מדריכי צרכנות    

רכיבה על סוסים: מה צריך לדעת וכמה זה עולה?

מעודכן ל-09/2019

ענף הרכיבה על סוסים הפך בשנים האחרונות לספורט פופולארי למדי ובצדק, ניתן להפיק ממנו המון: החל בערכים חינוכיים חשובים, דרך אימון גופני ועד להנאה צרופה – ויש לו אפילו היבט טיפולי ■ בדקנו עבורכם אילו סוגי רכיבה קיימים, מאיזה גיל אפשר להתחיל, למי זה מתאים ובאילו מקרים תזכו לסבסוד?

אם כשאתם שומעים את צירוף המילים "רכיבה על סוסים" עולה בדמיונכם סצנה רומנטית מסרט ישן, של זוג מטייל בשקיעה, כדאי שתדעו שעבור יותר ויותר ישראלים מדובר כבר בדרך חיים. רכיבה על סוסים היא ללא ספק אחת מצורות הבילוי החווייתיות, הכיפיות והבלתי נשכחות שיש.

לצד רכיבה תחרותית או כתחביב להנאה בלבד, בעשור האחרון חלה התקדמות משמעותית בשימוש ברכיבה לצרכים טיפוליים ושיקומיים. רכיבה תורמת רבות מבחינה רגשית, מוטורית ונפשית, מחזקת את הביטחון העצמי, תורמת לתחושת ניתוק ורוגע ומחזקת מאוד את שרירי היציבה. היא תורמת להתמצאות במרחב, למיקוד ולשיפור הריכוז.

הפרש הצעיר: מאיזה גיל אפשר להתחיל?

רכיבה על סוסים כבילוי מתאימה כמעט לכל גיל, וכבר מגיל שנתיים ילדים יכולים לרכוב על סוסי פוני.

לימודי רכיבה מסודרים מתחילים לרוב בגיל 9-8, שלב שבו יש יכולת שכלית ורגשית מתקדמת יותר ללמידה והפנמת החומר. מכל מקום, ההמלצה היא שלא להתחיל ללמוד לפני גיל 6 או כיתה א'. ומומחים בתחום מדווחים כי ילדים שמתחילים בגיל מבוגר , בדרך כלל מסתדרים בקלות וממשיכים ברכיבה לאורך זמן.

לעומת זאת, ברכיבה טיפולית ניתן להתחיל כבר בגיל צעיר מאוד, אפילו לפני גיל 3, תלוי בסוג הבעיה והמטרות הטיפוליות הרצויות.

מהם סגנונות הרכיבה הקיימים?

ישנם שני סגנונות עיקריים: רכיבה מערבית ורכיבה אנגלית. ההבדלים ביניהם נובעים ממטרת הרכיבה ומהדרישות מהסוסים.

רכיבה מערבית היא ענף ספורט שבו תתי-ענפים שונים, המחולקים למקצועות סגנון ושליטה, למקצועות עבודה עם בקר ולמקצועות מהירות.

מדובר בסגנון רכיבה שדומה לענפי הרכיבה האחרים בעקרונות הרכיבה הבסיסית, היציבה על הסוס, הישיבה הנכונה הנדרשת והתקשורת עם הסוס. ההבדל הוא בדגש על עבודת הסוס כאתלט. העבודה עם הסוסים מתבססת על עיקרון 'הלחץ וההרפיה', כאשר השאיפה היא להגיע לתקשורת העדינה ביותר עם מינימום סימנים לסוס, לראות את הרוכב עם מושכות רפויות ואת הסוס משתף איתו פעולה – ללא שימוש בכוח ככל האפשר.

תחושת החופש ותחושת השליטה בחיה חזקה שכזו, לצד ההנאה שבשיתוף הפעולה עם החיה המדהימה הזו – לצורך טיול או לצורך רכיבה מקצוענית – כל אלה הם סוד קסמה של הרכיבה המערבית.

ברכיבה אנגלית, לעומת זאת, ייעודו של הסוס הוא להציג תנועות ומקצבים שונים שמציגים את האתלטיות של הסוס. המאפיין הבולט ביותר של רוכבי ה'אינגליש' הוא שרוב הזמן הם במגע רצוף עם המושכות. הדמיון בין הענפים מתבטא ברצון האינסופי להגיע להבנה והרמוניה בין הרוכב לסוסו, ולכן ברוב החוות מלמדים רכיבה 'מערבית' ומדגישים את הקשר הבסיסי בין הרוכב לסוסו".

מהי רכיבה טיפולית?

ענף הרכיבה הטיפולית הוא הצעיר ביותר, והחל להתפתח בארץ רק ב-20 השנה האחרונות. בשנים האחרונות יש חיזוק מרשים מקופות-החולים, אשר הכירו ברכיבה הטיפולית כטיפול.

הרכיבה הטיפולית מסייעת לילדים, נוער ומבוגרים עם קשים לימודיים, רגשיים, תקשורתיים, התנהגותיים ועוד. תנועת הסוס תורמת רבות במישור הפיזי, ותחושת ההצלחה והכיף תורמת רבות במישור הנפשי-מנטלי.

המהות של הטיפול ברכיבה היא שהסוס מקבל ללא תנאי את הקשר עם המטופל ואינו שופט אותו. החוויה הייחודית לרכיבה, הריחות, הקולות, עוצמת הסוס, תנועתו והיכולת לתקשר איתו, יוצרים סביבה טיפולית מיוחדת בה מגיעים לטיפול בצורת משחק.

