הרהורי בורסה    שוק ההון    

רשתות האופנה – מה צפוי ב-2019? איזו מניה צפויה לספק תשואה עודפת ואיזו צפויה לאכזב?

PIXABAY
רשתות האופנה נמצאות בעין הסערה – מצד אחד, הציבור ממשיך להגדיל את היקף הקניות, אך מצד שני המחיירם יורדים כתוצאה מסיבה עיקרית אחת – הרכישות דרך האינטרנט.
התופעה הזו, מחלישה את הקניונים, ובהתאמה את החנויות של הרשתות בקניונים, אך זה לא אומר כמובן שהרשתות הפיזיות ייעלמו. הן ישנו צורה, הן יהיו חלק ממערך גדול יותר שכולל את החנויות הוירטואליות. נה לדוגמה – פוקס. החברה השיקה לפני כ-10 חודשים את טרמינלX אתר קניות למוצרים שנמכרים בקבוצת פוקס ובכלל – גם מותגים נוספים. הנהלת פוקס מרוצה מהחדירה. גם עדיקה של גולף עם נוכחות מרשימה באינטרנט, אך יתר הרשתות עדיין עם נוכחות חלשה או בינונית.
ובכלל – ברגע שהתחרות הופכת להיות דרך האינטרנט, אזי הבעיה של הרשתות היא לא מול המתחרות המקומיות, אלא מול רכישות דרך אתרים בחו"ל – זה קל, זה פשוט, זה מהיר, במיוחד באתרים כמו אמזון ו-eBay.
 אז מה יקרה בשנת 2019 בשוק רשתות האופנה? 
ועל פי התחזית של אי.בי.אי רשתות האופנה צפויות להציג שחיקה ברווחיות הגולמית בגלל התגברות התחרות בתחום והמשך הצמיחה המואצת בקניות  דרך האינטרנט.  שירה אחיעז, אנליסטית הקמעונאות, של בית ההשקעות, מסבירה כי למרות השחיקה ברווחיות, קיימות חברות אטרקטיביות בתחום – "פער התשואות שנפתח בין מניית פוקס למניות המתחרות, יוצר את ההזדמנות הגדולה ביותר דווקא במניית חברת דלתא, שצפויה להציג שיפור מהותי ברווחיות בשנה הבאה".
מדובר על היפוך המצב שהיה ב-2018 – אז פוקס הציחה הרבה יותר מדלתא והשחקניות האחרות, למרות השנה הקשה. בשנת 2018 קרסו מספר רשתות אופנה, בגלל מעבר לצריכה דרך האינטרנט, עליית שכר המינימום, והתגברות התחרות בענף. האיום הגדול על הענף הוא כניסת אמזון לארץ, אם כי יש ספקות אם אמזון בכלל רוצה לפעול בשוק המקומי.
בשנת 2018, פוקס הציגה צמיחה דו-ספרתית חזקה בשורה העליונה לצד שיפור ברווחיות התפעולית, אלא שהמתחרות, הציגו הרעה בתוצאות, ובהתאמה בעוד מניית פוקס עלתה ב-21%, המתחרות קסטרו, גולף ודלתא הציגו ירידות חדות של 25% עד 32%.
דלתא – צפויה לעלות ב-2019
"הרשתות המקומיות עדיין עסוקות בלמידת התחום המקוון ובתפיסת נתחי שוק, זאת כשברקע הפטור ממע"מ בהזמנות מחו"ל עד תקרה של 75 דולר, שלהערכתנו צפוי להימשך בעתיד הנראה לעין, תומך במתחרות מעבר לים. אנו מעריכים כי בשנה הקרובה נראה כניסה של רשתות בינלאומיות חדשות לישראל בעיקר בתחומים המשיקים לתחום אופנה ההלבשה המסורתית או רשתות במחירים מוזלים, והדבר צפוי להשפיע על המרווחים" אומרת אחיעז וממשיכה – "במידה והוראת השעה לשנת 2018 בנוגע לביטול המכסים על מוצרי הלבשה וטקסטיל לא תמשיך גם בשנת 2019 אנו צופים פגיעה ברשתות האופנה, הן מבחינת אטרקטיביות המחירים שיוכלו להציע לקהל לקוחותיהם והן מבחינת הרווחיות. המחירים בשנת 2018 ירדו בשיעור קצת יותר גבוה משיעור המכס שבוטל, גורם המדגיש את רמת התחרות הגבוהה בענף. לאור זאת, בשנה הבאה יש לצפות לשחיקה ברווחיות הגולמית בענף, אולם נקודת המוצא של הרווחיות הגולמית ב-2018 גבוהה יחסית, בין היתר, בשל תרומת שער החליפין אשר תמך ברווחיות הגולמית של הייבואניות המקומיות"..

