מדריכי דירה ומשכנתא    רכב ותחבורה    

רכבת ישראל – כדאי להשתמש? מהן התחנות? כמה זה עולה?

מעודכן ל-08/2022

לאן אפשר להגיע עם רכבת ישראל? כמה זה עולה? איך הרכבת מקצרת את הנסיעה ומשפיעה על מחירי הדירות? מה צופן העתיד לרכבת ישראל? הכול במדריך שלפניכם

מספר המשתמשים בשירותי התחבורה של רכבת ישראל עולה בהתמדה, מה שמעיד על התפתחותה על פני השנים – הגעתה למקומות נוספים ברחבי המדינה, תוך כדי שיפור הנסיעה (מהירות וחווית הנוסע); כמו כן, מעיד השימוש הגובר ברכבת במצב הפקקים ההולך ומחמיר בכבישים, אך נראה שבראש וראשונה מדובר על  אמינות שירותיה של הרכבת. אם בעבר, הרכבת נתפסה כ"לא אמינה" מבחינת שעות היציאה וההגעה, הרי שיש שיפור מתמשך וברור בזמנים, ורוב הנסיעות מדויקות.

על פי נתוני משרד התחבורה בשנת 2018 הסיעה הרכבת קרוב ל-70 מיליון נוסעים בכ-260 אלף נסיעות יומיות במעל 500 רכבות המופעלות מדי יום ב-15 קווים, היוצאים מעשרות  תחנות נוסעים בפריסה ארצית. לשם השוואה, ב-2010 הסיעה הרכבת כ-36 מיליון נוסעים בכ-340 רכבות ליום. הנתונים לשנת 2017 מעידים על גידול של 10% בהיקף הנסיעות ברכבת, והצפי ל-2018 הוא לגידול דומה.

רכבת ישראל היא חברה ממשלתית, בבעלות מדינת ישראל. היקף ההכנסות הישיר שלה מהסעת נוסעים (לא כולל הכנסות אחרות ורכבות מטען) הסתכם ב-2016 בכ-708 מיליון שקל, המהווים כ-31% מהכנסות הרכבת בכלל שהסתכמו בכ-2.3 מיליארד שקל. בשנת 2017 ההכנסות עלו על 2.5 מיליארד שקל וב-2018 עלו על 2.4 מיליארד שקל.

 הרכבת – קווי הנסיעה

רשת קווי הנוסעים שמפעילה רכבת ישראל מרוכזת סביב מסילה מרכזית הקרויה הקו הראשי: הר צין – דימונה – באר שבע – לוד – תל אביב – בנימינה – חיפה – עכו – נהריה. מהקו הראשי, שהוא למעשה חיבור של מסילת החוף, מסילת איילון, מסילת הרכבת לירושלים ומסילת הדרום, מתפצלות המסילות המשניות הבאות (מצפון לדרום):

מסילת העמק: לב המפרץ מזרח – עפולה – בית שאן

צומת רמז – תחנת חדרה מזרח (חלק מן המסילה המזרחית ההיסטורית)

מסילת הירקון: תל אביב אוניברסיטה – בני ברק – פתח תקווה סגולה. מתחברת למסילה המזרחית מדרום לתחנת הרכבת ראש העין צפון.

מסילת השרון: הארכה של קו הנוסעים תל אביב-ראש העין מראש העין צפון לתחנות כפר סבא והוד השרון. מקטע נוסף (בהקמה) יחבר את הוד השרון להרצליה דרך תחנת הרכבת רעננה דרום ותחנת הרכבת רעננה מערב ובכך ייצור מסלול טבעתי.

