חדשות    

רימקס: מחירי הדירות יעלו לקראת סוף השנה

רשת התווך רימקס מספקת הערכות לשנת 2012. להערכת מנהליה, בשוק הדירות מיד שנייה אין ירידת מחירים משמעותית ואין קיפאון בעסקאות. "המסקנה משנת 2011 היא שאנחנו חוזרים למציאות של מחירים שפויים יותר ולמציאות שהתקוות שהיו מהמחאה החברתית לא ימומשו במלואם", אמר ברנרד רסקין, בעלי רימקס ישראל, "צריך לזכור שבעלי הדירות לא רוצים לראות ירידות מחירים משמעותיות שיפגעו בערך הדירה שברשותם. בעלי הדירות מעוניינים ביציבות של המחירים ואפילו בעלייה מתונה במחירים. המחירים והביקושים לדירות למגורים עדיין ברמה גבוהה. אני חושב שצריך להוציא את המילים עצירה או קיפאון מהלקסיקון. יש אולי האטה, ורק בעסקאות מכירה של הדירות החדשות. מספר העסקאות שביצענו ברימיקס בשנת 2011 הוא הגבוה יותר מהממוצע של 10 השנים האחרונות. גם כשמתייחסים לנתוני השמאי הממשלתי רואים כי המחירים עלו ב-6.8% יחסית לשנה שעברה. כשמדברים על ירידת מחירים בשוק הדירות ברבעון האחרון מתייחסים לרבעון קודם ולא להשוואה של הרבעון המקביל בשנה שעברה.
"אני מאמין שנראה יציבות מחירים בשוק הדירות בשנת 2012, אלא שלקראת סוף השנה תהיה עליית מחירים בשוק הדירות. אין אף יזם או קבלן שפוי שלא חושב פעמיים לפני שהוא יוצא בפרויקט חדש. מי שיכולים לפתור את הבעיה שאותה סימנה הממשלה בענף הם הקבלנים אבל אם הם לא יבנו הבעיה לא תיפתר והמחירים לא יירדו. פעילות הממשלה גורמת להרבה השפעות לא צפויות. הכרזות על ירידות מחירים פוגעים גם במי שבונה. זה עלול להוביל למשבר נוסף עוד מספר שנים בגלל מחסור בהתחלות בנייה. השילוב של המחאה יחד עם הכרזות ממשלה יגרמו לנזק שעוד נראה אותו בהמשך.
"ביחס ל-2012 אני צופה ירידה דרמטית בהתחלות הבנייה והמתנה של הקבלנים לראות מה קורה בענף. תנודות מחירים סביב הרמה הנוכחית, עליות קטנות במספר ערים. לא נראה ירידות מחירים משמעותיות כמו שהציבור מצפה לראות. אין מצב חדש בו יהיה שפע של דירות ופחות ביקוש. יהיה לחץ בעיקר בשוק היד שנייה. לעומת חוסר הגמישות של היזמים שצריכים להשאיר את הפרויקטים רווחיים ולכן לא ממהרים להוריד את המחירים. בעלי דירות פרטיים שמחזיקים בדירה כבר שנים הרוויחו עליה בשנים האחרונות והם גמישים יותר במחיר. אני צופה עליית מחירים לקראת סוף 2012 בענף, וגם מחירי השכירות צפויים לעלות כי לא נמצא שום פתרון בתחום זה. ייתכן ויש אפשרויות של בנייה ציבורית אבל בראייה היסטורית פיתרון זה אינו יעיל. שוק השכירות פועל על משקיעים והוא מספק צורך חברתי חשוב. נכון להיות יוצאים המשקיעים משוק זה וזה מצב לא טוב לענף השכירות".