מבין חברות האופנה, חברת דלתא האטרקטיבית ביותר להערכת אי.בי.אי.  ההמלצה למניה היא תשואת יתר, עם מחיר יעד של 135 שקל למניה – פרמיה של כ-51% על שער הבסיס של המניה. הסיבה לטענת אחיעז – "בשנה הבאה יש לצפות לשיפור בתוצאות החברה, בעיקר על רקע גילום מלא של רכישת חברת Eminence, שמציגה רווחיות גולמית של כ-50% לצד רווחיות תפעולית דו-ספרתית, שניהם גבוהים באופן משמעותי ממדדי הרווחיות של דלתא.  בשנה הבאה המפעל בויאטנם צפוי להתייצב, בנוסף למהלכי ההתייעלות ב'דלתא מותגי פרימיום', דוגמת סגירת חנויות מפסידות לצד מעבר לשיטת תמלוגים במותג Ella-Moss, צפויים לתת את פירותיהם. החברה נסחרת במכפיל EBITDA של 7 ובמכפיל רווח של 9.7 על רווחי שנת 2019, שניהם נמוכים ממוצע החברות הדומות הפועלות בשוק, מה שמהווה הזדמנות קניה

צרות בגולף 

באי.בי.אי מעניקים למניית גולף  המלצת תשואת שוק, עם מחיר יעד של 4.1 שקלים למניה – פרמיה של כ-17% על מחיר השוק. "לאחר שיפור ניכר בהסכמי הסחר בשנת 2018 אנו מעריכים כי השיפור ברווחיות הגולמית כבר מאחורינו. כמו כן, גילום פעילות האונליין במגזרי אופנת ההלבשה והבית צפויה אומנם לתמוך בצמיחה בשורה העליונה, אך להעיב על הרווחיות התפעולית של המגזרים המסורתיים בקבוצת גולף. בנוסף, השקעות במאמצי פרסום יעיבו על המרווח התפעולי. ובכל זאת, צמיחה בפעילות עדיקה לצד העברת ניהול חנויות העודפים של גולף לניהולה העצמי של החברה יקזזו חלק מההרעה הצפויה בתוצאות", מדגישים באי.בי.אי.

ההמלצה על פוקס היא תשואת יתר, עם מחיר יעד של 93 שקל למניה, פרמיה של 15% על מחיר השוק. "בנקודת הזמן הנוכחית לרשת פוקס מספר מנועי צמיחה בשרוול בדמות מותגים חדשים אשר יתמכו בשורה העליונה ב-2019. בנוסף, ההסכם החדש של כרטיס האשראי עם לאומי קארד יתמוך בתוצאות. אנו מעריכים שחיקה מסוימת במרווח הגולמי על רקע התחרות הגוברת לצד הגדלת הפעילות באופנת הספורט כמו גם כתוצאה מתרומת שע"ח לשנת 2018 שאנו לא לוקחים בחשבון בשנה הבאה. פוקס תצליח לשפר באופן מתון את הרווחיות התפעולית בשנה הקרובה למרות תנאי השוק המאתגרים. אנו ממליצים לשמור על ערנות בנוגע לטענות שהועלו כנגד מנכ"ל החברה, נוכח הדומיננטיות הניהולית הגבוהה ברשת אשר עשויה לגרור תנודתיות במחיר המניה עם כל התפתחות בפרשה".

רשת אופנה שעשתה מהלך גדול בשנה החולפת היא קסטרו שרכשה את הודיס, אורבניקה ולמעשה, הפכה להיות קבוצה של מספר מותגים.  באי.בי.אי סבורים כי "השנה הקרובה צפויה להיות גדושה בשינויים, באופן אשר דורש לשנות לחלוטין את מודל הערכת השווי, לכן מודל עדכני יפורסם רק לאחר פרסום התוצאות ל-2018.הבשלת האיחוד עם קבוצת הודיס (שינוי מתבקש והכרחי במציאות הקמעונאית המאתגרת של ימינו), צירוף המותג החדש קיקו מילאנו, כמו גם התרחבות מהותית באונליין הכוללת בין היתר את פתיחת אתר קרולינה למקה בארה"ב. אנו סבורים כי לאחר מהלכים אלו קבוצת קסטרו תצא מזה קבוצה מחוזקת בטווח הארוך. ועד אז- נצפה להשפעה של תנאי השוק המכבידים והתחרות הגוברת על תוצאות החברה. בנוסף, נציין כי הגדלת כוורת ההנהלה באופן משמעותי בעקבות ההתרחבות לפעילויות החדשות צפויה להגדיל את הוצאות ההנהלה וכלליות ולהעיב על המרווח התפעולי".

לאומי – פוקס מתומחרת באופן שמרני; מחיר היעד 97-103 שקל – גבוה ב-20% ממחירה בבורסה

דלתא – עוד רבעון של שיפור בתוצאות; המכירות עלו ב-9% ל-371 מיליון דולר

תוצאות רעות לקסטרו לאחר רכישת הודיס; הפסידה 9 מיליון שקל

למה קסטרו רכשה את הודיס? וכמה היא שווה?