מסילת הרכבת תל אביב – בני-דרום: תל אביב ההגנה – תחנת הרכבת חולון – וולפסון – ראשון מערב – יבנה מערב – בני דרום (מתחברת עם מסילת לוד-אשקלון)

קו הרכבת למודיעין: מחלף גנות – נמל התעופה בן-גוריון – מודיעין

המסילה המזרחית: מלוד לראש העין (חלק מן המסילה המזרחית ההיסטורית). נכון ל-2016, משמשת בעיקר לתנועת רכבות משא, פרט למקטע הסמוך לראש העין צפון (המקשר בין מסילת הירקון למסילת השרון). קיים תכנון להכשירה כקו נוסעים בין לוד לחדרה.

מסילת לוד – אשקלון: לוד – באר יעקב – רחובות – יבנה – אשדוד – אשקלון

שלוחה: באר יעקב – ראשון לציון

שלוחה: צומת פלשת -מיון אשדוד

מסילת הרכבת לירושלים (מסילת שורק): נען – בית שמש – ירושלים מלחה

מסילת חלץ מקריית גת לאשקלון

מסילת אשקלון – באר שבע: צומת גורל – אופקים – נתיבות – שדרות – אשקלון

באר שבע – נאות חובב

צומת רותם – מפעלי רותם

להלן קישור למפת הקווים והתחנות –  https://www.rail.co.il/stationnlines

כמה עולה הנסיעה ברכבת?

  • סוגי כרטיסים (על פי אתר רכבת ישראל):

את הכרטיסים רוכשים בעיקרון בדלפק השירות (אם קיים) או במכשיר אוטומטי, הן במזומן והן בכרטיס אשראי. שימו לב – המעבר בשערי הבקרה בתחנה, אפשרי באמצעות כרטיס נסיעה תקף בלבד. לא ניתן לבצע יציאה זמנית מהתחנה, יציאה בתחנת ביניים מהווה ניצול כרטיס הנסיעה במלואו. יש לעבור את השערים בתחנות המוצא והיעד הנקובות בכרטיס הנסיעה בלבד  מחזיקי כרטיס גמיש 30 ו-7 רשאים להיכנס ולצאת ללא הגבלה גם בתחנות הביניים.

ואלה סוגי הכרטיסים:

  • כרטיס בכיוון אחד
  • כרטיסייה הכוללת 12 נסיעות ​​בין שני יעדים ​​​​​- לכרטיס​ייה תינתן הנחה בגובה 20% בהשוואה לרכישת 12 כרטיסי נסיעה בודדים. לזכאים תינתן ההנחה הג​בוהה​ מבין השתיים, אין כפל הנחות.
  • רב קו גמיש 7 – כרטיס רב קו הכולל נסיעה ללא הגבלה בין שני יעדים נבחרים. הכרטיס תקף למשך 7 ימים ממועד תחילת התוקף. הכרטיס כולל אפשרות לעלייה וירידה בתחנות הביניים. הכרטיס ניתן לרכישה על גבי רב קו בלבד. עלות הכרטיס מחושבת לפי 7.5 נסיעות.
  • רב קו גמיש 30 – כרטיס רב קו הכולל נסיעה ללא הגבלה בין שני יעדים נבחרים. הכרטיס תקף למשך 30 ימים ממועד תחילת התוקף. הכרטיס כולל אפשרות לעלייה וירידה בתחנות הביניים. הכרטיס ניתן לרכישה על גבי רב קו אישי בלבד. ​עלות הכרטיס מחושבת לפי 23 נסיעות בלבד.

כרטיסים משולבים לנסיעה ברכבת ובאוטובוס

אפשר לשלב בין כרטיסי הרכבת לתחבורה באוטובוס. הכרטיסים האלו ניתנים לרכישה במסופי רכבת ישראל, עמדות הנפקה של חברות האוטובוסים ובאינטרנט –

  • ​כרטיס רב קו גמיש יומי משולב – כרטיס הכולל נסיעה חופשית באוטובוס ו/או ברכבת למשך יום אחד (ועד 04:30 לפנות בוקר ביום למחרת), במידה והכרטיס נרכש ברכבת ישראל.

