חדשות    

רשות ניירות ערך בביקורת על זירות המסחר המפוקחות – "להשקיע יותר בבקרה יומית"

רשות ניירות ערך מותחת ביקורת על זירות הסוחר המפוקחות על-ידה בנוגע לאופן חישוב יתרות הכספים העומדות לזכות כל לקוח בנפרד. כמו כן, טוענת רשות ניירות ערך כי יש לחזק את הבקרה ואת המשאבים בנוגע לסליקה עצמית של כספים המועברים באמצעות כרטיסי אשראי,  ובעניין החזקת כרית ביטחון בחשבון הנאמנות.

ברשות טוענים  כי החברות צריכות להקצות משאבים הולמים לביצוע תהליך ההתאמה היומית – הביקורת הזו נמסרה במסגרת "מקבץ תובנות שעלו במסגרת ביקורות בזירות הסוחר בנושא שמירה על כספי לקוחות

זירות הסוחר, שהחלו לפעול תחת פיקוח הרשות רק בשנים האחרונות נדרשות  לבצע, אחת ליום, התאמה של נכסי הלקוח, חוזי הלקוח וכספי הלקוח., זאת באמצעות חישוב  – יתרות נכסי הלקוח, כספי הלקוח וחוזי הלקוח העומדות לזכות כל לקוח, תוך הבחנה בין כספים שהעביר לקוח לחברה באמצעות כרטיס אשראי, העברה בנקאית, המחאה או אמצעי תשלום אחר וטרם נסלקו לבין שאר כספי הלקוח. על  הזירה לוודא את כל ההיבטים הקשורים בכך, ולבצע לפחות פעם ביום הליך בקרה עצמית. מדובר בבקרה שנועדה להביטח את כספי הלקוח ועמידה בחשיפה שהוא מודע לה.

ברשות הדגישו וקבעו בעבר כי על חברה בעלת רישיון לניהול זירת סוחר להחזיק את כספי הלקוח, בחשבון נאמנות שינוהל אצל תאגיד בנקאי ובנפרד מכספה שלה ומכספם של צדדים קשורים לה , או בעלי עניין בה. הגופים המפוקחים אכן פועלים כך. הגופים הלא מפוקחים שקרסו לאחרונה – שורט טרייד וג'נרל טרייד, לא פעלו כך.

ברשות מצייים כי "אחת התכליות המרכזיות של ההתאמה היומית היא לוודא, כי בחשבון הנאמנות מוחזקת יתרה כספית בסכום זהה ליתרה אותה נדרשת החברה להחזיק לטובת לקוחותיה".

הביקורת, של הרשות, התמקדה בבחינת החובות העיקריות שחלות על הזירות בנושא כספי לקוחות והיא החובה לבצע התאמה יומית. בביקורת נמצאו חברות המבססות את תהליך ההתאמה היומית על נתונים אגרגטיביים בלבד, מבלי לחשב את יתרות הכספים העומדות לזכות כל לקוח בנפרד,  בעוד שעל-פי הוראות הרשות, נדרשות החברות לנהל רישום מרכז ומדויק, אותו יש להפיק אחת ליום לפחות, של היתרות המוחזקות בחשבון הנאמנות לכל לקוח על-פי הסכום לו הוא זכאי.

במהלך הביקורת, מוסיפה הרשות,  אותרו מקרים בהם חושבה היתרה הכספית העומדת לזכות כל לקוח על בסיס מידע שמקורו במערכת המסחר בלבד, וזאת בעוד שלדעת הרשות מידע שמקורו במערכת המסחר אינו מספיק כדי לעמוד בדרישות.

ממצא נוסף – "מספר חברות ביצעו מעין 'סליקה עצמית' של כספים אשר הועברו על-ידי הלקוח באמצעות כרטיס אשראי וטרם נסלקו לחשבון הנאמנות. במסגרת התנהלות זו, העבירו החברות כספים ממקורותיהן העצמאיים לחשבון הנאמנות, חלף הסכומים ששולמו על-ידי הלקוחות באמצעות כרטיס אשראי וטרם הועברו בפועל לחשבון הנאמנות על-ידי חברת סליקת כרטיסי אשראי", במה שמייצר לתפיסת הרשות אי ודאות בנוגע למעמד הכספים המופקדים בחשבון הנאמנות ממקורותיה העצמיים של החברה, ובכך פוגע בעקרון ההפרדה ובהגנה הניתנת לכספי הלקוחות.

זירת סוחר הינה מערכת ממוחשבת שדרכה קונה הזירה מלקוחותיה, לחשבונה העצמי, מכשירים פיננסיים או מוכרת ללקוחותיה, מחשבונה העצמי, מכשירים פיננסים. הזירה נמצאת בעצם מול הלקוחות והיא מתכסה באופן שוטף – הזירה מפוקחת על ידי רשות ניירות ערך, ואמורה לפעול בהתאם לרישיון שקיבלה.  לפני כארבע שנים  אישרה ועדת הכספים של הכנסת את התקנות  בתחום, ולפני כשנתיים רשות ניירות ערך העניקה רישיונות  רישיונות ראשונים לחברות הפועלות בתחום. כיום יש חמש זירות שקיבלו מהרשות רישיון ושמפוקחות על-ידה: אייטרייד; FXCM ישראל; אר.אפ.אקס גלובל טריידינג (REAL FOREX); טי.ג'י.אל קולמקס (Colmex); ופלוס500 ישראל.