חיסכון פנסיוני    

רק עמית יכול למשוך כספים מקופת גמל, למעט המקרים הבאים

מעודכן – 8/2016

האם רק עמית יכול למשוך כסף מקופת הגמל שלו?

החוסכים בקופות הגמל הנקראים עמיתים יכולים למשוך כספים בהתקיים תנאים מסוימים, כשרוב הציבור יכול לעשות זאת בגילאי הפנסיה. אבל, האם רק עמית יכול לעשות זאת? האם הוא יכול להעביר את זכויותיו?

סעיף 25(א) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005 (להלן: "החוק") קובע כי "זכויות עמית בקופת גמל אינן ניתנות להעברה לאחר…".

באגף שוק ההון ביטוח וחיסכון שבמשרד האוצר  מדגישים כי – מבירור פניות ציבור שהתקבלו באגף שוק ההון ביטוח וחיסכון עולה כי קיימת אי בהירות בנוגע ליישום סעיף 25(א) לחוק במקרים שבהם כספי העמית נמשכים שלא על ידי העמית עצמו. "מתוקף סמכותי" כותבת  דורית סלינגר הממונה על אגף שוק ההון הביטוח והחיסכון, במסגרת חוזר לדיון , "הריני לפרט עמדתנו ביחס לתחולת האיסור על העברה לאחר לפי סעיף 25(א) לחוק קופות גמל על מספר מקרים כאמור.

"איסור על העברה לאחר בסעיף 25(א) לחוק קופות גמל, אינו חל במשיכה מחשבון קופת גמל של מי שמונה לרכושו אפוטרופוס כדין (להלן – החסוי) על ידי אותו אפוטרופוס לחשבון על שם החסוי, ובלבד שבית המשפט אשר מינה את האפוטרופוס לא הגביל את סמכויותיו של האפוטרופוס באופן שנאסר עליו לבצע פעולה כאמור.

"איסור על העברה לאחר בסעיף 25(א) לחוק קופות גמל, אינו חל במקרה שבו מונה נאמן בפשיטת רגל על נכסי העמית, בכפוף להוראות סעיף 85(1א) לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980.

יובהר כי איסור על העברה לאחר לפי סעיף 25(א) לחוק קופות גמל חל בכל מקרה של העברת כספים מחשבון בקופת הגמל למי שאינו העמית באותו החשבון, למעט במקרים המפורטים בסעיף 25(א)(2) ו- (3) לחוק קופות גמל".

קופת גמל להשקעה – כדאי שיהיה לכם; אבל…איך בוחרים?

קופת הגמל שלכם עם נכסים לא סחירים? זהירות, יש גם סיכונים!