רכב ותחבורה    

רכב אספנות – מה זה, כמה זה עולה, למי מיועד

 

מעודכן ל-07/2021

יש אנשים שלא מסתפקים בתחביבים זולים כמו לגלוש באינטרנט, לרוץ או לראות טלוויזיה, התחביב שלהם די יקר ובכל זאת הם משקיעים בו הרבה מזמנם. אלו אספני הרכבים, מיהם, כמה זה עולה להם ומה זה בכלל.

מה זה רכב אספנות

רכב אספנות הוא רכב שגילו עולה על השנה שבו הפסיקו לשווק אותו אלא לצורכי אספנות בלבד. בכל מדינה יש הגדרות משלה מתי רכב נחשב רכב אספנות. בישראל הוא מוגדר רכב שחלפו שנה 30 משנת ייצורו ושאינו עולה על 12 טון

תקנות רכב אספנות והטבות

לאחר 30 שנה מעת ייצור הרכב בעל הרכב יכול להגדיר את הרכב כרכב אספנות. אז אסור לו לנהוג בשעות העומס, שבע עד תשע בבוקר ביום חול. בתמורה  מופחתת לו אגרת הרישוי והוא נדרש לטסט פעם בשנה, להבדיל מרכב מיושן שנדרש ליותר. האספן יכול להעביר בעלות גם ללא רישיון רכב תקף, ולקבל הנחה בסך 75% בביטוח החובה. הוא גם פטור מבדיקת מעבדה מוסמכת אם רישיונו אינו תקף בתקופה העולה על 24 חודשים.

כמו כן יכול רכב אספנות הרשום על שמו של נכה להשתמש בהטבותיו של הנכה, גם אם אדם אחר משתמש ברכב.

כמה עולה רכב אספנות

רכבי אספנות עולים באתרי האינטרנט בטווח של 20,000 עד 300,000, תלוי בדגם ובשנה. כך שברולט קברילוט 1970 מוצעת ב-370 אלף שקל אך פולקסווגן 1300 מאותה שנה מוצעת ב-18 אלף שקל. נוסף לדגם ולשנה, מה  שמעלה את המחירים הוא הנסועה, כלומר אם הרכב נסע מעט הוא יעלה יותר, כמו ברכב רגיל. המחירים גם מושפעים יותר משיפוצים, עיצובים. כך שאין מחיר קבוע לדגם ולשנתון מסוים והוא לא בהכרח יעלה את המחיר לבדו. כמו כן אם לרכב ייחוד מסוים, למשל היה של ג'ון לנון או שרד אירוע מפורסם, המחיר יעלה.

מס יבוא רכבי אספנות

מה שמייקר את המחיר בעיקר הוא המס על יבוא, זה מגיע ל-50% ויותר מהעלות הכוללת של היבוא. ליבוא רכב אספנות נקבע שיעור מס כולל מיוחד, המשתנה לפי ארץ הייצור וארץ היבוא. רכב שיוצר בארצות הברית ויובא ממנה במישרין ממוסה לפי 103%, כולל מע"מ. כנ"ל לגבי רכב שיוצר באיחוד האירופי ויובא משם. כל קומבינציה אחרת מעלה את שיעור המס הכולל לכ-118%. המס מחושב לפי הגבוה יותר, מחיר מחירון או חשבונית קנייה. לא כולל עלות הובלה וביטוח.

ההערכה של המוכסים מתבססת על שני אלמנטים : מחיר מחירון אספנות, וסקירה פיזית של הרכב על-ידי מומחה המכס. שני מחירונים רלבנטיים קיימים: האחד הוא המוכר והוותיק מהוצאת קראוס, שמתעדכן אחת לשנה (Collector Car Price Guide 2010), שאותו ניתן ומומלץ מאוד לרכוש באינטרנט; והשני הוא מחירון אינטרנטי חינמי, באתר collectorcarmarket.com. המחירים בראשון כמעט תמיד יקרים יותר מהמחירים באחרון. המכס יקבע את השווי איפה שהוא בתוך הטווח בין שני המחירונים.  בכל מחירון מופיע כל דגם של כל רכב בכל שנת ייצור, לפי שש קטגוריות שונות המתבססות על מצב הרכב. קטגוריה 1 היא של מצב תצוגה מוזיאוני, רכב שפורק והורכב מחדש – נדיר ויקר. קטגוריה 6 היא של רכב לחלפים בלבד (במחירון האינטרנטי מופיעות 5 קטגוריות, כאשר קטגוריה 6 מוערכת במחצית השווי של קטגוריה 5). כמעט כל הרכבים המיובאים לארץ נמצאים בקטגוריות 2, 3 או 4. גם רכב בקטגוריה 3 שמיש לחלוטין, נראה טוב ומשתתף בתצוגות. את הקטגוריה בפועל קובע המוכס על סמך הערכה פיזית. הערכה זו מתבססת בעיקר על החזות החיצונית של הרכב – מצב הגוף, הצבע, חלקי הכרום והחלודה. לא נבדקת התקינות המכנית, וכמעט שלא ניתן משקל למצב פנים הרכב.  ההבדלים במחיר בין כל קטגוריה הם של עשרות אחוזים, ולבעל הרכב, שנמצא ליד המוכס, יש השפעה מסוימת על קביעת קטגוריית רכבו.

רכבי אספנות בישראל

בישראל רשומים כיום כ–500 כלי רכב בקטגוריית "רכב אספנות", חלקם מיובאים כרכבי אספנות וחלקם השתמרו לאחר שימוש בישראל. כמו כן בישראל מספר מועדוני אספנות רכב כאשר המוביל והגדול הוא "מועדון החמש" המאוגד במסגרת עמותה רשומה ובו יותר מ-800 חברים.

היצע רכבי האספנות בארץ הוא דליל ביותר. בדיקה אקראית שעשה גלובס בלוח יד 2 מצאה רק מכונית אמריקאית אחת במצב נסיעה שיוצרה לפני 1960

לא לאספנים בלבד

אם בעבר רכבי אספנות היו רק לעשירים ולמשוגעים לדבר, היום בזכות הסחר האלקטרוני העולמי, שער מטבע נמוך והאפשרות ליבוא אישי מכל מקום בעולם לא בהכרח במחירים גבוהים הפכו את התחביב לנפוץ יותר.

איך לייבא רכב ביבוא אישי 2019

מתי משתלם להחליף את הרכב?

רכב צמוד מהעבודה – טוב או רע?