כרטיס רב קו גמיש 7 משולב – כרטיס הכולל נסיעה חופשית באוטובוס ו/או ברכבת למשך 7 ימים ממועד תחילת התוקף (ועד 04:30 לפנות בוקר ביום השמיני), במידה והכרטיס נרכש ברכבת ישראל.

כרטיס רב קו גמיש 30 משולב – ​כרטיס הכולל נסיעה חופשית באוטובוס ו/או ברכבת למשך 30 ימים ממועד תחילת התוקף.  במידה והכרטיס נרכש ברכבת ישראל​​​​.

  • כרטיסים שתוכלו לרכוש באמצעות כל סוגי כרטיס הרב קו: אישי, חצי אנונימי או אנונימי (ללא שם הנוסע על הכרטיס, מה שמונע הנחות אישיות, למשל) – כרטיס גמיש יומי, כרטיס הלוך ושוב​, כרטיסיית 12 נסיעות, ​כרטיס גמיש 7 – לנסיעה ברכבת בלבד או משולב בנסיעה באוטובוס.
  • כרטיסים שתוכלו לרכוש באמצעות כרטיס רב קו אישי או חצי אנונימי – כרטיס גמיש 30 – לנסיעה ברכבת בלבד או משולב בנסיעה באוטובוס; כרטיס לנוסעים בעלי
  • זכאות להנחות, למעט: מלווה לעיוור, ילד עד גיל חמש, אזרח ותיק, חבר בקבוצה מאורגנת, חיילים, סוהרים ושוטרים, נסיעה בהנחה לקבוצות מאורגנות.

תעריפים

ב-2018 הנהיגה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית רפורמה בתעריפים הבינעירוניים.

הרפורמה תשנה את דרך החשיבה שלנו על נסיעות ברכבת – במקום ״יעד״ נחשוב ״מטרופולין״. השיטה מחלקת את מפת התחבורה הציבורית ל-4 מטרופולינים: חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע, כשכל מטרופולין חולקה ל-3 טבעות לפי מידת הקרבה לעיר הראשית.

ומעתה ניתן לרכוש מינויים (יומי, שבועי או חודשי (30 ימים) לנסיעה חופשית בתוך המטרופולין כשהמחיר משתנה בין הטבעות, או לבחור מנוי המשלב נסיעות בין שתי מטרופולינים.

עלות כרטיס הנסיעה נקבעת על פי מרחק הנסיעה ומאפייני הנוסע, כגון גיל, שירות בצה"ל, נכות ועוד.

תעריפים לדוגמא (בוגר, חופשי יומי):

תחנת המוצא  – תל אביב מרכז (סבידור)

פתח תקווה קריית אריה – 13.5 שקל

מודיעין מרכז – 26.5 שקל

אשדוד (עד הלום) – 26.5 שקל

חיפה מרכז – 40 שקל

ירושלים מלחה – 32.5 שקל

ראשל"צ משה דיין  – 13.5שקל

הרצליה – 21.5 שקל

הנחות ופטורים מתשלום:

רכבת ישראל מעניקה פטורים מתשלום והנחות לסוגי אוכלוסייה שונים:

נוסעים הפטורים מתשלום הם: 1. עיוורים. 2. ילדים עד גיל 5 הנוסעים בלוויית מבוגר עם כרטיס תקף משולם. 3. כוחות ביטחון (חיילים, שוטרים וסוהרים) במדים. 4. מתנדבים לפי הקריטריונים הבאים – חייל בשל"ת, חניך במכינה קדם צבאית או חצי שנתית, מתנדב בשירות לאומי, מתנדב בשנת שירות בהצגת תעודה תקפה.

זכאים להנחה

  1. אזרח וותיק תושב ישראל (גבר בגיל 65 ואישה מגיל 60); ההנחה היא בשיעור של 50% על כול סוגי הכרטיסים. נדרשת תעודת אזרח ותיק או תעודת זהות שתוכיח שאתם "בגיל המתאים".

