטות של ממשלות לפחת את המטבע, לתסף את המטבע, לצאת מההצמדה לגוש האירו ועוד, לא נמצאות ב"ראש" של מערכת האלגו, היא לא יודעת לנתח מצבים כאלו. בני האדם מבינים את ההודעה/ ההחלטה ובהתאם מעריכים את ההשפעה על נכסים שונים (ניירות ערך, מט"ח ועוד)

המטרה היא להגיע למצב שבו המחשב לומד את כל האפשרויות הקיימות ויודע להגיב עליהן. במצב כזה, לכאורה (ורק לכאורה) המערכת תדע "לעשות כסף" כל הזמן. האם זה הגיוני, האם זה אפשרי?

"זה היעד", אומר קוזין, "אך הגוף שימצא את האלגוריתם הזה יהפוך באם ישמור על סודיות המערכת שלו, לגוף העולמי המוביל. בינתיים, לא נמצא האלגוריתם המושלם להשקעה בטוחה ומערכות מסחר אוטומטיות חשופות אף הן, כמו כל משקיע, לסיכוני השווקים. למעשה, יש משתנים שונים כמו משתנים גיאו-פוליטיים, משתנים בריבית ובשערי חליפין, תנודתיות ספציפיות בניירות ובמט"ח, ומשתנים אחרים, שחלקם לא הוגדר מראש למחשב האוטומטי – אי אפשר לכסות את כל האירועים, ולכן אין מערכת מושלמת".

ועדיין, קוזין סבור שהיתרונות עולים משמעותית על החסרונות – "ההתמחות בתחום האלגוטריידינג, נצברת על ידי הרצת אלגוריתמים שונים על תיקים מדומים ובדיקתם לאורך זמן. האלגוריתם  שמעניקים תוצאות טובות עוברים ניתוח ושכלול מתמיד עד שהם הופכים להיות כלי קבוע במסגרת המסחר שמוצע ללקוחות. בשלב זה, המפתחים מחפשים נוסחאות יעילות באפיקים סולידיים ואפשר לומר שהיעד הזה ברובו הושג, כאשר בהתאמה אנחנו לרוב ממליצים ללקוחות חדשים לנסות את האלגוטריידינג, אבל באופן סולידי, בצורה סולידית ובהיקף סולידי".