רבים מהמטופלים הם ילדים לקויי למידה המתאפיינים בבעיות כגון חוסר ריכוז, קשיים מוטוריים, חוסר בשלות חברתית, קשיים בתפיסת מרחב ובעלי דימוי עצמי נמוך.

טיפים לרוכב המתחיל

לא לומדים לרכוב על סוס ביום אחד לימוד רכיבה הינו תהליך הדרגתי וממושך. ראשית עליכם להכיר את עולמו של הסוס. לאחר מכן תלמדו לשבת ולתת פקודות בסיסיות. ורק אחרי כן, עם הזמן, תשפרו את מיומנות הרכיבה שלכם.

אל תשבו מול הסוס במקרה שהסוס יחליט לבעוט בכם או להתקדם לכיוונכם, עדיף שיהיה לכם את האפשרות לסור מהר ככל האפשר מדרכו ולברוח.

התנוחה הנכונה – תנוחת הישיבה הנכונה היא כאשר הראש והכתפיים זקופים והגוף ישר. ניתן גם להישען מעט אחורה. הישענות קדימה בעת עצירה פתאומית של הסוס, יכולה לגרום לכם לעוף מעל ראשו של הסוס.

בזמן רכיבה חשוב מאוד לשמור על עקבים למטה. למעשה, שמירה על עקבים למטה היא סוג של בלמים. כמו כן, אם תשבו ברגליים רפויות, יתכן שתיתנו לו מכה חזקה בטעות. מכה זו יכולה להפחיד אותו ולגרום לו להתנהג בפראות.

בזמן רכיבה הסתכלו תמיד לכיוון היעד – סוסים מאוד רגישים לתנועות הגוף שלכם. לכן, אם תסתכלו למטה או לצדדים הסוס יכול לא לפרש לא נכון את כוונתכם.

התאבזרו באמצעי הגנה – בכל פעם שאתם עולים על הסוס, חבשו קסדה ולבשו וסט (מגן על הגב ועל בית החזה). לבוש זה מציל חיים ומפחית באופן משמעותי את הפציעות מנפילה או ממכת סוס.

 התלבשו בהתאם – עדיף לרכב עם מכנסיים המיועדים לרכיבה. אם אין, לא נורא. פשוט לבשו מכנסי ספורט כלשהם אשר יאפשרו לכם להזיז את הרגליים בחופשיות רבה יותר מג'ינס.

מה חשוב לדעת?

מומלץ לבקש תעודות ממדריך הרכיבה בכלל וממדריכי הרכיבה הטיפולית בפרט, לוודא כי החווה מבוטחת בביטוח צד ג' וכי למדריכים יש ביטוח אחריות מקצועית בתוקף.

כמה זה עולה?

חוגי רכיבה לילדים יקרים יחסית לחוגים אחרים (כגון אומנויות לחימה, משחקי כדור וכדומה). שיעור רכיבה לילד עולה לפחות כ-100 שקל (ל-45 דקות), כך שבחישוב חודשי ההוצאה מסתכמת בכמה שקלים. עם זאת, ילדים שמגיעים לחוגי רכיבה כחלק מריפוי בעיסוק, מוכרים על-ידי הביטוחים המשלימים של קופות-החולים וזוכים לסבסוד.

המחירים נעים בין 120 שקל ל-200 שקל לשיעור של 30-45 דקות, אך קופות-החולים מסבסדות את הטיפולים לבעלי ביטוחים משלימים, כך שמחירם יורד משמעותית.

מחירון רכיבה:

רכיבה בקבוצה (שעה) – 220-120 שקל לאדם

רכיבה זוגית פרטית עם מדריך (שעה) – 300-150 שקל

שיעורי רכיבה בקבוצה (45 דקות) – 200-100 שקל לאדם

שיעור רכיבה פרטי (45 דקות) – 200-120 שקל

שיעור רכיבה ספורטיבית (45 דקות) – 160-100 שקל לאדם

כרטיסייה ל-11 שיעורי רכיבה בקבוצה – 2,000-1,400 שקל

קייטנת רכיבה על סוסים (המחיר לקייטנה של כשבוע וחצי) – 2,000-1,000 שקל

רכיבה טיפולית (שיעור פרטי) – 200-120 שקל

רכיבה טיפולית (בקבוצה) – 200-100 שקל

כרטיסייה ל-11 שיעורי רכיבה טיפולית בקבוצה – 2,000-1,300 שקל

כרטיסייה לרכיבה טיפולית על סוסים – 11 טיפולים

קורס להדרכת רכיבה טיפולית – 25,000-14,000 שקל

אביזרים:

בשלב ראשון לא צריך לרכוש ציוד כלל, אך בהמשך, ככל שהרכיבה נעשית מקצועית יותר, יש לקנות ציוד לפי סוג הרכיבה: לרכיבה מערבית דרושות נעליים אוסטרליות או מגפי רכיבה, ג'ינס ודורבנות, ולרכיבה אנגלית שוט, מגפי רכיבה ומכנסים תואמים.

קסדות (חובה עד גיל 18): 300-120 שקל.

דורבנות: 290-60 שקל

נעלי רכיבה ועבודה: 750-250 שקל

שוט: 195-65 שקל

מכנסי רכיבה: 650-70 שקל

איך בוחרים חוגים לילדים וכמה זה עולה?

חיות המחמד יישארו בבית? קשה יותר להטיס חיות מחמד לחו"ל