חדשות    

שבועות מאחורינו: האם החלב ומוצריו צפויים להתייקר?

עופרה שטראוס
מעודכן ל-05/2021

לאחר שספגה ירידה במכירות ותנודות במחירי חומרי הגלם, חברת שטראוס בוחנת אפשרות להעלות את מחיר החלב לצרכן, מה שצפוי לגרום לגל של התייקרויות במשק  

קבוצת שטראוס שהתמודדה ברבעון הראשון של 2021 עם ירידה במכירות ועלייה במחיר חומרי הגלם ובהוצאות השינוע, שוקלת כעת להעלות את מחיר מוצריה לצרכן.

ענקית המזון ספגה ברבעון הראשון ירידה של 4.9% במכירות, שהסתכמו ב-2.06 מיליארד שקל, ומנגד – ועלייה של 20.5% ברווח הנקי, שהסתכם ב-206 מיליון שקל.

שטראוס היא חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, וכמו כן היא מייצאת לרחבי העולם מוצרים בתחום הקפה, הסלטים והמים, ולכן מתמודדת עם עליית מחירי חומרי הגלם והוצאות השינוע. בעקבות תוצאות הרבעון הראשון הודיעו בחברה כי נבחנות מספר דרכי התמודדות, בהן גם העלאת  מחירים.

ההודעה מגיעה לאחר שברבעון הראשון של השנה חלו בשוק תנודות שהשפיעו על מחיריהם של חומרי הגלם של הקבוצה. תנודות אלה כללו עלייה במחירי הקפה הירוק, הסוכר, החלב הגולמי ומחירי הגרעינים; לעומת זאת, הייתה ירידה במחירי הקקאו, שמן הזית, הדבש וחומרי האריזה. בחודש אפריל 2021 עלה מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי המשולם לחקלאים) בשיעור של כ-5%, בשל עלייה במחירי המזון לפרות. בנוסף לכך, בשנה האחרונה נרשמה פגיעה בשרשרת האספקה העולמית וזינוק בעלויות ההובלה.

הירידה במכירות הקבוצה נרשמה בעיקר בפעילות הקפה והחברה רשמה ירידה של 0.4% ביחס לרבעון הראשון אשתקד. הירידה ברווח הגולמי הייתה בשיעור גבוה יותר של 7.5%, והסתכמה ב-812 מיליון שקל. בעקבות זאת נשחקה הרווחיות הגולמית ל-39.4%, לעומת 40.5% ברבעון המקביל אשתקד.

בשל המצב החברה נערכת לאפשרויות שונות – שלא ידוע אם הוצאתן לפועל אכן אפשרית – הכוללות תוכניות התייעלות ובמקרים מסוימים, בהתאם למדיניות, עדכון מחירי מכירה.

בתקופה האחרונה פנו רק יצרנים קטנים במדינה בבקשה להעלאת מחירים, ואילו החברות הגדולות נמנעו מכך. ההשלכות האפשריות של מהלך כזה מצד חברה בסדר הגודל של שטראוס, הן שהדבר יעודד את המתחרים לפעול כמוה, וכך יתחיל גל התייקרויות משמעותי במשק.

שטראוס – הרווח עלה ב-11% ,;נוכל להתמודד עם משבר הקורונה