לקבלת ההטבה בכרטיס הרב-קו יש להטעין פרופיל מתאים בכרטיס

  1. סטודנט – זכאי להנחה של 33% בכרטיסיה הכוללת 12 נסיעות של הלוך וחזור, או 50% על כרטיסיה הכוללת 12 נסיעות לכיוון אחד. מותנה בהצעת תעודת סטודנט, או הצגת תעודת תלמיד סיעוד, או הצגת תעודת הנדסאי.
  2. ילדים ונוער בגיל 5-18/ תלמיד עד כיתה יב' (חינוך מיוחד עד גיל 21) – אלה זכאים להנחה של 50% על כרטיסייה הכוללת 6 נסיעות.
  3. זכאים ל-33% הנחה על כרטיסיה של 6 נסיעות – זכאי ביטוח לאומי, נכה, נכה צה"ל, נכה פעולות איבה. נדרשת הצגת אישור על קבלת קצבה או השלמת הכנסה לפי חוק הביטוח הלאומי; הצגת תעודת נכה, תעודת חבר ארגון נכי צה"ל או תעודת חבר בארגון נפגעי פעולות איבה. לקבלת ההטבה יש להטעין פרופיל מתאים בכרטיס הרב-קו.
  4. מלווה לעיוור זכאי ל-50% הנחה על כול כיוון. נדרשת הצגת תעודה המאשרת את עיוורונו של הנוסע אותו הוא מלווה.
  5. קבוצה המונה 20 נוסעים ומעלה זכאית ל-50% הנחה בדמי הנסיעה, בכפוף לקבלת אישור בכתב. הנסיעה הקבוצתית תתקיים בימים א'-ה' בין השעות: 09:00-16:00 ו-19:00-23:00 ובימים ו' ומוצ"ש – בכל שעות פעילות הרכבת.

חושבים שאתם זכאים להנחה ולא בטוחים? אתם יכולים לפנות אל למוקד שירות הלקוחות של רכבת ישראל  5770*.

עיכובים ותקלות – מקרים בהם תפוצו

למרות הרצון הטוב של עובדי רכבת ישראל, שמגיעה ברוב המקרים בדיוק בזמן, קורה ויש תקלות שמביאות לעיכוב הגעת הרכבת. יש מקרים שתוכלו לקבל עליהם פיצוי ואלו הם:

1.במקרה של איחור העולה על 30 דקות מהמועד המתוכנן שנקבע בלוח הזמנים, הנכם זכאים לקבלת כרטיס נסיעה חינם בקו בו נסעתם.

  1. במקרה של איחור העולה על 60 דקות מהמועד המתוכנן שנקבע בלוח הזמנים, הנכם זכאים לקבלת 2 כרטיסי נסיעה חינם בקו בו נסעתם.
  2. במקרה של סגירת מקטע מסילה – אם ברשותכם כרטיס רב קו גמיש 30 יום או גמיש 7 ימים ונסיעתכם נמנעה עקב סגירה זמנית של מקטע מסילה, ייתכן והינכם זכאים להארכת תקופת השימוש בכרטיס, בהתאם לסוג כרטיס הנסיעה שברשותכם. לבדיקת זכאותכם לפיצוי, התקשרו למוקד שירות הלקוחות של רכבת ישראל 5770*.
  3. ביטול רכבת – במקרה של ביטול רכבת, תוכלו להמתין לרכבת הבאה ובתום הנסיעה לקבל פיצוי בגין איחור. אם בחרתם שלא להמתין לרכבת הבאה, תוכלו לקבל החזר של דמי הנסיעה בעבור כרטיס הנסיעה שנוצל.

תוקף כרטיס הפיצוי

תוקף כרטיס הנסיעה הניתן כפיצוי בגין איחור רכבת אינו מוגבל בזמן ותוכלו לעשות בו שימוש בכל זמן שתבחרו.

