שוק ההון    

רשות ני"ע פועלת להסדיר את תחום האנליסטים

ענת גוואטה, יו"ר ני"ע. צילום: ענבל מרמרי

 

רשות ני"ע פועלת להסדיר את תחום ביצוע האנליזות על ידי גורמים הקשורים לחתמים ומציעה לאפשר קבלת תמורה מחברה מסוקרת בכפוף לכללי גילוי וניגוד עניינים

לדברי רשות ני"ע, ענף אנליזות משוכלל ומקצועי הוא רכיב הכרחי בשוקי הון מפותחים. ביצוע אנליזות לחברות מאפשר למשקיעים בבורסה לתמחר את השווי שלהן באופן שתואם לערכן. תמחור ראוי של חברות בבורסה יחזק את מעמדה כזירה אטרקטיבית לגיוס הון או חוב ויגביר את הפעילות בה. לכן, ענף אנליזות מפותח צפוי להגדיל את פעילות הבורסה ולמשוך חברות ומשקיעים מהארץ ומהעולם. במסגרת התכנית האסטרטגית שגיבשה הרשות, זיהתה הרשות כשל בתחום האנליזות אשר יש להסדירו ובכך לחזק את אחד מהיסודות הדרושים לשוק הון ציבורי, מתקדם וחדשני.

לפיכך, הוסיפה הרשות, שהיא רואה חשיבות רבה בפיתוח ובעידוד התחום. הרשות מציעה להסדיר את נושא התגמול עבור אנליזות ככלל ובקרב גורמים הקשורים לחתמים, בפרט. הרשות מציעה לאפשר קבלת תמורה עבור פרסום אנליזות באופן ישיר או עקיף, על ידי החברות המסוקרות, תוך הרחבה וחידוד של הכללים לגילוי ולצמצום ניגוד העניינים. המודל המוצע הוא בהתאם לבחינה, שקיים סגל רשות ניירות ערך בחודשים האחרונים, הקשורה בזיהוי כשלים וחסמים המונעים את התפתחות התחום בישראל.

בהתאם לנתונים ולמסקנות שהתקבלו, רשות ניירות ערך פרסמה הצעה להערות ציבור. הצעת הרשות לתקן את כללי התגמול מתייחסת לשני מישורים: האחד, להתיר קבלת תמורה באופן ישיר מחברה מסוקרת בהנפקה ראשונה, גם על ידי חברות שאינן בעלות רישיון ואשר מפיצות את האנליזות ללקוחות כשירים בלבד; והשני, להתיר פרסום אנליזות בהנפקה ראשונה וחוזרת על ידי חברה שקשורה לחתם או מפיץ. כך, גם ברוקרים שיעמדו בכללים יוכלו להפיץ אנליזות
ללקוחותיהם על פי המודל המוצע. פרסום האנליזות כאמור, יתאפשר בכפוף לעמידה בכללים לצמצום ניגודי עניינים ובכללים בנושא גילוי נאות.
לדברי יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה: "היעדר ענף אנליזות מפותח שמעניק כיסוי אנליטי לחברות הנסחרות בבורסה בתל אביב הוא כשל שוק. לדוגמא, אנו מודעים לכך שאחד החסמים בחיבור ענף ההיי טק לשוק ההון הישראלי הוא היעדרם של מומחים לביצוע הערכות שווי של חברות טכנולוגיה. זו אחת הסיבות בגינן אנו מאבדים חברות ישראליות לטובת שווקים מתחרים בעולם. פיתוח ענף אנליזות מקצועי ומשוכלל, כמקובל בעולם, יגביר את הרלוונטיות והאטרקטיביות של שוק ההון הישראלי. המהלך להסדרת הענף ולעידוד ביצוע אנליזות גם תומך ביעדים שהגדרנו ברשות לשנים הקרובות לביסוס ולהרחבת השוק הציבורי, מתוך הבנת תרומתו לציבור המשקיעים, לפיתוח השוק ולכלכלת ישראל".