חדשות    

רוצים להתקין מערכת סולארית על הגג? בקרוב לא תצטרכו שכל השכנים יסכימו

מעודכן ל-07/2020

שר המשפטים פרסם תזכיר חוק, שלפיו ניתן יהיה להסתפק בהסכמת שני שלישים מדיירי הבניין להתקנת מערכות ייצור חשמל סולאריות

תזכיר חוק חדש שפרסם שר המשפטים אבי ניסנקורן, קובע כי מעתה ניתן יהיה להתקין מערכות ייצור חשמל סולאריות בבנייני מגורים – גם ללא ההסכמה של כלל דיירי הבניין, כפי שדורש החוק היום. כמו כן, בשבוע שעבר חתם שר הפנים על תקנות המאפשרות התקנות פאנלים סולאריים על פרגולות בלי צורך בהיתר.

על פי התזכיר שפרסם שר המשפטים, הקמת מערכת סולארית על גג הבניין תוכל להיעשות בכפוף להחלטת שני שלישים בלבד מסך בעלי הדירות. המהלך נעשה במטרה להקל על ההליך להתקנת המערכת ולעודד את הטמעתה.

בתזכיר החוק, שגובש על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, וצוותו, נקבעו שורת תנאים שיבטיחו כי התקנת המערכת לא תפגע בתפקודו של הבית המשותף. עוד נקבע כי הוצאות ההתקנה יחולו רק על הדיירים שהחליטו על התקנת המערכת. בהמשך לכך נקבע כי ההכנסות מהמערכת אמנם ייחשבו רכוש משותף, אך יוקדשו בראש ובראשונה להחזר עלויות ההתקנה.

בנוסף לכך, בשבוע שעבר ננקט במשרד הפנים עוד מהלך לעידוד השימוש במערכות ייצור חשמל מאנרגיות סולאריות – שר הפנים אריה דרעי חתם על שינוי תקנות התכנון והבנייה – כך שתתאפשר הקמתם של קירויים שקופים או מתקנים סולאריים לייצור חשמל על פרגולות – ללא צורך בהיתר בנייה, כפי שנדרש היום. במסגרת התקנות שאישר השר, תתאפשר הקמת מתקנים פוטו-וולטאים לייצור חשמל על תקרות פרגולה ביתיות וכן על פרגולות המוקמות בשטחי ציבור – ללא צורך בהוצאת היתר בנייה. שינוי התקנות נועד להביא לחיסכון והתייעלות הוצאות חשמל – הן למשקי הבית בישראל והן לרשויות המקומיות.

ישראל מפגרת אחר מדינות אירופה

שיעור הייצור של אנרגיה מתחדשת מכלל צריכת החשמל בישראל נמוך כיום משיעורו בכל אחת מ-28 מדינות האיחוד האירופי – ועומד על פחות מרבע משיעורו הממוצע (17.5%) במדינות האיחוד האירופי. זאת חרף הפוטנציאל הטבעי הרב להגברת הייצור והשימוש באנרגיות אלו.

שר המשפטים אבי ניסנקורן הגיב לאחר פרסום התזכיר: "החוק שאנו מקדמים יעודד שימוש באנרגיות מתחדשות. ההסדר המקל יאפשר לבתים משותפים רבים להתקדם לייצור חשמל עצמאי באנרגיה סולארית ובכך ליהנות מחיסכון משמעותי בתשלום על חשמל וגם לתרום לצמצום הפגיעה בסביבה".

ראש אשכול נדל"ן ביעוץ וחקיקה, כרמית יוליס, אמרה: "הוראות התזכיר המוצע מבטיחות הסדר הוגן עבור כלל בעלי הדירות, והן מושתתות על מערכת איזונים בין זכות הקניין של דיירי הבניין ברכוש המשותף, לבין האינטרס הציבורי שבעידוד שימוש באנרגיות מתחדשות. נוכח התועלת הכלכלית, החברתית והסביבתית שיש בהתקנת מתקנים פוטו-וולטאיים לטובת כלל הציבור, ובהתחשב בפוטנציאל הכלכלי הטמון במערכת עבור כל בעלי הדירות בבית המשותף, נמצא כי מוצדק לקבוע שיעור מבין בעלי הדירות שיוכלו להחליט על הקמה כאמור, גם אם לא התקבלה הסכמה של כלל הדיירים".

מי ינהל את הבית? וועד הבית או חברת ניהול חיצונית? – כל מה שרציתם לדעת על וועד הבית!