ברכבת ישראל מדגישים, כי הפיצוי בגין איחורי רכבות נוסעים הינו סופי, ממצה ובלעדי לסילוק תביעות שעניינן איחורים בתנועת הרכבות. יש מי שחושבים שמגיע להם פיצוי גדול יותר (אם למשל לא הגיעו לחתונה, או לפגישה חשובה), ותובעים את רכבת ישראל בבתי משפט, חלקם אף זוכים לפיצוי כספי משמעותי.

 

כיצד תקבלו את כרטיסי הפיצוי?

לרשותכם עומדות מספר דרכים לקבלת כרטיס הפיצוי:

פנו למנהל התחנה והציגו את כרטיס הנסיעה המקורי שלכם. במידה והנכם זכאים לפיצוי, כרטיס הפיצוי יינתן לכם במקום

במידה ואינכם יכולים לפנות ביום הנסיעה, תוכלו לפנות אל מנהל התחנה לקבלת הפיצוי עד 14 יום ממועד הנסיעה

​הגישו טופס מקוון ייעודי לקבלת פיצוי באתר הרכבת – בקשה לפיצוי או ה​חזר בגין איחור​ ​​שימו לב, כי במידה ויהיה צורך בבירורים נוספים, קבלת כרטיסי הפיצוי עשויה להתעכב

​במקרה ​של סגירת מקטע מסילה, גשו אל המכונות האוטומטיות לרכיש​ת כרטיסים או אל קופות התחנה והפיצוי ייטען לכרטיסכם באופן אוטומטי.

תכניות עתידיות

רכבת ישראל מבצעת תכנית פיתוח בהיקף של 28.3 מיליארד שקל עד 2020. התוכנית כוללת:

  1. פרויקט הענק להסבת רשת הרכבות הארצית לחשמל ורכש רכבות חשמליות, בעלות של כ-12 מיליארד שקל.
  2. החלפת מערכות איתות וקשר (ERTMS) לצורך הגברת הבטיחות והגדלת קיבולת הרשת, בעלות של כ-3.7 מיליארד שקל.
  3. פיתוח והקמת מתחמי תחזוקה, כולל התאמת מתחמים לעבודה בחשמל , בעלות של כ-3.36 מיליארד שקל.
  4. הקמת תחנות נוסעים חדשות – כפר מנחם, מזכרת בתיה ונתניה, בעלות של כ-153 מיליון שקל.
  5. פרויקטים לשיפור השירות ללקוחות, כולל שדרוג תחנות נוסעים קיימות והוספת חניונים, בעלות של כ-245 מיליון שקל.
  6. הקמת הפרדות מפלסיות להגדלת בטיחות הנסיעה בקרבת המסילה, בעלות של כ-335 מיליון שקל.

בנוסף כולל התקציב תכנון וביצוע קווי רכבת חדשים:

  • חיבור תחנת ראשל"צ ראשונים לפאתי מודיעין
  • חיבור מודיעין לקו המהיר לירושלים
  • הרחבת יעדי הובלה מהנמלים באמצעות רכבות המשא, על ידי הקמת שלוחות מסילתיות ומסופי מטען ברחבי הארץ

מלבד הפרויקטים המתוכננים לביצוע קרוב, מתוקצבים כ-700 מיליון שקלים לקידום תכנון של פרויקטי תשתית עתידיים, ובהם:

  • הכפלת מסילת החוף
  • חיבור תחנת ראשל"צ ראשונים לראשל"צ משה דיין
  • הרחבת תחנת נתב"ג
  • מסילת עוקף לוד (הפחתת מספר הרכבות החולפות בעיר לוד).

התוכנית אמורה להביא להכפלת כמות הרכבות מ-450 ל-860 רכבות ביממה בעוד 4 שנים, ולהביא את כמות הנוסעים לכ-70 מיליון בשנה לפחות.

איך משפיעה הרכבת על מחירי הדירות?

הרכבת הקלה בגוש דן – איך היא תשפיע על המחירים בתל אביב וגוש דן?