חדשות    

שוק העבודה ממשיך להפגין עוצמה יחסית. איך זה ישפיע על הריבית?

מעודכן ל-06/2023

למרות העלאות הריבית המתמשכות – עשר ברציפות, שהביאו את הריבית לרמה נוכחית של 4.75%, שוק העבודה ממשיך להפגין עוצמה. על פי נתוני חודש מאי מנוכי העונתיות שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור התעסוקה עומד על 61.8%, ללא שינוי לעומת החודש הקודם, ואילו שיעור הבלתי מועסקים עומד על 3.6%, גם כן ללא שינוי לעומת החודש הקודם.

הנתונים המקוריים של מאי, שאינם מנוכי עונתיות, מראים שיעור תעסוקה של 61.8% לעומת 61.6% ושיעור בלתי מועסקים של 3.5% לעומת 3.1%, עלייה קלה בלבד.

מספר הבלתי מועסקים עמד במאי על 159.5 אלף לעומת 138.2 אלף באפריל.

אחת מהשפעות הריבית העולה אמורה להיות עלייה בשיעור האבטלה במשק, מאחר שהריבית מייקרת את העלויות לעסקים, ולכן במשך הזמן הם נוקטים צמצומים, בין היתר בכוח אדם, על מנת לחסוך עלויות. אלא שכאמור, שוק העבודה המקומי ממשיך לאוות שהוא אינו נבהל מעליית הריבית.

איך זה ישפיע על בנק ישראל בהחלטת הריבית הקרובה ביולי? בעקבות מדד מאי, שהפתיע לטובה כאשר עלה פחות מהציפיות, רוב ההערכות מדברות כעת על כך שבנק ישראל לא יעלה את הריבית. אבל להחלטה של בנק ישראל נכנסים גם שיקולים אחרים, כמו שער החליפין של השקל-דולר, אשר חווה תנודות חדות לאחרונה על רקע אירועים במערכת הפוליטית. אחרי שכבר ביקר ברמות שמעל 3.7 שקלים, נחלש הדולר אל מתחת ל-3.6. אם הפיחות יתחדש, מה שישפיע על התחזקות של האינפלציה, סביר להניח כי בנק ישראל יצטרך בכל זאת להגיב בהעלאה נוספת של הריבית.